nils_e 1 Postad 14 April , 2019 Skojar egentligen bara lite med titeln.. Jag har en båt ståendes på trailer som jag vill bottenmåla. Jag har läst men är fortfarande lite förvirrad.. pallbockar som nämns i den andra tråden känns som att de spontant skulle lämna märken på båten om jag lutar båten mot dem? Provade lite att lossa på ena stödhjulet på trailern, men då lutade båten oroväckande mycket på hjulet - jag vill inte hamna under 800 kilo båt om jag kan undvika det. Finns det ett bra sätt att säkra båten så man är säker på att den inte tippar över om man lossar stödhjulen på trailern? Om det är bättre att lasta över på bockar, hur går jag till väga? Båten i fråga är en Ryds 548 Sport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 14 April , 2019 (redigerade) Läste du ordentligt? Knepet att måla botten med båten stående på trailer är att måla allt förutom under stödrullar naturligtvis. Låt färgen torka. Dra sedan bak båten (eller fram om det fungerar) någon decimeter och måla där stödrullarna var innan. Redigerad 14 April , 2019 av Baxlaget 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 17 April , 2019 Flyttar du båten bakåt kan det vara en idé att ha pallbockar under bakdelen av vagnen så den inte tippar bakåt när tyngdpunkten flyttad bakåt. Jag sätter en pallbock på var sida bakom hjulen så långt bak det går under balkarna på vagnen. För säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nils_e 1 Postad 18 April , 2019 Ahh, pallbockarna går under trailern och inte mot båten.. Nu är jag med. Tack! Tyckte det kändes lite konstigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 April , 2019 Har du verkligen båten stående på trailern hela vintern utan att avlasta hjulen med pallbockar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 19 April , 2019 2019-04-18 vid 14:41 skrev Baxlaget: Har du verkligen båten stående på trailern hela vintern utan att avlasta hjulen med pallbockar? Jajamän. Har aldrig avlastat hjulen över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 April , 2019 55 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Jajamän. Har aldrig avlastat hjulen över vintern. Det går ju men det kan ju bli skakigt när man ska ut på vägarna med orunda däck. Dessutom mår däcken riktigt dåligt om luften skulle läcka ut så att den blir stående med ett helt platt däck lönge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 April , 2019 Även fjädringen mår väl bättre av att vara avlastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 19 April , 2019 Ja visst, alla ofjädrade detaljer mår bättre av att avlastas. Men vad är i realiteten nödvändigt? Jag började dra mina båtar på trailer -76 och har aldrig avlastat någon trailer för vinterförvaringen. Det har fungerat hur bra som helst ändå, alltså helt enkelt inte behövts någon avlastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 23 April , 2019 du kan ju kanske lossa o släppa ner stödbenen ett i taget och luta båten mot en stötta som du ställer mot relingslisten, Jag har heller aldrig pallat upp mina hjul,, men alla kör kanske inte på vägen utan bara putter bort den till kranen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 April , 2019 Bara rulla båten på trailern och måla fläckarna eller sänka ett stödben i taget och palla upp båten med en regel under relingslisten eller annan stötta under tiden. Ang förvaring på trailer. Även om hjulen håller luften och fjädring kanske klarar sig så är det ändå bra att palla upp båten om den står oskyddat. En täckt båt är ett bra vindfång och kan flytta sig när det brallar på. Har själv råkat ut för det när jag struntade i att palla upp pga lathet. Båten stod ett par meter fel efter en blåsig natt. Har man otur skadar det någon annans egendom. Sina egna saker är väl inget att orda om men skulle skämmas om någon annan får merjobb pga mitt slarv. "Man ska alltid förtöja för storm" Gäller på land också... 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 23 April , 2019 Väl pumpade däck på en vagn som går i 30 mellan uppställningen och sjösättningen torde inte skapa problem alls. Ska man ut i högre farter kan det skapa obalans. Men det finns fördelar att palla upp. Står stadigare när man ska grjea. Mindre risk tippa om man flyttar båten för att måla under rullarna, skonar möjligen däcken en del men inte minst blir den svårare att stjäla. Inte bara veva ner stödhjulet och åka iväg. Det får jobbas lite och förhoppningsvis blir det för mycket jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 April , 2019 (redigerade) 19 timmar sedan skrev M__G: men inte minst blir den svårare att stjäla. Pallbockar. Bra argument. På min Fogelsta kan man dessutom skruva bort huvudet för dragkulan. Kul när tjuvarna tröttnar. Tyvärr hittar de andra båtar. Tänk på det. Redigerad 24 April , 2019 av Baxlaget 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser