Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
joelfrodin

Ventilera båten, toa eller pentry

Rekommendera Poster

Har en 31 fotare som jag skall sätta in solcellsventilator på, det luktar lite gammal husvagn i den ibland. Men en tanke slog mig, om jag sättar den i det stora utrymmet under däck, kommer den då dra in toalukten ifrån toan? Eller ska jag sätta den i toa, så att den dra ut luften därifrån? Hur har ni andra gjort?

 

För sätter man den på toa så borde ju toans luft bytas och sedan fylla på med luft från resten av båten som då också byts, så vida det inte blir vakum på toan :)

 

Eller ska man bara sätta den i det stora utrymmet så att den luften byts, och hoppas på att det inte blir någon lukt från toan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen för bostadsventilation är att ta in frisk luft i sovutrymmen, passera allmänutrymmen och dra ut den från nedsmutsade/osande utrymmen så som toa och kök.
Principen är applicerbar även på flytetyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket du än väljer, så lär det knappast bli vacuum. För då kommer båten att implodera. Värre än husvagnslukt!

 

Däremot kan du uppnå ett mycket litet undertryck, i det utrymme du väljer att ventillera, vilket kan vara nog så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du lite avancerad ordnar du också tilluft på en föredömligt sätt genom att dra kanaler (slangar eller kanske rör i plast?) genom ett kallt utrymme. Dvs; ta luft från t ex sittbrunnen på ett väderskyddat ställe, dra den via kanal genom stuvfack eller under durken och släpp ut luften lågt, gärna i ett utrymme där du sover vanligtvis. Då får du en luft som avfuktas genom att den kondenseras på kanalens väggar och sedan kommer in där du behöver luften som bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Då får du en luft som avfuktas genom att den kondenseras på kanalens väggar och sedan kommer in där du behöver luften som bäst.

Detta brukar rekommenderas. Helt rätt att få in luften lågt.

Men någon avfuktning under sommaren blir det inte, temperaturskillnaden är alldeles för låg. Vi kanske har 20°C i vattnet och 22°C i luften nattetid och vi behöver kanske 10°C skillnad för att fälla ut någon fukt.

Har vi däremot 10°C ute och kör en luftburen värmare som tar in uteluft, då får vi fin tork.

 

Ventilation i båtar är genomgående ganska dålig. Inte när vi seglar men på natten. Jag ändrade i min båt, satte in ett par datorfläktar som trycker in luft och vanliga ventiler som släpper ut. Fläktarna drivs från solpanelerna. Det märks en stor skillnad i båten, i synnerhet om båten ligger oanvänd en vecka.

Men en solcellsfläkt på toa är ändå inte fel. Se bara till att det kommer in luft. Doradeventiler tycker jag om. De här vanliga luftintagen går ofta bakvägen. Stäng och prova med ett ljus eller en rökare om det finns några kvar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rökare? Ska väl inte göra det värre😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Rökare? Ska väl inte göra det värre😁

Nej men de har bra provutrustnig för att se luftströmmar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Är du lite avancerad ordnar du också tilluft på en föredömligt sätt genom att dra kanaler (slangar eller kanske rör i plast?) genom ett kallt utrymme. Dvs; ta luft från t ex sittbrunnen på ett väderskyddat ställe, dra den via kanal genom stuvfack eller under durken och släpp ut luften lågt, gärna i ett utrymme där du sover vanligtvis. Då får du en luft som avfuktas genom att den kondenseras på kanalens väggar och sedan kommer in där du behöver luften som bäst.

Jag får inte ihop det.

Tar du luft från ett kallare utrymme, sittbrunnen eller därfrån inte pga temp utan för att det ska vara "fris" luft?

Misstänker det senare.

Planen att dra dom luftrören genom ett kallare utrymme för att få fukten att kondensera? Så långt e jag med.

Jag skulle vilja få bort fukten/kondensvattnet automatiskt.

Hur har du tänkt få bort det ur inluftrör/båt?

Eller har du tänkt nåt kärl som ska tömmas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag får inte ihop det.

Tar du luft från ett kallare utrymme, sittbrunnen eller därfrån inte pga temp utan för att det ska vara "fris" luft?

Misstänker det senare.

Planen att dra dom luftrören genom ett kallare utrymme för att få fukten att kondensera? Så långt e jag med.

Jag skulle vilja få bort fukten/kondensvattnet automatiskt.

Hur har du tänkt få bort det ur inluftrör/båt?

Eller har du tänkt nåt kärl som ska tömmas?

 

"Kalla väggens princip" för ventilation var rätt vanligt på 70-80-talet. Modellen i min tidigare båt var att man byggt "ett golv" i stuvfacken under kojerna. Till de utrymmena drogs tilluftsslangar från någonstans i stuvfacken under sittbrunn (med tilluftsmöjlighet). I kojfronterna fanns hål så luften kunde komma från utrymmet under kojerna o ut i salongen. Den fukt som kondenserade mot skrovet rann ner i kölsvinet. Å så ett par vanliga ventilatorer på rufftaket för frånluften.

 

Om det var för den avfuktade tilluften, isolerade skrovsidorna eller bra frånluftsventilatorer vet jag inte men jag hade väldigt lite fuktproblem (undantag: riktigt risiga regniga o fuktiga dagar under semestern). Å med lite värmarekörning (Wallas med luftintag från stuvfacket o isolerade tilluftsslangar) så blev det torrt o fint igen även om det var fuktigt ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Den fukt som kondenserade mot skrovet rann ner i kölsvinet.

Provade du med dasspapper?

Det gjorde jag, det blev liksom ingen fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det går ju lika bra med rökelse

Inte jag, man är väl ingen Hare Krishna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Detta brukar rekommenderas. Helt rätt att få in luften lågt.

Men någon avfuktning under sommaren blir det inte, temperaturskillnaden är alldeles för låg. Vi kanske har 20°C i vattnet och 22°C i luften nattetid och vi behöver kanske 10°C skillnad för att fälla ut någon fukt.

Har vi däremot 10°C ute och kör en luftburen värmare som tar in uteluft, då får vi fin tork.

 

Ventilation i båtar är genomgående ganska dålig. Inte när vi seglar men på natten. Jag ändrade i min båt, satte in ett par datorfläktar som trycker in luft och vanliga ventiler som släpper ut. Fläktarna drivs från solpanelerna. Det märks en stor skillnad i båten, i synnerhet om båten ligger oanvänd en vecka.

Men en solcellsfläkt på toa är ändå inte fel. Se bara till att det kommer in luft. Doradeventiler tycker jag om. De här vanliga luftintagen går ofta bakvägen. Stäng och prova med ett ljus eller en rökare om det finns några kvar ;)

Finns det någon anledning att du valde att trycka in tilluft istället för att dra ut frånluft?

Många solcellsventiler går att vända till tryckande, men det känns för mig logiskt att dra ut den varma luften upptill.

Jag tänker också på att man normalt brukar köra på mekanisk frånluft med självdrag på tilluften pga undertrycket. I bostäder dvs. Själv har jag Kantherm FTX hemma som är det hittills bästa jag sett gällande både effektivitet och enkelhet, men värmeåtervinning i en båt känns minst sagt överdrivet :) 

 

Intressant att ta in luften lågt och använda kondensering för att torka luften, det har jag inte tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mange249:

Finns det någon anledning att du valde att trycka in tilluft istället för att dra ut frånluft?

 

Ja, jag testad lite. Sommarkväll, nästan ingen vind, varmt men inte överdrivet.

Stängde till och provade med ett ljus. Luft kom in genom takventilatorern, ännu värre när man öppnade nedgångsluckan. Monterade två Dorade med rör ner till "avfukningskammare (som inte gjorde någon nytta).

När man kom ned till båten efter några dagar så var luften bättre ombord men fortfarande kom det in luft ibland på dass. Då satte jag in fläktarna och det blev gensat mycket bättre.

Solcellsventilatorer har ju fördelen att där går inte luften in bakvägen. Utom på natten om man inte har den typen med batteri. Annars är de inte fel.

Båtkonstruktörerna verkar inte ha brytt sig så mycket om ventilation när man ligger still.

Söderöver har båtarna alltid en massa däcksluckor fungerar bra där i alla fall.

 

Jag tycker man ska kolla hur det fungerar i sin egen båt och framförallt när man ligger stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...