Nybyggarn 0 Postad 7 Juni , 2005 Värmaren i min båt, en Eberspächer X2U har börjat osa grå/vit rök. Nytt glödstift gjorde ingen skillnad. Kan problemet vara smuts i bränslet? Den tar diesel från huvudtanken. Fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 8 Juni , 2005 Osar den grå/vit rök som du säjer så får den diesel och gödstiftet glöder men den tänder inte.... Kan bero på dålig kontakt på elkablar kopplingar. Jorda värmaren med en startkabel direkt till batteriet, prova att starta värmaren och då den börjar ryka tar du en kabel direkt från på batteriet till glödstiftet. Startar den nu så har du spänningsfall och får börja leta dålig kontakt. Acceptera inte ärgade kablar utan byt till redig dimension. Jordning skall ske direkt till jordplint eller batteri och INTE till motorblock. Jag har för mig att eber rekomenderar service vart annat år.... Lycka till. www.smuggler.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 8 Juni , 2005 Tack för svaret Ricky, men det är inget fel på tändningen. Pannan funkar som den ska, den tänder och blåser varm luft osv. Problemet är att det osar. Otrevligt för båtgrannar. Till helgen ska jag testa med en flaska ren diesel. Jag misstänker fortfarande vatten (kondens) i bränslet. Jag återkommer med resultat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arne Postad 10 Augusti , 2005 Intressant. Hur gick det med ren diesel? Arne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 10 Augusti , 2005 Ingen skillnad. Börjar misstänka strypt lufttillförsel, alltså skräp i tillluftsslang. Nästa steg blir sönderplockning och rengöring invändigt. Eller varmare kläder.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 2 April , 2006 Ricky! Du hade rätt!!! Jag tog hem hela värmarepacketet, tog isär det och hittade inget fel. Satt ihop det och testkörde på bänken. Massor med grå/vit rök. Kollade spänningen på glödstiften under startperioden, det var närmare 7 volt. Ordnat grova kablar och ett nyladdat lastbilsbatteri. Testade igen, fungerade perfekt! Så felet måste vara spänningsfall i båten, mellan batteriet och värmaren.Det är kanske enklast att dra nya grova kablar hela vägen. Jag mätte 14,3 ampere under startperioden. Om jag hade gjort som du föreslog i sommras skulle jag ha sluppit frysa i höstas. Än en gång, tack... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser