Coolhed 0 Postad 7 Juni , 2005 Hej, jag har köpt en båt där det följde med en Evinrude 35hk 1978 som enligt ägaren innan var renoverad av ännu en ägare men den här killen har inte fått igång motorn... Jag har testat motorn och jag får den att hosta igång när den är kall men den dör direkt och det går att starta den ett par gånger sen verkar den sura igen. Det som är bytt på motorn sen förrförraägaren verkar vara: - Impeller - 1 Kolv - 1 T-pack - 1 Termostat - 1 Kolvring Jag har kollat soppapump och den verkar pumpa på fint, gnista är det på både stiften och det verkar vara någon mysko magnettändning med någon typ av kamjustering som jag tror står rätt... Har inte plockat bort förgasaren och rengjort den ännu vilket jag kanske borde göra... Jag har mätt kompressionen och den är 93 psi i den bytta kolvens cylinder och 116 psi i den andra original kolvens cylinder. Är det för stor skillnad i tryck? Jag tog bort toppen och det ser ut som om den bytta kolvens cylinder är honad men det är fortfarande tre ganska rejäla report kvar som jag antar orsakar skillnaden i kompression alternativt att kolven/ringarna är så pass nya... Vet inte om man kan hona ner mer för att få bort mer av reporna (bifogar bilder)? Bör man lämna in den för att få den honad? Är det värt det? En sak till som är lite konstig med motorn är att det sitter en lång rigg på den fast båten Ockelbo T14 bör ha en kort rigg... Dvs motorn ser inte riktigt ut att passa, det verkar sitta som en skarvbit som man borde kunna ta bort för att konvertera motorn till kort rigg, någon som gjort det på en Evinrude 1978? Här finns lite fler bilder på kolvarna, cylindrarna och den konstiga riggen: [LINK]www.pkt.se/evinrude[/LINK] Det blev kanske lite lång förklaring :-D men är det någon som tror att det går att få snurr på den här motorn? Den ser iaf fin ut på utsidan... ;-) Mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Juni , 2005 Hej Robban! Jag antar att du använt dig av universalstartnyckeln startgas när du försökte få igång motorn och startade den inte då... Bara för att något är fint att se på behöver det inte var något att ha. Eftersom du plockat prylarna verkar du kunna det här med motorer. Vilket svar skulle du gett till någon som köpt en motor från 1978? Den har snart 30 år på nacken. Har plockats ch skruvats i. Någon gång måste man säga att nu räcker det. Låt motorn gå till de sälla jaktmarkerna. Men känner du att du ändå vill plocka i prylarna så måste du få bort reporna och det är frågan om det går att hona bort dessa. Skulle detta gå är nästa fråga, finns det kolvar? Nej, acceptera att detta var läropengar och köp dig en nyare motor/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 Juni , 2005 Priset på kolvar och ringar diffar 35% moms mellan original och 0.030 överdimentionering. Pris original 2st kolvar med kolvbult 2018 inkl. moms Pris 0.030 överdimentionering 2782 inkl. moms Pris kolvringar original 422 inkl. moms original, 393 inkl. moms Duells Pris kolvringar 0.030 överdimentionering 462 inkl. moms original, 393 inkl. moms Duells Enstaka packningar brukar vara svårt att få tag på, men det kan gå annars så kostar packningssetet för vevhuset 1449 inkl. moms. Just dom här priserna är till min een 55hkr från -76 som jag har renoverat, Slutpriset på min renovering slutar nog på runt 8-9 tusen, då har jag gjort allt själv. Reporna i dina lopp ser inte ut till att kunna honas bort, ytan det får du nog lämna bort... Enklaste sättet att kolla tändningen är att köra med Tändningsstroboskåp, då ser du timingen och evt missar Visst går det att få tag i delar... Men som föregående inlägg, är det värt det? Vad kostar en annan motor? Se till att provköra den på båt, vill dom inte det så leta vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 Juni , 2005 Kollade på dina bilder.... Jo det ser ut som en riggförlängning du har på... Men att få tag i drivaxel och växelförare till en kort är det nog värre med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Juni , 2005 Det skall bli intressant att läsa vad du bestämmer dig för fortsättning../Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolhed 0 Postad 9 Juni , 2005 Man tackar för svaren. Jag har testat startgas ett par gånger utan att få den att tända... Har visserligen inte testat startgas direkt när den är kall utan bara när den slutat starta. Jag kan väl inte påstå att jag lagt så himla mycket tid (ännu) på motorn och jag hade räknat med att den kunde bli lite stökig då förra ägaren inte fått den att lira... Men någon har ju uppenbarligen grävt runt i den och bytt typ allt som var trasigt (efter någon typ av haveri efter att den gått varmt eller liknande) och jag fick med ett kvitto på prylar för ca 2 700:-. Kolv, ringar, lager, tempgivare, packningar, impeller osv... Visserligen verkar det vara Evinrude art. nr och det ser ut som den är honad (även om inte alla report är borta) så jag vet inte om kolven/ringen är för liten? Vet inte om den skillnad i kompression som jag mätt upp kan orsaka att motorn i princip inte fungerar alls eller om den borde starta men gå lite risigt? Någon som vet? Börjar klura lite på om det är skit i förgasaren/den får gnista men det är inte tillräckligt kräm pga den här powerpacken eller vad den heter alternativt att tändningen står galet... Men det känns som det inte är värt att börja tjacka nya kolvar osv osv utan isåfall få den att lira med dom prylar som finns någosålunda... Annars får det nog bli en annan motor om inte det går alternativt om man kan få tag i en likadan reservdelsmotor. Vad gäller riggen så såg jag någon sprängskiss på en Evinrude typ den här modellen och där såg det ut som det var en skarv på axeln... Men det kanske alltid är hellängsaxlar. Den ser ju lite oversized ut på båten åtminstone på längden... :-) Visserligen är motorn bra gammal men pga stöldrisk osv får den gärna vara lite gammal och skruttig bara den lirar någosålunda... Nästa steg blir nog ändå att skruva på topplocket igen och rengöra förgasaren och försöka kolla tändningen på den hur man nu gör och se om man åtminstone kan få den att gå på tomgång... Är det förövrigt någon som vet med vilket moment man ska dra toppen med och i vilken ordning? /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 9 Juni , 2005 Hej, det är inte bladventilerna mellan förgasaren och vevhuset som är otäta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolhed 0 Postad 9 Juni , 2005 Hmm det måste jag kolla. /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perrep 0 Postad 16 Juni , 2005 hei. deter vansklig og få tak i all innmat i riggen drivaks.,vannrør ol hvis du skal bygge om til kort stamme. bedre og få sveiset en brakket i syrefast stål så du får den opp de 10 cm. som er for lange.den vil bremse no inn i.......e.med lang,hvis du skal ha kort. Lang stamme fra akterspeil til nedre kavitasjonsplate er ca. 52 cm. kort er 42 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coolhed 0 Postad 20 Juni , 2005 Jag tror jag låter riggen vara som den är... Antar att den går lite sämre om den är lång men det verkar för stökigt att fixa det... Hur som helst så fick jag lite tid över i helgen och: - Plockade ihop motorn - Rengjorde förgasaren - Köpte nya tändstift (dom som satt där var för hårda och hade fel elektrodavstånd visade det sig men dom var nya...) Efter det testade jag att starta motorn trots att kompet är lite kass och den tände och startade ca 5 sekunder eller så ett par gånger men sen verkar det som den vart grinig som innan jag fixade med allt... Visserligen lät den aningens piggare dom 5 sekunder den gick... Då blev man lite trött och jag började klura på den elektriska autochoke som sitter på motorn... Den flappar för fullt med spjället när man kör startmotorn och det ser allmänt konstigt ut... Så jag kopplade bort strömmen till elchoken och gick över till manuell choke istället och då drog han igång hur bra som helst... Testkörde han lite i tunna och den verkar lira riktigt bra... Så idag blir det kanske sjösättning med några paddlar i båten... Tack för alla tips. /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Juni , 2005 Lycklige ost som får vara på sjön. Hoppas allt går bra./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser