Blindroth 0 Postad 9 April , 2019 Hej. Har en nylackad Ryds Hajen Ht 1973, som jag ska markera ut vattenlinjen på. Har tänkt mig att märka ut i aktern och fören och sedan använda mig av ett laserpass. Då behöver jag ju inte väga in båten i någon ledd. Därför undrar jag om någon har data på vilken höjd punkten i fören och aktern skall ligga? Såg från tidigare medlem att denna hade fått en lista på detta. Önskar kontakt och ev uppgifter. M v h Björn Lindroth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 9 April , 2019 Fråga; hur tänker du att laserpasset - som ju alltid visar rakt - skall funka på en båt som inte ligger rakt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blindroth 0 Postad 9 April , 2019 Hej Jo jag bör kunna hålla linjen på aktermärket och därefter höja alternativt sänka båtens för, genom att justera med båtvagnens stödhjul. Samtidigt har jag stött upp i aktern så att vridningspunkten blir där linjen börjar i aktern. Därefter justerar jag tills linjen sammanfaller med punkten i fören och fortfarande är på punkten i aktern. Linjen markeras hela vägen och tejpas därefter upp. Men det jag är ute efter är på vilken höjd punkterna i fören o aktern skall vara. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 9 April , 2019 Jag tänker att motorns vikt och annan utrustning kan göra att vattenlinjen skiljer något mellan samma båtmodell. Ett annat sätt kan ju vara att sjösätta mellan två stabila Y-bommar för att därifrån kunna märka ut lämplig linje? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2019 Kolla lite på andra, många höjer avståndet till vattenlinjen i fören, det ser lite snyggare ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blindroth 0 Postad 9 April , 2019 Tack för svaren. Är det så någon av er har en Ryds Hajen HT? Jag har mätt in ca 16 cm ovan nedre delen på aktern (på sidan av båten) och också en punkt fram. Så det ska nog gå ganska bra. Kanske blir mest rätt o lägga båten för att sedan försöka markera vattenlinjen om det inte dyker upp lite förslag på mått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 9 April , 2019 Jag kollade upp tillverkarens mått på båten och där fanns många ledtrådar till att räkna ut måtten. Har du kollat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blindroth 0 Postad 9 April , 2019 Nej. Om du vill får du gärna förklara vad du kommit fram till. Vilka mått har du hittat och hur har du använt dig av dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 9 April , 2019 (redigerade) Sorry, nu var jag otydlig, menade min egen båt, inte din. Same procedure though ... Redigerad 9 April , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser