MickeF 22 Postad 17 April , 2019 Hej. Jag undrar om det finns någon här med erfarenhet av denna gateway MOTORDATA-GATEWAY, YDEG-04 NMEA 2000 . Jag har en Garmin 720 som jag tänkte koppla ihop med EVC-systemet på D4-260 Pentan. Vad får jag ut för motordata ur den osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 4 Augusti , 2019 Inte många svar man fick.😢 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 4 Augusti , 2019 Jag har en kopplad till en D4-225, evc-c. Jag får ut det mesta, förbrukning, turbotryck, varvtal, kyltemp etc. men det är lite beroende på hur du kopplar in den och vilken mjukvara du har i evc:n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 6 Augusti , 2019 Måste jag ha en grundsats för NMEA 2000 eller kan jag koppa in den mellan varvräknare och sedan till Nmea uttaget på plottern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Augusti , 2019 Nej, du kommer behöva ett NMEA2k-nätverk. Kolla med med CTV. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 6 Augusti , 2019 (redigerade) Ok. Tack Får jag ut bränsleförbrukningen utan att montera flödesmätare? vad får du ut exakt för data ur din. MIn motor är från 2006-2007 och vet inte vilken version av EVC jag har. Var det meckigt att installera gatewayn annars? har läst att man ska trycka i ett sd-kort med någon text fil i den. Redigerad 6 Augusti , 2019 av MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Augusti , 2019 Jag har inte Penta........ Men läste manualen till produkten i din länk. Kolla med CTV så kan de säkert hjälpa dig. (Men jag har liknande GW för Yamaha och har kopplat ihop motorn med Garmin över NMEA.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 6 Augusti , 2019 OK, tusen tack iaf för infon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikaels_ 19 Postad 7 Augusti , 2019 för att få ut förbrukningsdata ur EVC behövs förutom en gateway också en mjukvara kallad ”Trip Computer” som installeras av VP servicetekniker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 7 Augusti , 2019 Det kan gå att få ut förbrukningsdata utan trip-computer. Det beror på var man kopplar in ydeg samt versioner av evc. Jag har installerat och det var väldigt enkelt, ydeg är redan konfigurerad så den fungerar oftast direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 8 Augusti , 2019 Dilba, det låter intressant. Var ska jag då koppla in Ydeg och hur ser jag vilken EVC version jag har? Båt och motor är från 2007 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 8 Augusti , 2019 Och om man nu skulle vilja köpa trip-computer softwae, vad kostar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 8 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev MickeF: Dilba, det låter intressant. Var ska jag då koppla in Ydeg och hur ser jag vilken EVC version jag har? Båt och motor är från 2007 Evc version ser du bl.a på pentas hemsida. Du söker på ditt motornr (serienr). Då får du upp all info om motorn. Allt från vart den såldes, evc version, manualer & all teknisk data för din egna motor. Googla på ”sök volvo penta info motor” då deras hemsida är knepig att hitta rätt på. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 8 Augusti , 2019 (redigerade) Tack SkeppOhoj, jag hittade det. Styrsystem EVC Styrsystemsversion C1/C2 Då kanske det går att få ut Bränsledata och annat? Redigerad 8 Augusti , 2019 av MickeF 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 8 Augusti , 2019 13 timmar sedan skrev Dilba: Det kan gå att få ut förbrukningsdata utan trip-computer. Det beror på var man kopplar in ydeg samt versioner av evc. Jag har installerat och det var väldigt enkelt, ydeg är redan konfigurerad så den fungerar oftast direkt. Var ska jag då koppla in Ydeg? Jag har EVC C1/C2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 8 Augusti , 2019 Jag kopplade in en sådan till min D4 och Garmin 922. Funkar fint. Behövde inte någon annan mjukvara. Dock om kopplar sig direkt till Muli-porten EVC:n måste du skifta lite trådar i kontakten på Gatewayn. Det står lite kryptiskt om det i manualen. Annars måste den sitta i serie på rätt CAN-buss men jag hade ingen sådan inkopplad. Kolla urklippet ur manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 8 Augusti , 2019 (redigerade) 14 minutes ago, anuba said: Jag kopplade in en sådan till min D4 och Garmin 922. Funkar fint. Behövde inte någon annan mjukvara. Dock om kopplar sig direkt till Muli-porten HCU:n måste du skifta lite trådar i kontakten på Gatewayn. Det står lite kryptiskt om det i manualen. Annars måste den sitta i serie på rätt CAN-buss men jag hade ingen sådan inkopplad. Kolla urklippet ur manualen. Glömde att säga att min motor är en D4-260A-B utan trip computor, från 2006. Redigerad 8 Augusti , 2019 av anuba Fel namn på HCU:n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 9 Augusti , 2019 22 timmar sedan skrev MickeF: Dilba, det låter intressant. Var ska jag då koppla in Ydeg och hur ser jag vilken EVC version jag har? Båt och motor är från 2007 Med ett adapterkablage kan du koppla in dig direkt på motorns styrbox, då bör du kunna få ut datan utan tripcomputer. Mao koppla in mellan ECU och PCU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 9 Augusti , 2019 Och adapterkablage säljer ctv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 9 Augusti , 2019 2019-08-08 vid 13:37 skrev anuba: Jag kopplade in en sådan till min D4 och Garmin 922. Funkar fint. Behövde inte någon annan mjukvara. Dock om kopplar sig direkt till Muli-porten EVC:n måste du skifta lite trådar i kontakten på Gatewayn. Det står lite kryptiskt om det i manualen. Annars måste den sitta i serie på rätt CAN-buss men jag hade ingen sådan inkopplad. Kolla urklippet ur manualen. Får du ut bränsleförbrukning också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 10 Augusti , 2019 20 hours ago, MickeF said: Får du ut bränsleförbrukning också? Trodde jag hade svarat. Bränsleförbrukning var det enda som intresserade mig. Men det var lite klurigt att hitta HCUn in min båt, Jeanneau 805 Leader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 10 Augusti , 2019 On 8/8/2019 at 11:31 AM, MickeF said: Var ska jag då koppla in Ydeg? Jag har EVC C1/C2. Du kopplar den till HCUn enligt manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 10 Augusti , 2019 1 timme sedan skrev anuba: Du kopplar den till HCUn enligt manualen. Ok. Då tolkar jag det som att jag ska ansluta YDEG till uttaget med röd ring på HCU:n för att få ut även bränsledata? Kopplar jag den i serie med Varvräknaren med display så får jag inte ut bränsledata utan att anlita VP-tekniker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 10 Augusti , 2019 (redigerade) 2019-08-09 vid 07:42 skrev Dilba: Med ett adapterkablage kan du koppla in dig direkt på motorns styrbox, då bör du kunna få ut datan utan tripcomputer. Mao koppla in mellan ECU och PCU. Enligt rödmarkerad kabel? Redigerad 10 Augusti , 2019 av MickeF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 10 Augusti , 2019 6 timmar sedan skrev MickeF: Enligt rödmarkerad kabel? Det stämmer bra, du bör ha den direkt på styrbords sida av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dilba 13 Postad 10 Augusti , 2019 2019-08-09 vid 15:55 skrev MickeF: Och adapterkablage säljer ctv? Ja dem har både adapterkabel och interface. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 11 Augusti , 2019 20 hours ago, MickeF said: Ok. Då tolkar jag det som att jag ska ansluta YDEG till uttaget med röd ring på HCU:n för att få ut även bränsledata? Kopplar jag den i serie med Varvräknaren med display så får jag inte ut bränsledata utan att anlita VP-tekniker? Exakt. Jag kunde inte hitta de kablar som gjorde att man kunde sätta den i serie. Men du måste fixa med några några kablar i kontakten och byta position om du inte köper en adapterkabel av Yacht Dev. Jag skarvade med vanliga krimphylsor. Inte så hög datatakt på CAN-bussen så det gick bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 11 Augusti , 2019 4 timmar sedan skrev anuba: Exakt. Jag kunde inte hitta de kablar som gjorde att man kunde sätta den i serie. Men du måste fixa med några några kablar i kontakten och byta position om du inte köper en adapterkabel av Yacht Dev. Jag skarvade med vanliga krimphylsor. Inte så hög datatakt på CAN-bussen så det gick bra. Ok. Har du möjlighet att rita ett schema på hur du kopplat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 11 Augusti , 2019 1 hour ago, MickeF said: Ok. Har du möjlighet att rita ett schema på hur du kopplat? Jag borde skickat en bild på mitt fix men jag kommer inte komma åt den delen av båten innan jag har tagit upp den. Om du skall koppla till Multilink-kontakten på HCU behöver du en hon-kontakt. Enligt manualen skall man koppla ihop CANhigh med CANlow i honkontakten. Så jag följde pinmap-bilden i manualen och skalade av lite isolering av de fyra berörda kablarna på honsidan, lödade ihop dem parvis utan att klippa av dem och sedan lade jag på isoleringstejp på de två skarvarna. Jag kopplade enligt den här bilden men på kablarna som går till kontakten. Du kan naturligtvis klippa av dem och skarva med en vanlig krimphylsa också. Jag tror dock att det borde fungera med den här adapterkabeln kopplad till hankontakten. Men kolla med säljfirman först.http://www.ctvservice.se/yacht-devices-tillbehoer/3104-evc-a-multisensor-adapterkabel-foer-ydeg-04.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 12 Augusti , 2019 8 timmar sedan skrev anuba: Jag borde skickat en bild på mitt fix men jag kommer inte komma åt den delen av båten innan jag har tagit upp den. Om du skall koppla till Multilink-kontakten på HCU behöver du en hon-kontakt. Enligt manualen skall man koppla ihop CANhigh med CANlow i honkontakten. Så jag följde pinmap-bilden i manualen och skalade av lite isolering av de fyra berörda kablarna på honsidan, lödade ihop dem parvis utan att klippa av dem och sedan lade jag på isoleringstejp på de två skarvarna. Jag kopplade enligt den här bilden men på kablarna som går till kontakten. Du kan naturligtvis klippa av dem och skarva med en vanlig krimphylsa också. Jag tror dock att det borde fungera med den här adapterkabeln kopplad till hankontakten. Men kolla med säljfirman först.http://www.ctvservice.se/yacht-devices-tillbehoer/3104-evc-a-multisensor-adapterkabel-foer-ydeg-04.html Lysande, du är en pärla. Stort tack. Nu ska jag inhandla de delar jag behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser