johan_sjobjorn 212 Postad 8 April , 2019 Hej, Jag överväger att sätta in ett ankarspel i aktern på min AQ24 och har funderat om det inte vore bäst med detta; https://www.watski.se/Ankarspel-PTR700R-112tk Någon här som har erfarenhet av denna modell? Jag tycker snarare att det är en fördel att ha det utanpåliggande. Ingen skitig lina in i båten, trassel är enklare att komma åt. Installation verkar betydligt enklare. Några åsikter / erfarenheter när det gäller denna modell eller andra däcksmonterade spel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 8 April , 2019 Jag tittade på detta. Jag undvek det p g a endast 30m och tunn lina dessutom. peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 8 April , 2019 2019-04-08 vid 16:07 skrev pos42: Jag tittade på detta. Jag undvek det p g a endast 30m och tunn lina dessutom. peo Tack - det är en bra poäng. Jag överväger mer och mer att köra en fattig mans variant såsom (bilden postad i en annan tråd) Det är mest det där att slippa trassel med ankarlina som jag är ute efter. Ett riktig ankarpel vore såklart trevlig men jag är tveksam till om det är värt vad det kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 8 April , 2019 Har du inte ett perfekt hålrum där för linan ser jag Det blir bara trassel om du inte har tillräckligt med space eller har det felmonterat. Jag har själv precis monterat ett ankarspel och monterat där det är gränsfall, men verifierat med en som monterar över 50 ankarspel att de ska funka. Jag är faktiskt inte ens klar. 99% klart dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 9 April , 2019 Ok, bilden är någon annans. Såg det i en annan tråd. Tyckte det var en kreativ lösning. Det är en AQ 24 i mitt fall, det är ganska vanligt men ankarspel på dem så jag antar att det finns tillräckligt med fall / plats för lina så det fungerar bra. jag står verkligen och väger här, ett ankarspel vore verkligen fint. Synd att det är så kostsamt bara. Endast material verkar landa på närmare 20k medräknat ankare och ankarrulle kablage etc. jag klarar nog installationen själv men vill nog åndå ta hjälp så att vinklar och placering blir rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 9 April , 2019 Om du skaffar ett ankarspel så sätt knappar på armlängs avstånd från ankarspelet så man ser. Sen om möjligt en fjärr i en hållare vid ratten som du kan sätta runt halsen i ett band. (Är den inte funktionell så bör man kunna manövrera och samtidigt se spelet.) Spela ut några säljare mot varandra. Det har jag gjort när jag köpt både min Mente Marin stabilisator och med ankarspelet. Fick offerter tillbaka på mailen. i båda fallen ville Marinsystem i Täby vara de som sålde till mig :) Skilde rätt mycket.... Iaf på ankarspelet som hade ett mycket högre grundpris. Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 10 April , 2019 2019-04-09 vid 21:13 skrev pos42: Om du skaffar ett ankarspel så sätt knappar på armlängs avstånd från ankarspelet så man ser. Sen om möjligt en fjärr i en hållare vid ratten som du kan sätta runt halsen i ett band. (Är den inte funktionell så bör man kunna manövrera och samtidigt se spelet.) Spela ut några säljare mot varandra. Det har jag gjort när jag köpt både min Mente Marin stabilisator och med ankarspelet. Fick offerter tillbaka på mailen. i båda fallen ville Marinsystem i Täby vara de som sålde till mig :) Skilde rätt mycket.... Iaf på ankarspelet som hade ett mycket högre grundpris. Mvh Peo Tack för tipsen. Det ska jag göra. Satte också in en Mente Marin precis, riktigt bra produkt som fungerar precis som jag väntade mig. Nu kan man ha uppmärksamheten på annat än att pilla med trimplanen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser