Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Ryds_hajen_yamaha60hk

Yamaha 60 hk från 83 med 7.5 & 6.5 i komp

Rekommendera Poster

Hej, min motor har dålig kraft. Gjorde komp test och fick resultatet 7,5 i övre och 6,5 i undre.  

 

Är det ett jätte dåligt resultat? Motorn är en Yamaha 60 hk från 83.

 

Är det värt att göra något om kompet är dåligt?? 

IMG_20190410_121401_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätvärdena är storleksmässigt ganska rimliga för en konventionell 2-T.

 

Hur har du mätt?

- Med fulladdat batteri

- Stiften borttagna

- Full gas

- Varm motor brukar rekommenderas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet inte om batteriet var fullt laddat, men det tror jag inte. 

 

Stiften borta på den jag mätte men den andra satt kvar.  Men inte tändhattarna på nån. 

 

Ska man ha full chok när man gör det det visste jag inte. Hade lite gas bara. 

 

Motorn var kall. 

 

Ska göra om det med det som du berätta nu imorgon. Men tändhattarna ska  väll inte va på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full gas, inte choke, stiftet ur den cylindern du skall mäta. Tändhattarna frånkopplade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ziggemannen:

Full gas, inte choke, stiftet ur den cylindern du skall mäta. Tändhattarna frånkopplade. 

Tack för tipset ska testa det imorgon. Återkommer med det nya värden. 

 

Laddar batteriet idag så vi har optimala föresättningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är inte självklart, men nödstoppet/dödmansgreppet skall vara aktiverat så att tändningen bli inaktiverad.  I annat fall finns risk för skador på elektroniken. Vad du därefter gör med tändhattarna saknar betydelse. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra 🙂 

Jag föreslår att du öppna en ny tråd om du behöver hjälp med att leta reda på de bortsprungna hästarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk också på att du har en tvåtaktare. Oljan som ska smörja cylinderväggarna kommer från bränslet. Det är därför dubbelt viktigt att du har spjället fullt öppet i förgasaren när du gör testet och att bränslet redan finns i förgasaren så att smörjning sker. Annars tätar inte kolvringarna.
(Dubbelt eftersom du får ett vacuum eller en lägre kompression i vevhuset som minskar kompressionen i cylindern om inte spjället är öppet)

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...