Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
johan_sjobjorn

Hjälp med montage av ankarspel (Åkersberga/Sthlm)

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag söker någon med här som har koll  /erfarenhet när det gäller montage av ankarspel och som finns i närheten av Åkersberga.

Båten är en AQ24 och jag har tänkt att sätta in ett ankarspel i aktern på styrbords sida. Planen är att göra det själv med hjälp av en sakkunnig person - givetvis mot betalning.

Kontakta mig gärna om du är rätt person och intresserad av att hjälpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för spel, Quick PTR? Vad är det du behöver hjälp med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Kane:

Vad blir det för spel, Quick PTR? Vad är det du behöver hjälp med?

Hej, jag lutar åt montage på insidan av akterspegeln med blylina och har tittat Quick Balder, Lewmar modeller för aktermontage med frifallsfunktion och fjärrkontroll.

Räcker 600W för en båt på 2.5 ton i torrvikt? Det är ingen större prisskillnad om man väljer 900W varianten men jag tänker att det är onödig belastning på batteri ifall den extra effekten inte behövs.

Det jag behöver hjälp med är placering samt montering så allting placeras rätt. Tänker att det är enklare om man är två, särskilt om en av oss har gjort jobbet tidigare på en annan båt 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall själv montera Quick Balder 600 på min båt vilken aprildag som helst. Ser inga konstigheter så är du normalhändig skall du klara av det. Men det blir en del kablar om du skall ha trådlös fjärr och knappstyrning fram.

Jag skulle valt 900 versionen till din båt om den är längre än 7.5 meter då prisskillnaden på 1500 kr är liten. Belastningen på batteriet blir ju inte större om märkeffekten är högre, bara om extra kraften behövs.

Jag bor i ovan nämnda kommun så hör av dig via PM om du behöver support.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Kane:

Skall själv montera Quick Balder 600 på min båt vilken aprildag som helst. Ser inga konstigheter så är du normalhändig skall du klara av det. Men det blir en del kablar om du skall ha trådlös fjärr och knappstyrning fram.

Jag skulle valt 900 versionen till din båt om den är längre än 7.5 meter då prisskillnaden på 1500 kr är liten. Belastningen på batteriet blir ju inte större om märkeffekten är högre, bara om extra kraften behövs.

Tack! Jag hör av mig isåfall. Skall reka lite först för att säkerställa att jag kommer åt allt vid montering.

Det jag funderar över är val av ankarrulle. Det finns olika utföranden längder att välja på.

Är det vinkel på ankarlinan som styr vilken man skall välja eller är det mer djupet på badbrygga?

Jag tänker att en så flack vinkel som möjligt borde vara att föredra då det blir mindre belastning på linhjulen då.

I mitt fall är badbryggan relativt kort så jag bör välja en ankarrulle som kan sitta placerad långt ut på badbryggan - helst som sticker ut en bit i aktern.

Exempelvis såhär:

https://i0.wp.com/www.orustmarin.se/wp-content/uploads/2017/04/image2.jpeg?fit=2048%2C1536&ssl=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack! Jag hör av mig isåfall. Skall reka lite först för att säkerställa att jag kommer åt allt vid montering.

Det jag funderar över är val av ankarrulle. Det finns olika utföranden längder att välja på.

Är det vinkel på ankarlinan som styr vilken man skall välja eller är det mer djupet på badbrygga?

Jag tänker att en så flack vinkel som möjligt borde vara att föredra då det blir mindre belastning på linhjulen då.

I mitt fall är badbryggan relativt kort så jag bör välja en ankarrulle som kan sitta placerad långt ut på badbryggan - helst som sticker ut en bit i aktern.

Tror nog att ankaret blir mer styrande för val av ankarrulle. Vinkeln blir oftast styrande av plats för linan, behöver vara lite fallhöjd för att det skall funka. Belastningen på ankarrullenkan du nog bortse ifrån. Ju högre vinkel desto mindre belastning förmodligen.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-04-09 vid 15:55 skrev Kane:

Hej, håller själv på att montera ett balder 600 spel. Har gjort det mekaniska men tycker elen verkar bökig och funderar därför på att anlita någon till att göra det. Har kit med autostopp och fjärr. Vad var din erfarenhet när du gjorde det? Var det besvärligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev Yamarin-79:

Hej, håller själv på att montera ett balder 600 spel. Har gjort det mekaniska men tycker elen verkar bökig och funderar därför på att anlita någon till att göra det. Har kit med autostopp och fjärr. Vad var din erfarenhet när du gjorde det? Var det besvärligt?

Det blev aldrig av på den båten. Hann sälja den.

På min ny är planen att hantera ankaret för hand. På en sommar är jag kanske i behov av det 5-10 ggr så det känns inte riktigt nödvändigt för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var inte speciellt besvärligt. Många kablar att dra men väldigt bra kopplingsschema följde med.

Utmaningarna är ju oftast att hitta bra vägar i båtarna att dra kablarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det blev aldrig av på den båten. Hann sälja den.

På min ny är planen att hantera ankaret för hand. På en sommar är jag kanske i behov av det 5-10 ggr så det känns inte riktigt nödvändigt för 

Det bästa jag gjort på båten. Otroligt bekvämt med ankarspel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Kane:

Nej, det var inte speciellt besvärligt. Många kablar att dra men väldigt bra kopplingsschema följde med.

Utmaningarna är ju oftast att hitta bra vägar i båtarna att dra kablarna.

Ok satte du den stora svarta plinten och fjärrkontroll mottagaren i ankarboxen eller i stuv vid batteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ankarspelet på hösten och planerade att installera på våren. Så under vintern satte jag ihop det i garaget för testning och som du ser på bilden är det många kablar....

Ankarspel 5.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lite bilder från installationen. Jag har ingen vettig ankarbox i båten så allt sitter i bakre stuvfackets babordssida. Kontaktorn och mottagaren sitter på babordsväggen i det stuvfacket. Ankarspelet sitter skruvat på akterspegeln och linan går ner i kölsvinet.

Ankarspel 2.jpg

Ankarspel 1.jpg

Ankarspel 3.jpg

Ankarspel 4.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...