Topaz33 7 Postad 14 April , 2019 (redigerade) Hej gruppen Jag har en segelbåt med en Yanmar 1GM10 som är cirka 8 år gammal. I höstas vinterkonserverade jag den och bytte olja och oljefilter. Jag har inte ett direkt minne av det men är ändå 100% sker på att jag startade den efter oljebytet då jag brukar göra det för att fylla det nya filtret och sedan kontrollera oljemängden igen. Härom dagen var det dags att vårfixa och det första var att starta motorn för att veta säkert att den skulle fungera vid sjösättning. Den startade direkt som vanligt men oljelampan slocknade inte... Panik! Jag hade igång den vid kanske 3 tillfällen med en gångtid om 10-20 sekunder vid varje tillfälle med samma resultat. Jag åkte till Båtaccenten i Länna för att köpa en ny oljetrycksgivare och pratade med den som stod vid disken för motordelar. Han sa att givaren inte brukar gå sönder utan han sa att det varit -5 grader kallt inatt så det var troligtvis oljan som var för tjockflytande då det är 15-40 olja i de motorerna och den oljan skall helst ha +10 grader. Jag tog bort givaren och kontrollerade den och mycket riktigt fingerade den. Jag har nu inte startat den igen utan väntar på varmare väder men skulle vara tacksam för åsikter om han kan ha rätt eller om det kan vara något annat fel. Jag har självklart kollat oljestickan och nivån var några mm från fullt. /Jens Redigerad 14 April , 2019 av Topaz33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 14 April , 2019 9 timmar sedan skrev Topaz33: Hej gruppen Jag har en segelbåt med en Yanmar 1GM10 som är cirka 8 år gammal. I höstas vinterkonserverade jag den och bytte olja och oljefilter. Jag har inte ett direkt minne av det men är ändå 100% sker på att jag startade den efter oljebytet då jag brukar göra det för att fylla det nya filtret och sedan kontrollera oljemängden igen. Härom dagen var det dags att vårfixa och det första var att starta motorn för att veta säkert att den skulle fungera vid sjösättning. Den startade direkt som vanligt men oljelampan slocknade inte... Panik! Jag hade igång den vid kanske 3 tillfällen med en gångtid om 10-20 sekunder vid varje tillfälle med samma resultat. Jag åkte till Båtaccenten i Länna för att köpa en ny oljetrycksgivare och pratade med den som stod vid disken för motordelar. Han sa att givaren inte brukar gå sönder utan han sa att det varit -5 grader kallt inatt så det var troligtvis oljan som var för tjockflytande då det är 15-40 olja i de motorerna och den oljan skall helst ha +10 grader. Jag tog bort givaren och kontrollerade den och mycket riktigt fingerade den. Jag har nu inte startat den igen utan väntar på varmare väder men skulle vara tacksam för åsikter om han kan ha rätt eller om det kan vara något annat fel. Jag har självklart kollat oljestickan och nivån var några mm från fullt. /Jens Jag har varit med om att övertrycksventilen som sitter i oljepumpen har fastnat i öppet läge. Det resulterar i att oljetrycket uteblir. I mitt fall en Penta MD-2b där oljepumpen sitter utanpå motorn gick det att åtgärda utan motorlyft. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 14 April , 2019 Oljetrycksgivaren ska jorda (gul-vit kabel från givaren) oljetryckslampan som får plus12V från tändningsnyckeln (röd-svart kabel som sitter ansluten på stift AC på tändningslåset) . Lampan kan tändas av två skäl: 1.Jordas via givaren eller 2.Jordas genom skada på kabeln Felsökning: 1. Givarfel: Ta loss gul-vit kabel från givaren. Sätt ett mätinstrument med ohmmätning mellan kabelanslutningen o gods på motorn. Om givaren är normal så ska det vara kontakt d.v.s.noll eller nära noll ohm på instrumentet. (Mät vid givaren för att utesluta kabelfel.) Starta motorn. Då ska det vara avbrott mellan stiftet o gods d.v.s. en etta på instrumentet. (Mät vid givaren...) 2.Skadad kabel: Ta loss gul-vit kabel från givaren, slå på tändningen (du behöver inte starta motorn). Om lampan tänds så är kabeln skadad. då får du leta isolationsskador längs kabeln. Åtgärd: 1. Byt givare o se om felet finns kvar. Om felet finns kvar så är det dags att börja leta efter varför du inte får oljetryck... 2. Kolla var kabelskadan är och isolera skadan eller klipp av kabeln o skarva in en hel kabeldel. Du ska kanske börja med att felsöka alt 2 "kabelskada" för då behöver du inte starta motorn. Ta ur impellern innan du startar motorn så riskerar du inte att den bränns. Sen finns det några dioder som är kopplade mellan "ljudlarmet - buzzern" och de båda givarna för ojetryck resp temperaturlarm. Det kan tänkas bli fel i diodmodulen så testa även att koppla loss anslutningarna till buzzern. Jag vet inte varför bilden blev så sned men hoppas den går att följa i alla fall... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 14 April , 2019 12 timmar sedan skrev Topaz33: Han sa att givaren inte brukar gå sönder utan han sa att det varit -5 grader kallt inatt så det var troligtvis oljan som var för tjockflytande då det är 15-40 olja i de motorerna och den oljan skall helst ha +10 grader. Kall olja ger högre oljetryck än varm! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2019 (redigerade) Hej, tror att kassabiträdet du pratade med har helt rätt i påståendet att `oljetrycksgivarare sällan går sönder´! (Men också att denne i hastigheten gjorde ett litet logiskt misstag, menar alltså med detta påståendet att kall väderlek - som visserligen får olja att tjockna, bli trögflytande - skulle kunna utlösa larm.) För som Rascal påpekar så ... "kall olja ger högre oljetryck än varm". Och enkla oljetrycksgivare för varningslampor reagerar endast på uteblivet oljetryck, inget annat. Misstänker alltså att oljetrycksgivaren faktiskt har pajat i ditt fall, trots kassabiträdets snabba och troligen försäljningsmässigt statistiskt sett korrekta sannolikhetskalkyl? Själv tänker jag så här... Du har en bra fungerande dieselinombordare, en motor värd bättre oljetrycks-övervakning än en usel oljetryckslampa kan jag tycka? Byte till visarinstrument/ peknålstavla skulle ge betydligt bättre info än bara en enkel ja/nej-signal utifrån lägstatryck. (Jag gissar alltså att du måste byta ja/nej-givaren och att du då kan ha ett utmärkt tillfälle att uppgradera till kombo visarinstrument+larm, allt i ett?)Menar kort sagt att sådana instrument/givare/larm numera är `kostnadsmässig stapelvara´, finns för de flesta tänkbara motorer. Alltså att ifall du ändå tvingas byta din oljetrycksgivare så bör du samtidigt passa på att `uppgradera´ till visarinstrument+larm!? (Visarinstrument måste ju f.ö. inte sitta på nån flashig snygg instrumentbräda framför båtföraren, efter alarm går det utmärkt att öppna lucka och kolla på nåt undangömt visar/peknålsintrument för att få koll.)Fråga: Du skriver citat: "Jag tog bort givaren och kontrollerade den och mycket riktigt fingerade den." Hmm, är skeptisk, beskriv gärna exakt vilka testmetoder du använt!? Redigerad 15 April , 2019 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 April , 2019 Låg temperatur / tjock olja kan orsaka att oljetrycket blir för högt ( övertrycksventil öppnar) Till Lintotts som vanligt mycket kunniga svar, vill jag lägga till att man i något läge kan koppla in en lös manometer, för att avgöra om oljetrycket verkligen är borta. Detta föreslår Thomas-1 ovan, som en permanent åtgärd. Min första tanke är att TS inte startat maskinen i höstas, vilket han "tror" att han gjorde för han brukar göra det, tomt oljefilter tar en stund att fylla, ännu längre vid kall väderlek, jag har läst tidigare i tråden att TS bara lät maskinen gå några sekunder, maskinen hinner då inte pumpa tillräckligt med olja för att smörjsystemet ska fyllas och oljetryck ska kunna byggas upp. Säkerställ att maskinen inte kan starta, kör sedan med starten ett tag för att fylla smörjsystemet med olja. Vill minnas att det finns utvändiga oljerör på nämnda maskin, man kan lossa och fylla olja i rören med oljekanna, (oljepumpen är lite dålig på att pumpa luft) Bara lite tankar från mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 April , 2019 Det försäljaren menar är snrarare att trög olja pumpas långsamt, vilket gör att det tar tid att bygga tryck. Pentax idé att dra runt motorn ett tag på starten för att se om trycket kommer/lampan slocknar är ett mycket bra tips. Börja där innan du gräver djupare. Det är sällsynt att oljesystem havererar, även om det såklart inträffar. Att trög olja tar tid på sig att fylla filter och bygga tryck är däremot vanligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 15 April , 2019 Tack för alla tips och råd. Då jag brukar tillbringa 10-12 veckor per säsong i skärgården blir jag nu orolig att det inte skall bli någon, denna säsong. @Rascal: Intressant tanke om en övertrycksventil. Stänger den automatiskt när trycket sjunker eller måste den "nollställas"? @Mange249: Jag tror som du att han menade att det tar tid att bygga upp ett tryck. Han tyckte också att jag skulle ställa in en kupévärmare för att snabba på det hela. @Thomas-1: Jag har redan tänkt att skaffa en analog givare och mätare. Ett klokt förslag. Jo, jag tog loss givaren för att ta hem och göra rent den (5-56), kopplade en Ohm-mätare till den och försökte blåsa, vilket inte resulterade i något utslag men tog då en trubbig plastpinne som jag försiktigt stack in och kunde då se att "kontakten" i givaren fungerade. Dock förstår jag att jag inte vet vilket tryck den reagerade på. Killen jag talade med sa att det behövdes ett tryck på cirka 0,5 kg. (han verkade vara mekaniker mer än ett butiksbiträde) Om jag förstår er rätt bör det vara mer troligt att det är givar/elfel än att oljepumpen gått sönder under vintern. Ytterligare ett stort tack för alla goda råd. Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 April , 2019 Pratade du med killarna på MMT nere i hörnet(de som tagit över reservdelsdisken och mekarbeten) så verkar de kunniga. Har varit där ett par ggr i vår och fått ett bra intryck och bemötande... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 15 April , 2019 1 timme sedan skrev Topaz33: Tack för alla tips och råd. Då jag brukar tillbringa 10-12 veckor per säsong i skärgården blir jag nu orolig att det inte skall bli någon, denna säsong. @Rascal: Intressant tanke om en övertrycksventil. Stänger den automatiskt när trycket sjunker eller måste den "nollställas"? @Mange249: Jag tror som du att han menade att det tar tid att bygga upp ett tryck. Han tyckte också att jag skulle ställa in en kupévärmare för att snabba på det hela. @Thomas-1: Jag har redan tänkt att skaffa en analog givare och mätare. Ett klokt förslag. Jo, jag tog loss givaren för att ta hem och göra rent den (5-56), kopplade en Ohm-mätare till den och försökte blåsa, vilket inte resulterade i något utslag men tog då en trubbig plastpinne som jag försiktigt stack in och kunde då se att "kontakten" i givaren fungerade. Dock förstår jag att jag inte vet vilket tryck den reagerade på. Killen jag talade med sa att det behövdes ett tryck på cirka 0,5 kg. (han verkade vara mekaniker mer än ett butiksbiträde) Om jag förstår er rätt bör det vara mer troligt att det är givar/elfel än att oljepumpen gått sönder under vintern. Ytterligare ett stort tack för alla goda råd. Jens Övertrycksventilen arbetar hela tiden och består av en kula eller kolv som oljan trycker mot en fjäder. Om trycket blir för högt pressas kolven så långt in att en förbiledning öppnar sig och trycket sjunker varvid kolven åker tillbaka av fjäderkraften. Denna process pågår ständigt för att hålla oljetrycket på rätt nivå för att inte packningar och packboxar skall tryckas sönder vid exempelvis kallstarter. Att starta sin båtmotor vid -5 grader är väl inte annorlunda än att starta bilen en kall vintermorgon, förekommer ju -20 grader även här i Stockholmstrakten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 15 April , 2019 (redigerade) @Mange249: Ja, det stämmer. Det fanns också en verkstad i rummet bakom disken och den jag pratade med verkade mer höra hemma där än bakom disken. Han behövde inte titta i en manual för att veta vilken olja min motor hade utan det hade han i huvudet. Mkt kompetent intryck. /Jens Redigerad 15 April , 2019 av Topaz33 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 15 April , 2019 @Rascal: Tack för info. Man lär sig otroligt mycket på denna sida... i synnerhet när man har egna problem 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 17 April , 2019 (redigerade) En återkoppling är på sin plats efter den hjälp jag fick av er. Dessutom lär man sig lite om alla återkopplar om de haft ett problem som så många engagerar sig i. Dock... idag var jag nere vid båten då det var varmt och skönt väder och inte minusgrader och jag hoppades ju att oljetrycket skulle vara tillbaka. Jag började veva med handveven för att få runt oljan i motorn och för att inte köra livet ur batteriet i onödan. Efter det slog jag på elen i båten och startade maskinen. Trycket lös dock fortfarande med sin frånvaro. Jag skruvade bort givaren igen för att med fingret känna om det var något tryck där men det var det ju inte. Jag fortsatte med att ta bort oljefiltret då en misstanke börjat ta form i mitt något trötta och besvikna sinne. Med filtret borttaget vevade jag försiktigt med handveven igen och se på 1000sá... det kom olja!! Alltså fungerade pumpen men oljan kom inte förbi filtret. Raskt torkade jag av mina oljiga händer, in i bilen och full fart (självklart inte över gällande hastighetsbegränsning) till båtbutiken i Länna där jag talat med den hjälpsamma mecken tidigare. Jag köpte ett nytt filter och med raska steg ut till bilen och tillbaka till båten igen. Dit med det nya filtret, vevade med handveven i någon minut för att få runt oljan och sedan gick jag för att starta motorn. Min misstanke var rätt. Det på hösten inköpta filtret släppte inte igenom någon olja men det gjorde det nya. Oljelampan slocknade innan motorn ens startat. Problemet var att det gjorde den nu inte alls!!! Vad 17 har jag gjort för fel??? Oljetrycket var tillbaka men nu startade inte motorn som vanligtvis startar på första kolvslaget efter vintern... Dessutom väste motorn konstigt när jag körde på startmotorn... Nu var jag i läge att ge upp och försöka imorgon igen, åka hem och blåsa skummet av en sejdel... vin. När jag skulle ta ut nyckeln och packa ihop såg jag... att jag glömt att skjuta in motoravstägningen. Jag sköt in den igen och motorn startade direkt med fullt oljetryck. Ps) @Pentax hade nog rätt i sitt antagande... Jag drog nog inte igång maskinen i höstas, vilket jag brukar göra. Ps2) Filtret jag köpte i höstas var ett märkesfilter och inte från BT. Tack alla för engagemanget /Jens Redigerad 17 April , 2019 av Topaz33 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 April , 2019 Märkligt det där, oljefilter är konstruerade så att om dom blir helt täta ska en överströmningsventil öppna i filtret så att maskinen får smörjning ändå dock med orenad olja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 17 April , 2019 Jag har också hört eller läst det och därför hade jag så svårt att förstå felet. Dessutom var det ett nytt märkesfilter... konstigt! Jag kan köpa många saker på BT men vissa saker vill jag helst ha som märkessaker. Jag har dock lärt mig något nytt och kommer ju kolla mina oljefilter noga i framtiden. Nu kan jag däremot se fram mot en lång sommar i skärgården. Önskar er alla en riktigt trevlig Påskhelg. /jePe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 17 April , 2019 4 timmar sedan skrev Topaz33: En återkoppling är på sin plats efter den hjälp jag fick av er. Dessutom lär man sig lite om alla återkopplar om de haft ett problem som så många engagerar sig i. - - - Min misstanke var rätt. Det på hösten inköpta filtret släppte inte igenom någon olja men det gjorde det nya. - - - Ps2) Filtret jag köpte i höstas var ett märkesfilter och inte från BT. Tack alla för engagemanget /Jens Det filtret bör återbördas via försäljningsstället till tillverkaren för utredning. Det är ju allvarligt om de har sådana tillverkningsfel i sin produktion (även märkesreservdelarna tillverkas nog på diverse fabriker världen runt där de får det billigaste dagspriset...). Om det blir många motorskador på den motortypen och det blir känt att de har svajig kvalitet på oljefilterna så kommer de nog att få rätt många skadeståndskrav.... Vilket motorfabrikat är det? PS: Trevligt med informativ återkoppling som i det här fallet gav en helt ny inriktning på alternativa felkällor till tänd oljevarningslampa... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Topaz33 7 Postad 18 April , 2019 7 timmar sedan skrev Lintott: Det filtret bör återbördas via försäljningsstället till tillverkaren för utredning. Det är ju allvarligt om de har sådana tillverkningsfel i sin produktion (även märkesreservdelarna tillverkas nog på diverse fabriker världen runt där de får det billigaste dagspriset...). Om det blir många motorskador på den motortypen och det blir känt att de har svajig kvalitet på oljefilterna så kommer de nog att få rätt många skadeståndskrav.... Vilket motorfabrikat är det? PS: Trevligt med informativ återkoppling som i det här fallet gav en helt ny inriktning på alternativa felkällor till tänd oljevarningslampa... Det är en Yanmar. I sak håller jag med dig till 100%. Jag känner för att leta fram kvittot, ta med det gamla filtret och åka tillbaka till dem. Dock blev det som det antagligen så ofta blir, att jag slängde det filtret i filterdumpen på klubben svor en ramsa och tänkte att det inte var värt att tillbringa ytterligare 1,5 timmar i bilen för att åka fram och tillbaka för 139 kronor som filtret kostade. Jag är helt övertygad om det du skriver... även kända märken låter den leverantör som ger lägst pris få tillverka. Det var en tanke som en kompis jag flög till Nice med för ett par år sedan delgav mig. Både han och jag har blivit flygrädda på senare år. När det är som j-vligast med luftgropar och både han och jag är likbleka säger han: Det här planet är troligtvis ihopsatt av tusentals delar där varje leverantör har fått leverera pga lägsta pris. Det var inte det man ville ha i tankarna just då.. God helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser