OceanAnkan 2 Postad 9 April , 2019 Är medveten att val av båt kommer att innebära kompromisser. Dock har jag några "krav" på vad jag vill ha på min långfärdsbåt. >35 fot lång, minst 3m bred och en akterruff. Fördel med ratt, men det går förmodligen att modifiera. Båten jag söker ska ut på öppet hav och planerar att bo i den under renoveringen. Kan lite (obetydligt) om segling, men det har jag tid att lära mig under åren. Vill bara göra rätt val från början. Hittat massor av fina båtar såsom S-30 Fisksätra (42 fot) men bara 2,5m bred, Carrera Hellsman (38 fot) 2,4m bred, Wasa 30 (36 fot) 2,2m bred. Ta inte illa upp om ni har ngn av dessa båtar, dom är vackra men passar inte mig. Smala stickor och lågt i tak. Verkar inte vara ngn marknad för dessa båtar idag. Priserna är låga och passar min budget, men jag vill inte bli krokrygg på köpet. Av en slump så såg jag en rundtur av en Hallberg-Rassy 35 fot (90-tal vill jag minnas) som jag blev förtjust i. Akterruff och väl planerat utrymme. Kollade på blocket och fick en shock. 70-talarna är till salu för nästan 300.000kr! Det är juh själve fan att dom ska vara så dyra, när jag äntligen hittar ngt som tilltalar mig. Jag vägrar att sätta mig i en kulspetspenna o bo där, men jag verkar inte vara ensam om att tycka så om man ser på marknadspriserna. Dessa spjut verkar inte gå att sälja. Vad har ni för tips för en som är 1.90 lång och vill guppa i havet veckovis? Tanken är att segla från Skåne till SO-Asien. Känns som att det inte blir ett båtköp i år. Men det är ok, hellre vänta än att stå där med ngt man inte trivs med som dessutom inte går att sälja om man vill byta. Kanske leta i Kroatsien efter en avdankad charterbåt? Men dom verkar vara byggda för bekvämlighet och inte att segla på öppet hav. Suck... Mycket att fundera på. Tur man inte har bråttom hahaha. Hoppas ni kan ge lite input. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2019 3 minuter sedan skrev OceanAnkan: 70-talarna är till salu för nästan 300.000kr! Om det är en Rasmus du tänker på så säljs de ner mot 200 papp. Egentligen ganska billigt för en båt som med lite uppdateringar kommer att håll några hundra år. Just Rasmus är en lite trög seglare men en sjuhelvetes sjöbåt. Kolla tex Najad 34, liknande men snabbare seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OceanAnkan 2 Postad 9 April , 2019 6 minuter sedan skrev bhemac: Om det är en Rasmus du tänker på så säljs de ner mot 200 papp. Egentligen ganska billigt för en båt som med lite uppdateringar kommer att håll några hundra år. Just Rasmus är en lite trög seglare men en sjuhelvetes sjöbåt. Kolla tex Najad 34, liknande men snabbare seglare. Kanon, ska kolla på det. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 9 April , 2019 (redigerade) Ska du ut på de större oceanerna och vara borta en tid och segla bekvämt så bör man ha en båt som rymmer en del och inte en typ av modern lång och smal skärgårdskryssare. Att ha ståhöjd och svängrum ombord underlättar seglatsen. Ser att det finns en Fantasi 37 på blocket, kanske ett alternativ. Samt om man köper en båt för 1-2 Mkr får man ännu större utrymme. Det finns ju även seglare som gör långa seglatser i små båtar så det finns många alternativ att fundera på. Utöver båt är det även en hel del utrustning som behövs så ta även med det i kostnadsbilden. Båtprylar är oftast av någon anledning inte så billiga i inköp. På Drömresan finns lite tips på olika båtar. Redigerad 9 April , 2019 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2019 2 timmar sedan skrev per_62: och inte en typ av modern lång och smal skärgårdskryssare Chichester skulle segla fort, 200M per dygn. Båten, Gipsy Moth IV, 16m lång och 3,2m bred, ett riktigt spjut! Hon var snabb, nackdelen var att hon mestadels gick med 45° krängning. Egentligen omöjliga att leva ombord men Chichester hade en kardanhängd stol med ett litet bord där han tillbringade sin mesta tid ombord. Kul kille, väl värd att läsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 9 April , 2019 Lyckliga du! Det finns ju jättemånga fina båtar till salu för i sammanhanget rätt löjliga pengar. T ex hittar jag en Targa 96 på Blocket för strax över 200. Visserligen inte riktigt 35 fot men ser ut att vara en utmärkt båt för det du tänker dig. Om det är oceanerna du tänker dig så finns det annars en topputrustad Vagabond 31 för 250 tkr. Det kan tyckas vara en god slant men eftersom den redan är långfärdsutrustad med vindroder, rejäla ankardon, livflotte osv så är det troligen väldigt prisvärt. Att komplettera en äldre segelbåt med bra grejor för långfärd kostar lätt lika mycket som själva båten. Sen finns det förstås en massa betydligt billigare båtar som går att göra utmärkta långfärdsbåtar av. Monsun, Allegro, OE32, Scampi och många fler. Men att köpa något som både är rymligt och billigt, ja då är det en kompromiss med någon egenskap som kan kosta mycket pengar att åtgärda. Ny maskin, ny rigg osv på en hyggligt stor båt kan kosta lika mycket som den där Targan. Stora båtar är ofta dyra att äga och dyra att segla. Det minskar möjligheterna att seglingsdrömmen blir verklighet. Som någon klok seglare sa "den bästa långfärdsbåten är den som tar dig ut på långfärd" Om det sen är en Vega eller en HR57 är egentligen ganska ointressant. Upplevelsen kan vara större i Vegan, det kan man inte veta på förhand. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 9 April , 2019 Skulle kunna tänka mig att du kan hitta en Maxi 95 för en hyfsat billig slant,en stor o rymlig båt som tål det mesta ,lätt att bo i med 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2019 1 timme sedan skrev Greip: Det finns ju jättemånga fina båtar till salu för i sammanhanget rätt löjliga pengar. T ex hittar jag en Targa 96 på Blocket för strax över 200. Tänka sig, en sådan har jag men kostade betydligt mindre, lite mindre utrustad och några år äldre motor. Jag har inga som helst planer på att segla långt men för skojs skulle satte jag mig och fundra på hur den skulle funger för en långfärd. Visst skulle den fungara! Den är rejält byggd med mycket god finsk kvalitet. Mittsittbrunn med vindruta, fungerar i alla väder. Känns väldigt tryggt. Bra skrovform som ger lugna rörelser i sjön. Dessutom har jag löstagbart kutterstag. En totalbudget på 300tkr? Ja, lätt. 1 timme sedan skrev Comfort4: Skulle kunna tänka mig att du kan hitta en Maxi 95 för en hyfsat billig slant,en stor o rymlig båt som tål det mesta ,lätt att bo i med Visst, jättefina utrymmen men i övrigt ganska tveksam. Platt i botten, kommer att stampa i havssjö. Motor som matbord, nja. Trång akterhytt om man jämför med min Targa.Onödigt stor sittbrunn. Men framförallt, det är en massproducerad båt som skulle vara billig. Inget är överdimensionerat. Billigt, billigt, billigt. En bra långfärds är betydligt mer än goda utrymmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hotspur 7 Postad 10 April , 2019 Säg till om du hittar något som passar in på dina kriterier Vad har du för budget? Jag tycker inte att akterruff passar på mindre båtar än ca 36-38ft, tar upp för mycket utrymme från övriga båten. Kolla på t.ex. Maxi 95ans avkall i pentry & navigationsbord för att få in en akterruff, i övrigt en mycket trevlig semesterbåt. Kan du släppa kravet på akterruff ökar alternativen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2019 En akterruff ökar avståndet akter-sittbrunn vilket då även gör färden säkrare. Det är också ett utmärkt stuvutrymme för lätt bra-att-ha-utrustning typ segel och tampar. Man kan slänga ned blöta segel utan att allt annat blir blött. Under tiden man renoverar/bygger om är det en utmärkt verkstad som gör det trevligare att bo ombord under denna tid. Men det är inget utrymme man absolut måste ha men väl kan ha med på önskelistan. Utrymmena ombord på en 32 fots segelbåt även med akterhytt bör räcka till gott för en person. 19 minuter sedan skrev Hotspur: , i övrigt en mycket trevlig semesterbåt Absolut, tex i den svenska skärgården men inte på Indiska oceanen eller i värsta fall, runt Hornet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OceanAnkan 2 Postad 10 April , 2019 Tack för all input! Det uppskattas verkligen. Känner att jag måste förtydliga lite;) Jag ska (förhoppningsvis) inte segla ensam. Tanken är att vi ska vara 3-(kanske)4 pers. Att segla bara 2 pers kan bli drygt med vaktpassen. Fler än 4 lär det bli trångt. Hur gör ensamseglarna, struntar dom i nattpassen? Inte min melodi kan jag säga. Akterruffen är tänkt att vara min sovplats. Förpiken till brorsan med fru (eller ett annat par). Alltid en pers vid ratten, en i köket som lagar mat, en som sover. Så det blir en hel del ytor över hahaha. Budget under 100.000 för inköp, så mycket som möjligt, för jag letar efter en båt som är "skabbig" (inredningsmässigt), kass motor och vill inte betala för gamla plottrar och sådant. Jag vill renovera den från grunden så jag vet vad jag har, samtidigt som jag lär mig mer om båten. Detta kommer kosta en jäkla massa pengar, så varför köpa en båt med "vackra" dynor, gardiner och gammal elektronik när jag ändå kommer att riva ut allt? Helst med en MDxx motor som inte fungerar. För även om motorn fungerar "nu" så vet ingen hur länge den kommer att hålla, därför så kommer den plockas ner i bitar vilket fall som. Alla är väldigt tysta i sina annonser om när relingen blev bytt, så den kommer att bytas så jag slipper bekymmer när det blåser upp. Alla packningar under vattenlinjen kommer att bytas. Samma där, inte många som tänker på att de ska bytas regelbundet (verkar det som). Så hellre en "taskig" båt för lågt pris än en för typ 200.000 som jag ändå måste göra samma saker med. Jag skrev innan att jag hade en förkärlek till Maxi 95, men den tanken har jag släppt pga selgaregenskaperna. Det är en inlärningskurva jag genomgår nu, och den verkar lång (längre och längre juh mer man lär sig) så det verkar inte som att det blir ett båtköp i år, såvida inte ett riktigt klipp dyker upp. Ja det var Rasmus jag såg. Verkar vara en riktig kvalitetsbåt. Trots att den är så "liten" så kunde man gå till akterruffen inomhus. Men vill skrika högt så dyr den är... Nä, inte dyr, för den är säkert värd det, men över min budget för inköp. Så förutom mina preferenser så ska båten vara sjöduglig till denna resa och rimligt bekväm. Detaljer och resten har jag tid till att pula med på vinterhalvåren när jag väl kommit fram. Jag bor 6 månader här i Thailand på vintern och jobbar arslet av mig under sommaren. så kommer jag väl över hit (Thailand) så kan jag fixa med detaljer, måla och göra henne vacker. Varför inte köpa en båt här nere? Det finns ett par anledningar. Dels så vill jag segla hit "bara för att", dels så är båtar snuskigt dyra här. Dessutom så vill jag ha erfarenheten med att renovera så jag lär mig allt om båten om ngt skulle skita sig. Jag har tänkt att ta tåget från Skåne till Bangkok men det blev mindre sexigt efter jag fick för mig att segla dit istället. Igår kom jag på namnet på henne. My Way. Efter Frank Sinatras -I did it my way. Jag har aldrig följt strömmen och varit otroligt glad över det, så det är ganska passande men väldigt OT, sorry. @Greip Jag hör vad du säger men att köpa en båt i 2-300.000kr klassen och bara dra iväg tror jag inte på (men det är jag det). Det är förmodligen dessa som man kan läsa om som ligger i hamn o väntar på reservdelar för ngt har gått sönder. Jag lägger hellre 200.000+ på en billig båt att renovera så vet jag vad jag kastar loss med. Lite som att köpa en "fet" BMW som är nybesiktigad. Full fart på motorvägen/autobahn, men sen när det börjar regna och de slitna däcken gör att man får vattenplaning och far rätt in i ett träd vid sidan av vägen, så skulle man vilja ha nya däck trots allt. Kanske dålig jämförelse men jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag har inte ekonomi till att köpa en "fet" båt samtidigt som jag vill byta alla däck. Jag kanske är negativ/skeptisk till varför man säljer sin båt. Enligt mig så är det precis av samma anledning som man vill göra av med sin bil som börjar låta illa. Man säljer den till ngn som inte kan höra missljudet. Hur många säljer sin båt/bil som är i perfekt skick till underpris? Dessa fordon behåller man. Skulle jag våga segla iväg med en båt som jag köpt för 500.000kr bara så där? Nej, absolut inte. Kanske trevligt att koka kaffe men tråkigt när riggen brister när det blåser upp, eller packningarna under vattenlinjen ger efter. Då har jag inte nämt materialutmattningen i mast och korrosion på andra områden. Tog en snabb titt på båtar kring miljonklassen. Vackra och trevliga, inget snack om det, men skulle jag våga ge mig iväg med en 20 år gammal båt (vill inte avslöja annonser) där jag riskerar att masten rasar, motorn havererar eller att vatten läcker in? Rätta mig om jag har fel, men det är så mina tankar går. Därav är min renoveringsbudget så mycket större än det jag är villig att betala för inköp. Jag väntar för den rätta. Som min goda vän från Australien sa, -One have to climb the tree mate. Inte ta första bästa (kvinna eller båt spelar ingen roll), utan vänta ut tills man hittar den perfekta. Så gjorde jag med min fru och så tänker jag göra med min båt. Känner att det finns lite liknelser här hahaha. Gammal fru behövde lite restaurering men är trogen i alla väder. En ung båt kostar multum och far omkring osäker i vindarna och riskerar att tappa formen. Attans, nu blev det OT igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2019 Det var ingen Rasmus du såg utan en HR352. En nästan perfekt båt men mycket dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 11 April , 2019 Innan vi köpte vår OC35 tittade vi på Maxi 108, 120, 130, Boström 37, Comar Comet 11, lite olika Westerlys, Kirie Fifty osv. Jag lägger med vår lista på båtar. HR, Najad osv finns inte med av kostnadsskäl men i inkosekvensens namn finns båtar med som kostar minst lika mycket och mer. Du får ta listan för vad den är. En del båtar vet jag inte ens varför de är med... Eftersom du skall röja ur båten kan det vara bra att även titta på lite nyare och då även dyrare båtar för att få tips och idéer på en framtida inredning. Där har det hänt en del genom åren Maxi 108, 120, 130 Hunter 376 Hunter 38 Hunter 42 Passage Beneteau Oceanis 36 cc Beneteau Oceanis 40 cc Beneteau Oceanis 42 cc Beneteau Oceanis 44 cc Dufour 39 cc Moody 35 cc Moody 36 Moody 38 Moody 39 Moody 37 Moody 376 !!! Moody 422 Moody 425 Moody 44 Nauticat 35 Nauticat 39 Bavaria 38 Ocean Bavaria 40 Ocean Puzzle 36 Westerly Oceanranger Westerly Corsair Salar 40 Southerly 115 Angus Primrose 40 ketch Amel Sharki Colvic Countess 35 Colvic Countess 37 Colvic Victor 40 Forgus 36 Forgus 37 Oyster 406 Oyster 435 Oyster Heritage Boström 37 Kirie Fifty 40 Akterruff och mittsittbrunn var något jag värderade högt (och gör fortfarande) men till slut blev det inte så. Tillräckligt många kojer utan att behöva bädda upp i salongen är bra. Mindre stökigt då salongen alltid är fri att användas till det den är till för. En koj i gången till akterruffen var något jag uppskattade (fem i familjen). Här är en länk till en kille som renoverar en båt från grunden. Han beskriver hur han gör och hur han tänker samt en del kostnader. https://www.youtube.com/channel/UCs4BKsMtQ1unm2W7gHNrm9g Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 11 April , 2019 Bara en reflektion från någon som aldrig varit på oceansegling men som trots det har en synpunkt. Att sova i fören under gång i högre sjö (tex ocean) är inte lätt. Vissa båtar lär det vara ganska svårt att sova i akterkojen också på grund av sjöhävningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 11 April , 2019 (redigerade) Det kan nog gunga en del om man sover i en förpik på öppet hav (om det går vågor). Jag har seglat Gotland runt några gånger och ibland sover man inte så bra (aldrig i förpiken) när båten inte har ett lugnt rörelsemönster. Vi var ett gäng som åkte med Englandsbåten mellan Göteborg och Harwich för 30 år sedan. Efter ett antal timmar från avgång började det blåsa och gunga en hel del och till slut så stängde restaurang och bar så det blev att gå till kojs. Efter en ganska hygglig natt i hytten midskepps så träffades vi till frukost ombord. En del av oss hade tydligen fått hytter långt förut och hade inte sovit så bra utan det hade varit rena berg- och dalbanan och dom hade lyft från kojbotten samt strax efter kraschat i kojen igen under i princip hela natten. Det är dock skillnad på ett fartygs rörelser och en segelbåt men den natten sov man nog bättre midskepps på ett fartyg jämfört med en segelbåt. Redigerad 11 April , 2019 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 475 Postad 11 April , 2019 (redigerade) Sova i förpiken eller i akterruffen under oceansegling är nog också lite av en vanesak. Man lär sig efter några nätter hur man ska ligga och var man ska fylla ut med kuddar och annat för att ligga tillräckligt stilla. Smala kojer är att föredra... Efter segling på Stilla havet har jag inga problem att sova i förpiken i hög sjö här hemma heller, vaknar bara till helt kort om jag plötsligt är i luften. Eller kanske är det när jag landar jag vaknar? Vet inte riktigt, somnar bara om... Mackey Redigerad 11 April , 2019 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 April , 2019 Är man tillräckligt trött så sover man varsomhelst. Mycket bror på båten storlek, bottenform mm. En del båtar ger bergochdalbana känsla i förpilken även i måttlig sjö. På segelfartygen bodde manskapet i föröver och befälet akter. Av någon anledning. På en Targa 96 skulle jag absolut sova i stickkojen. -- Listan ovan är klart vettig men det finns många fler äldre/mindre båtar som funkar. Priserna på de listade båtarna ligger väl på >600tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 11 April , 2019 4 timmar sedan skrev McLasse: Här är en länk till en kille som renoverar en båt från grunden. Han beskriver hur han gör och hur han tänker samt en del kostnader. https://www.youtube.com/channel/UCs4BKsMtQ1unm2W7gHNrm9g Förbaskat! Fel länk!!! Här kommer den rätta: https://www.youtube.com/user/madsdahlke Spellista: Project Athena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 11 April , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Listan ovan är klart vettig men det finns många fler äldre/mindre båtar som funkar. Priserna på de listade båtarna ligger väl på >600tkr. Ja, jo, de flesta var nog bara lite att drömma över men de är med för att inredningen är klart intressant att studera om man skall bygga om. Det finns några där som inte kostar så mycket. De finns att få, om man har tur, för betydligt lägre summa än 600'. Vill man ha ett ex som inte är i "toppskick" finns de emellanåt att få riktigt, riktigt billigt. Tyvärr behöver man utanför Sveriges gränser. Synd att Brexit satt käppar i hjulet att hämta från England. Där finns en hel del till hyfsade priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 April , 2019 3 timmar sedan skrev McLasse: Ja, jo, de flesta var nog bara lite att drömma över men de är med för att inredningen är klart intressant att studera om man skall bygga om. Men listan är klart intressant och väl att åtminstone studera, jag tror jag förstår hur du tänkt och jag är inte förvånade över att det blev en OC35, kanske inte världens sexigaste båt men väldigt genomtänkt och som man sa förr om vissa bilar, det bara funkar. Några kul saker: Maxi 108 mfl. Inte alls någon förlängd, masstilverkad 95:a utan mycket starkare byggd med mycket mera plast i skrovet och en mycket bättre undervattenskropp. Den sålde inte bra på den internationella marknaden, här tyckte man den var för "basic" tex att det inte fanns några upphöjningar i plasten under vinscharna. Något som de tyska köparna tycke var självklart. Att sen designern inte var så duktig på just design gjorde inte saken bättre. Hunter 42. Jo den skulle jag kunna leva med efter att en bekant köpt en 456. Som många yankeebåtar har den ljus och rymlig inredning, stort kök, stor toa (bra combo). Mycket privärda! Beneteau Oceanis 42. Trevlig båt, i synnerhet badplattformen och att den kan fås med "motorbåtsstyrning" (vadå man går ju alltid på autopilot ändå). Praktisk och ljus inredning. Moody. Jo Angus Primrose kunde rita havsgående båtar. 37 6 är speciellt trevlig. Även Moody 44 Carbineer och Moody 33 Eclipse är väldigt trevliga, möjligen inte helt perfekta för stora hav. Synd bara att man använder engelska inredningsdesigners och att engelska båtar ofta är så skitiga och dåligt underhållna. Colvic Victor 40 intresserade mig. Hade en ide om att köpa ett tomt skrov med motor i UK och sen segla hem den. Kanske inte så lyckat. Colvic har alltid gjort bra båtar men tyvärr ofta amatörinredda vilket ofta syns. Vill man inte segla så kan man ju satsa på en Colvic Watson. Southerly 115. Väldigt smart båt. Synd bara det där med engelska designers. Spännande att den alltså har väldigt goda sjöegenskaper. Boström 37. Det enda båt jag sklle stryka från listan. Kort och tjock har fungerat bra för havgående båtar. -- Bara mina högst personliga 5 cent. Titta igenom båtarna på listan, det är väldigt lärorikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 11 April , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev bhemac: ...OC35, kanske inte världens sexigaste båt... Sååå sant. De flesta (alla?) är dessutom inredda av amatörer och en del amatörer är mer amatörer än andra amatörer. Men en del amatörer är mer proffs än proffsen så en amatörinredd båt skall man inte slå ur hågen. Jag tittade på en för många herrans år sedan som var i så dåligt skick att det var skrämmande. När jag dök ner och kollade skrovet (båten låg i vattnet) var det fullt av blåsor stora som en femkrona (den gamla sorten). När jag tryckte på dem sprack de och en grumlig sörja kom ut och lämnade en krater i skrovet (alltid, alltid se till att på något sätt kontrollera skrovet på utsidan när man skall köpa båt om den ligger i vattnet). Rattpidestalen svajade och ...ja hå hå jaja sicket vrak det var. Men med det här exemplaret är jag nöjd och jätteglad 😄. Om man gillar lite osexiga båtar kan en OC35 vara ett hett alternativ att titta på också. Har man tur, som jag, kan man hitta ett ex till ett vettigt pris som kan rymmas inom budget. Om inredningen och lite annat småoplock är kass gör det ju ingenting eftersom du (TS) ändå skall riva ut och fixa rätt. Skroven är varvsbyggda på en tid då de skulle kunna stå emot pansarbrytande ammunition (verkar det som). 2 timmar sedan skrev bhemac: .Boström 37. Det enda båt jag sklle stryka från listan. Kort och tjock har fungerat bra för havgående båtar. Tyvärr har jag inte sett någon live men har för mig att de långseglats en hel del. Korta och feta? Jajjemensan, men vilken volym det ser ut att vara invändigt för en besättning på fyra. Tyvärr (eller kanske inte?) byggdes de inte i så många exemplar så det är sällan de finns till salu. Maxi 108 är en av mina favoritbåtar (fast jag har nog ganska många favoritbåtar om sanningen skall fram). De fungerar ledigt för tre-fyra personer på en långsegling. Visserligen blir det en aning trångt men man behöver inte gå på varandra. Det är viktigt att man kan dra sig undan från de andra emellanåt, till ett eget krypin. I alla fall fungerar jag så. Det finns en på Antigua till salu för en vettig peng, kanske lite över budget men jag tror ändå den är värd det. Verkar vara mycket ok segel och det är värt en hel del. Priset jag fått av mäklaren är US$26500. Här är en länk: Aj då, den var såld. Men det går att hitta bra båtar till ett vettigt pris om man går lite utanför de vanliga kanalerna. Udda båtar är ofta billigare och för att hitta en båt som kanske är populär hemma, och därmed har en hög prislapp, får man leta på andra ställen där de anses som udda och därför har en lägre prislapp. Redigerad 11 April , 2019 av McLasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser