Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Andreasp

Mercruiser läcker glykol

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Mercruiser 6,2 MPI ifrån 2001. Förra sommaren så fick jag fylla på några dl glykol i sötvatten systemet.

När jag konserverade motorn i september  så kändes det som om de läkte mera.

Fick en känsla att det läcker mera när det är kallt.

Har satt hushållspapper rund de slangklämmor och andra ställen där jag misstänker att det skulle läcka.

När jag kollade idag så har ca 0,5 l läckt ut men jag ser inget på de olika pappren.

Någon som har en idé på vart det läcka?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft papper i båda skarvarna så tror tyvärr inte det är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Andreasp:

Har haft papper i båda skarvarna så tror tyvärr inte det är där.

Der kan läcka från sötvattensidan till sjövattensidan inne i värmevöxlaren... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det som läcker ligger i kölsvinet så det måste komma ut ur motorn.

Dock slutar det ju att läcka så det borde ju vara i övre delen av motorn, får försöka hitta en sprängskiss över kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt vanligt att motorer läcker kylväska på vintern, kylan gör att slangar och metaller rör sig olika...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute och fyllt på glykol och det börjar sjunka på en gång, har filmat och fotat under motorn men ser inget.

 

är det någon som vet hur kylvattnet går igenom motorn?

Jag vet att hela bränsle delen var urplockas och servad för 2 år sedan, kan det ha blivit något som inte är helt tätt då?

 

Tar tacksamt emot andra tankar och idéer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Andreasp:

Har varit ute och fyllt på glykol och det börjar sjunka på en gång, har filmat och fotat under motorn men ser inget.

- - --

Om kylvattennivån i motorn är låg p.g.a. det läckt ut under vintern så kan det finnas en hel del att återfylla innan du fyllt upp den utrunna volymen. Det innebär inte med automatik att kylvätskan rinner in någonstans i motorn där det inte ska vara kylvatten.

 

Är du orolig för att det rinner in i utrymmen där det inte ska vara kylvatten så kolla t.ex. oljestickan om oljenivån stiger (oljan flyter upp ovanpå ev kylvätska).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som läcker ut hamnar i kölsvinet så jag vet vart det hamnar bara inte hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som olje och bränslekylarna kyls med sjövatten men får kanske ta en extra titt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert redan kollat men det läckte vid termostathuset på min för några år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...