Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Gäst

Båtdiesel eller HVO?

Rekommendera Poster

Gäst

Vad tankar ni era båtar med för diesel?  ”Vanlig” diesel, båtdiesel eller HVO?

Jag undrar om HVO är det bästa tänkbara för miljön? De säger att alla dieselbilar kan köras på HVO. Gäller det då också båtdieselmotorer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två gamla dieslar i båtarna, en Sabb och en MD5, och jag kör på vanlig diesel utan tillsats. Har hört att gamla dieslar mår bättre om de får riktig fet diesel. Vet inte om det stämmer helt, men de är snart 40 år så jag tar inga risker... Kanske inte det bästa för miljön men jag tröstar mig med att de drar väldigt lite så det förbränns inte så mycket på årsbasis. Jag tror nog att det går att köra på miljövänlig diesel i båtmotorer också, men pga. risken för tillväxt i tanken håller jag mig till vanlig.

 

(Bilen däremot kör jag på Preems 50% eko-diesel. Lite större omsättning i den tanken)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta godkände HVO som bränsle för deras dieselmotorer 2016 och vad jag har förstått så skall det även gälla äldre motorer. Vi har tidigare kört vår tamd41b på ren diesel utan RME eller andra konstigheter men har nu efter vinterns tankrengöring tankat HVO. Motorn har gått ett par timmar efter sjösättning hittills och jag märker än så länge ingen skillnad jämfört med tidigare, förutom att avgaserna inte luktar som tidigare (i positiv bemärkning).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt möjligt...

RME, HVO, vanlig landmacksdiesel som oftast innehåller rätt mycket HVO och/eller RME och sjömacksdiesel som ofta är sk. blankdiesel.

 

Motorn är en 25 hk Kubota som marinkonverterats av Beta Marine, en Beta 25.

 

Det enda som jag hitills märkt är att det är lite olika färg i glaset på filtret...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad är skillnaden på mackdiesel och båtdiesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motfråga, vad är båtdiesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 minuter sedan skrev Mackey:

Motfråga, vad är båtdiesel?

Soppan som säljs till båtar i vissa hamnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Motfråga, vad är båtdiesel?

Diesel utan RME verkar de flesta mena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som varande tankbilsförare rekommenderar jag att man uteslutande kör på så kallad blankdiesel utan någon inblandning av RME. Denna finns då bara på dessa sjömackar därför att i lagen står det att alla fordon som rullar på våra vägar skall ha en viss procent av förnybart bränsle. Att köra på vanlig så kallad mackdiesel är inget problem i sig om man har bra cirkulation, alltså att man tankar ofta så det inte hinner bildas levande organismer i tankarna för då har man problem.

Min arbetsplats är som synes på bilden med utrymme för 57000 L.

87D0D175-EE2E-47B6-87CE-47EA167133B8.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Liten dieselbränsleskola

 

Diesel Miljöklass 1 (Mk 1) B0 (B noll) är helt baserad på råolja utan inblandning av något annat. Ren diesel, blankdisel, vit diesel, kärt barn har många namn.

Tillägg: Ytterligare ett namn är tydligen båtdiesel.

Icke förnybart bränsle som ger koldioxidtillskott till atmosfären.

 

Eldningsolja 1, villaolja, är i princip samma sak som diesel Mk1.

 

Diesel Mk 1 B5 har 5 % inblandning av RME. Jag tror det finns B7 också...

 

RME är en sorts FAME...

Fatty Acid Methyl Ester (på svenska fettsyrametylestrar) är framställt av animaliskt eller vegetabiliskt fett.

Raps Metyl Ester är framställt av rapsolja.

Ett förnybart bränsle som är hyffsat koldioxidneutralt.

 

HVO

Hydrogenated Vegetable Oils (hydrerad bioolja) framställs av allt möjligt, slakteriavfall (djurfett), tallolja från pappersindustrin, rapsolja, palmolja, fiskolja, mm, mm.

Den stora skillnaden mot FAME/RME är att HVO raffineras på samma vis som råoljebaserad diesel.

Ett förnybart bränsle som är hyffsat koldioxidneutralt.

Varning för HVO tillverkad av palmolja, påskyndar skövling av regnskog.

 

Sedan finns det vinterkvaliteter av dessa också, men det orkar jag inte gå in på nu.

 

Sedan har vi lagringsfrågan...

 

Sedan har vi vad de olika oljebolagen kallar sina produkter med olika blandningar...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev pseudonym:

Som varande tankbilsförare rekommenderar jag att man uteslutande kör på så kallad blankdiesel utan någon inblandning av RME.

Kan hålla med om detta, det blir en rätt liten miljövinst att pytsa i 5 % RME och riskera att få "monster" i tanken.

 

Jag skulle rekommendera HVO 100 som ett bra miljöalternativ i båten. Kolla bara så att den inte är tillverkad av palmolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har i vårt utbud på diesel 5 olika vi levererar. HVO100, Bio100, DB7, DB1, DB-42 och då kör jag alltså för Circle K och Ingo. DB7, alltså den ”vanliga” man fyller på macken finns ju oxå som Miles+ vilket kan jämföras med bensinkvaliteten B95 mot B98, alltså något högre cetanvärde på miles+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Vi har i vårt utbud på diesel 5 olika vi levererar. HVO100, Bio100, DB7, DB1, DB-42 och då kör jag alltså för Circle K och Ingo. DB7, alltså den ”vanliga” man fyller på macken finns ju oxå som Miles+ vilket kan jämföras med bensinkvaliteten B95 mot B98, alltså något högre cetanvärde på miles+.

Är det mindre biologisk tillsats i miles+? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

Är det mindre biologisk tillsats i miles+? 

Tror det är samma men då man tillför ett additiv som gör bränslet mer smörjande blir ju procenten RME något mindre istället men endast marginellt skulle jag säga. 

När vi lastar är det en mycket noggrann kontroll på hur blandningen ser ut och vid minsta avvikelse får vi ett larm som måste kontrolleras att det ligger inom marginalerna annars måste vi pumpa tillbaka produkten som felar och göra om proceduren.

 

https://m.circlek.se/cs/Satellite/SE1/sv_SE/pg1410173338176/foretag/Drivmedel/milesplus.html?c=Page&childpagename=SE1%2FLayout&cid=1410173338176&d=Touch&lang=sv_SE&packedargs=lang&pagename=SE1Wrapper&sitepfx=SE1&sitepfx=SE1

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört från ganska säkra källor att nutida eldningsolja saknar ett smörjande ämne som behövs för att insprutarpumpen i en motor skall må bra. Ryktesvis lär det kunna gå riktigt dåligt om man kör traktorn på eldningsolja........ förövrigt var det tidigare mycket vanligt att göra så i Österbotten. Någon gång i början på 2000-talet skall innehållet ha ändrat i eldningsoljan.

 

Däremot så lär det gå att blanda ut eldningsolja med bensin och använda som bränsle i fotogenmotorer. De har ju ingen insprutningspump. Man startar och stannar då på ren bensin.

 

Kan någon dementera eller bekräfta det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev heimlaga:

Däremot så lär det gå att blanda ut eldningsolja med bensin och använda som bränsle i fotogenmotorer. De har ju ingen insprutningspump. Man startar och stannar då på ren bensin.

Vad är vinsten med detta?

 

Fotogenmotorer kördes på motorfotogen, uteslutande av ekonomiska orsaker, när bensinen kostade 30 -40 öre litern kostade motorfotogenen 10 öre.

Sådan prisskillnad har vi inte längre mellan olika bränslen, så att hålla på att blanda till egen motorfotogen ger ingen vinst längre, och de fotogenmotorer som finns kvar går utmärkt att köra på ren bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte för jag håller inte på med det själv så jag har bara hörsägen att gå efter.

 

Många lågvarviga fotogenmotorer av äldre modell till exempel Wickström med helstrumpa (cylinder och topplock gjutna i ett stycke) har ju extremt låg kompression så de är inte särskilt effektiva som bensinmotorer.

Jag har förstått på kompisar att i synnerhet vissa exemplar går bättre på en blandning av dieselolja och bensin eller eldningsolja och bensin (egentligen olagligt i båt i Finland) eftersom det bränslet har längre brinntid i cylindern.

Jag känner inte till detaljerna tyvärr...... men man kan ju gissa att det spelar in att det går att komma över eldningsolja gratis mot borttransport då folk byter värmesystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev heimlaga:

Många lågvarviga fotogenmotorer av äldre modell till exempel Wickström med helstrumpa (cylinder och topplock gjutna i ett stycke) har ju extremt låg kompression så de är inte särskilt effektiva som bensinmotorer.

Och ännu mindre effektiva på motorfotogen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla äldre bensinmotorer hade låg kompression men de har bara lite sämre verkningsgrad men däremot många fler kg/hk. Fördelen var att företag som normalt sysslade med att gjuta järn till grytor mm kunde tillverka motorer.

Motorfotogen var en restprodukt när man tillverkade lysfotogen och därför avsevärt mycket billigare än bensin. De startades och stoppades på bensin men kördes på fotogen. Man fick ut betydligt mindre effekt på fotogen som har ett lägre värmevärde än bensin. Fotogen sotade också mer. Med tiden blev det inte lika lönsamt att köra på fotogen och då valde fol att använda bensin istället, inte minst pga att bensin var driftsäkrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-16 vid 11:37 skrev nsehlin:

Volvo Penta godkände HVO som bränsle för deras dieselmotorer 2016 och vad jag har förstått så skall det även gälla äldre motorer. Vi har tidigare kört vår tamd41b på ren diesel utan RME eller andra konstigheter men har nu efter vinterns tankrengöring tankat HVO. Motorn har gått ett par timmar efter sjösättning hittills och jag märker än så länge ingen skillnad jämfört med tidigare, förutom att avgaserna inte luktar som tidigare (i positiv bemärkning).

Hej! Hur har det gått med HVO100? Har själv en TAMD41A som jag tycker ryker lite för mycket och min förhoppning är att detta skall minska med HVO100.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev JerkerK:

Hej! Hur har det gått med HVO100? Har själv en TAMD41A som jag tycker ryker lite för mycket och min förhoppning är att detta skall minska med HVO100.

För vår del har det funkat utmärkt. Kört ca 600 liter hittills.

Redigerad av nsehlin
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar. Några följdfrågor:

- Har du märkt något på mängden rök. Minskat? Annan lukt?

- Prestandan?

- Ändrade du något på motorn innan du började använda HVO100? Typ byta slangar, filter etc?

 

Mvh Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev JerkerK:

Hej!

Tack för svar. Några följdfrågor:

- Har du märkt något på mängden rök. Minskat? Annan lukt?

- Prestandan?

- Ändrade du något på motorn innan du började använda HVO100? Typ byta slangar, filter etc?

 

Mvh Jerker

Jag skulle säga - betydligt mindre rök och lukten är svagare mer diskret, inte bränd olja.
Vi har en halvplanande båt och spenderar absolut mest tid runt 7 knop och där märker jag ingen skillnad alls. Vi kan marcha 13-14 men vi gör det för lite för att jag skall kunna uttala mig om någon skillnad i förbrukning eller så. Jag tycker motorn ”svarar” som tidigare och kommer lika lätt/tungt upp till 13-14 knop.

Vi fick i slutet av säsongen 2018 stora problem med dieselbakterier och hankade oss fram med täta filterbyten fram till upptag. Då gengjorde jag tanken, plockade isär och gjorde rent förfilterhuset och allt mellan tanken och förfilterhuset. Det som är från filterhuset och vidare är orört. Efter den rengöringen gick vi över på HVO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ok, då förstår jag. Inga direkta ingrepp förutom rengöring som du kanske mer gjorde pga bakterier. Har själv en Nimbus 3003, också halvplanande,  så det låter lite lika och lovande. Skall testa i sommar tänkte jag. Lite bökigt med tankning dock då det inte finns så många sjömackar som säljer HVO100 men det blir att köra med dunkar och tratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är 3e året med HVO.

Jag rensade tanken förra året då det var lite slem i den.

Jag tror det var ett resultat av att förra ägaren tankade vanlig köper diesel innan jag köpte den.

Det skall inte växa i HVO men man vet aldrig. 

Md 17 på 35 hk och kör 5 knop. Nästan luktfri avgaser och mycket trevligare att handskas med HVO än vanlig Diesel.

Det är något sämre smörjegenskaper på HVO men jag kan inte uttala mig om det har någon betydelse.

Förbrukar inga stora mängder diesel så gör inte mycket för miljön att jag bytt.

Men de gånger avgaserna följer båten så luktar det mycket trevligare än vanlig diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev JerkerK:

Hej!

Ok, då förstår jag. Inga direkta ingrepp förutom rengöring som du kanske mer gjorde pga bakterier. Har själv en Nimbus 3003, också halvplanande,  så det låter lite lika och lovande. Skall testa i sommar tänkte jag. Lite bökigt med tankning dock då det inte finns så många sjömackar som säljer HVO100 men det blir att köra med dunkar och tratt.

Yes, framför allt pga bakterierna. Vi har en Nidelv 28 så lite kortare än din bara  Jag har kört med dunkar och en enkel hävert från biltema för att slippa balansera dunkarna och träffa tratt och så. Det som är bra är ju att hvo går bra att blanda med all annan diesel så om man är på långsemester och inte har tillgången till dunkarna så är det bara att tanka vanlig diesel.

Skriv gärna igen om hur det funkar för dig/er! Kul att dela erfarenheter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev JerkerK:

...men det blir att köra med dunkar och tratt.

Slang ger häverteffekt, då slipper man spilla.

 

Ner med ena änden i dunken och den andra i bränslepåfyllningen.

Täck dunköppningen så gott det går med handen och se till att det går att blåsa ner i dunken.

Blås till häverten är igång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev nsehlin:

...en enkel hävert från biltema...

Ett lyxigare alternativ. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Ett lyxigare alternativ. 👍

Jag tankade 130 l från dunkar med en Super Lappo. Funkade kanon. Man skakar igång häverten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en smart variant. Den får jag nog beställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...