bhemac 2 859 Postad 1 September , 2019 Om jag hade läst och trott på allt som skrivs så hade jag aldrig köpt LiFePO4. Mycket av det som skrivs är säkert sant men, man målar ofta fan på väggen. Man behöver egentligen bara fyra celler samt ett djupurladdningsskydd a 600kr. Då kan man visserligen inte ladda väldigt snabbt. Jag hade en Sterling ProAltC som gör att jag laddar med ca 90A (100A generator). Ev måste man byta till en solregulator med ställbara spänningar men det brukar vara en god investering ändå precis som Sterling. 49 minuter sedan skrev ABC: Ett 100Ah LiFePO4-batteri med Bluetooth och som jag förstår det, med dom skydd som behövs (?), för 7,850 NOK vilket blir c:a 8,800 SEK. + svensk moms? 4 st Winston celler a 100Ah kostar inkl moms, 6000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 1 September , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: 4 st Winston celler a 100Ah kostar inkl moms, 6000 kr Jo, men här är ju även en Bluetooth-BMS monterad med skydd för överladdning, underspänning, överström över 100A, med cellbalancering, mm. Så min första fråga är, behöver man mer eller räcker denna BMS? https://makspower.no/Userfiles/Upload/files/Makspower100ABMS.PDF Det blir säkert lite billigare att göra jobbet själv, men frågan är vad som kan vara fel, eller om det helt enkelt är dom andra tillverkarna mångdubblar detta priset med samma eller liknande innehåll. Ett 150Ah batteri med BMS (utan BT) kostar t.ex 9,900 NOK... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2019 Victron Smart Battery Protect gör allt utom att balansera. Den dagen man ser att cellerna behöver balanseras så kan man göra det manuellt. Ett batteri i en bil som stressas hårt kan behöva en avancerad övervakning och balansering men knappast i en båt. Med lösa celler kan man köpa ett BMS-system för ett par tusen om man känner behovet. Skulle en cell bli dålig så kan man byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 1 September , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Om jag hade läst och trott på allt som skrivs så hade jag aldrig köpt LiFePO4. Mycket av det som skrivs är säkert sant men, man målar ofta fan på väggen. Man behöver egentligen bara fyra celler samt ett djupurladdningsskydd a 600kr. Då kan man visserligen inte ladda väldigt snabbt. Jag hade en Sterling ProAltC som gör att jag laddar med ca 90A (100A generator). Ev måste man byta till en solregulator med ställbara spänningar men det brukar vara en god investering ändå precis som Sterling. + svensk moms? 4 st Winston celler a 100Ah kostar inkl moms, 6000 kr. Var hittar du det priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2019 1 timme sedan skrev gusten1: Var hittar du det priset? https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1 Tjeckisk moms, 21%, tillkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anjens 24 Postad 1 September , 2019 9 timmar sedan skrev Skuten: Har du själv bytt till litium? Ja, jag köpte paket med 200 Ah + 123SmartBMS från EV-power förra vintersäsongen. Problemfri leverans och ganska enkelt att sätta ihop till ett bra batteri. Jag hade 9 år gamla 2 x 140 Ah vanliga blybatterier innan och dessutom utan någon som helst monitorering av spänning eller förbrukning. 123SmartBMS gav således en ny värld av information och kontroll för min del. Jag gick ”all-in” med en 60A Sterling Battery-to-Battery charger och uppgradering av generatorn från 60A till 100A. Detta plus 90 Ah AGM startbatteri, nya kablar och plintar mm kostade säkert 25-30 TSEK, så det vill till att det funkar i många år framöver! Efter första sommaren kan jag konstatera att jag aldrig använt landström (motorbåt förvisso), tillbragt 72h+ i naturhamn utan problem eller ”batteriångest” och haft kall mat och is till G/T’en varje dag 😁. Helnöjd med andra ord! Typisk förflyttning under semester/helger för vår del betyder ca 0,5 - max 1,5 timmes motorgång per tillfälle. Jag uppskatter att själv ha full kontroll över vilken spänning som ska bryta laddning/urladdning som jag får via BMS-appen. Hur jag i övrigt ser på LiFEPO4-batterier framgår av tidigare inlägg. Jag bjuder gärna tillbaka till forumet med en sammanfattning av vad jag gjort senare under hösten när kvällarna är mörka och långa och längtan efter nästa säsong är stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elkillen 17 Postad 2 September , 2019 (redigerade) 2019-09-01 vid 16:09 skrev ABC: Jo, men här är ju även en Bluetooth-BMS monterad med skydd för överladdning, underspänning, överström över 100A, med cellbalancering, mm. Så min första fråga är, behöver man mer eller räcker denna BMS? https://makspower.no/Userfiles/Upload/files/Makspower100ABMS.PDF Det blir säkert lite billigare att göra jobbet själv, men frågan är vad som kan vara fel, eller om det helt enkelt är dom andra tillverkarna mångdubblar detta priset med samma eller liknande innehåll. Ett 150Ah batteri med BMS (utan BT) kostar t.ex 9,900 NOK... Går att köpa prisvärt även i sverige, lättare med frakt o tull mm samt miljöavgifter som importören skall stå för... http://topend.se/index.php?route=product/product&path=64&product_id=77 Redigerad 2 September , 2019 av Elkillen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 2 September , 2019 Intressant 🙂 Men min fråga kvarstår egentligen. Bhemac konstaterade bara att det blir billigare att bygga själv. Visst, det kanske det blir. Men min fråga var vad som skiljer dessa billiga leverantörers produkter från dom som tar 20,000 kr eller mer för liknande produkter. Vad är det, från ett tekniskt perspektiv, man får av dom? Är det något och i så fall vad?!? Vad saknas här? Certifieringar? Skydd? Bättre mekanisk montering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 2 timmar sedan skrev ABC: Men min fråga var vad som skiljer dessa billiga leverantörers produkter från dom som tar 20,000 k Intressant fråga. Många försöker tjäna en hack på Litium-hypen. Anjens köpte ett paket, komplett skulle jag tro. Hade han skruvat ihop det och satt det i en låda hade det gått att sälja för närmare det dubbla. Grejerna kommaer antagligen från EWL som är en av det största och mest seriösa leverantörerna i Europa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 2 September , 2019 Intressant. Har sedan ett par veckor drivit vår Soling med en 600W elmotor från motorguide. Mitt röda Biltema-blysyrabatteri från mitten på 90-talet klarade inte den kontinuerliga strömmen på 50A speciellt länge. Men ett annat bilbatteri som stått många år i garaget klarade utan problem att driva båten i ca en timme. Den enda fördelen jag kan se med litiumbatterier är att jag skulle kunna fördela vikten bättre. Så länge mina gamla bilbatterier fungerar så tänkte jag nog dock fortsätta med dem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2019 26 minuter sedan skrev Dava: Den enda fördelen jag kan se med litiumbatterier är att jag skulle kunna fördela vikten bättre. Ja och det faktum att att man kan ta ut nästan 100% ur et LiFePo4 minst 1000 gånger jämfört 50% och 300 gånger för att bly batteri. Möjligen kan det vara en fördel att kunna ladda 80% på 40 min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 3 September , 2019 10 timmar sedan skrev bhemac: Ja och det faktum att att man kan ta ut nästan 100% ur et LiFePo4 minst 1000 gånger jämfört 50% och 300 gånger för att bly batteri. Möjligen kan det vara en fördel att kunna ladda 80% på 40 min. Kan jag göra det på hamnens stolpar som är effektbegränsade till 4 resp. 6 A? Säg att jag har en batteribank på 100Ah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2019 1 timme sedan skrev Dava: Kan jag göra det på hamnens stolpar som är effektbegränsade till 4 resp. 6 A? Säg att jag har en batteribank på 100Ah Säg att du laddar batteriet med 100A, laddaren drar 1300-1400 Watt, det klarar en 6A säkring, den ska tåla 2000W i en timma. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser