Olleman82 113 Postad 5 April , 2019 Hej! Jaha, ännu en sån där axel vs drev tråd men med en liten knorr. Vi tittar en del på Forbina 9000 men det är som jag tidigare varit inne på en rejäl kompromiss för vår del. Är väldigt intresserad av Bayliner 3288 som alternativ till Forbinan. En 3488 är också intressant men har för mig att den bara finns med drev. Har tidigare valt bort dessa modeller för att jag verkligen inte vill ha två motorer i en båt....men, man kan ju ändra sig... Vad skulle expertisen säga utifrån ett kostnadsperspektiv om att tex satsa på en Forbina 10 000 med stor singelmotor plus drev alt. en båt med dubbla raka axlar och två lite mindre motorer? När det gäller just Bayliner finns ju en del med Hino dieslar och frågan är om jag ändå inte föredrar både Hino och Mercruiser framför VP. Kostnaderna för reservdelar och servicesatser är ju helt andra för dessa märken och motorerna verkar ju inte vara någon rocket science att skruva med heller. Hino motorerna brukar för övrigt bli benämnda "skottsäkra" precis som Tamd/AD41... Jag kan inte påstå att planande båt är så himla viktigt varför hastigheterna som en äldre amerikansk trawler erbjuder räcker. Däremot vill jag gärna hålla förbrukningen nere och 3288orna med Hino motorer verkar inte riktigt "sippa" dieseln utan man får räkna med 1,5 l/nm i 6-7 knop. Både Forbina 9000/10 000 lär klarar sig på litern i samma hastighet och det är oftast i den hastigheten vi kommer köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 5 April , 2019 (redigerade) Jag har generellt svårt för dubbelmontage pga just det att det blir 2 av allt. Dubbelt så mycket som skall servas och dubbelt så mycket som kan gå sönder. Det blir också ökad förbrukning oavsett vad nån har hört från en polare osv. Skruvar du själv? Det påverkar ju en del kostnadsmässigt, men kan du klara dig med en maskin är mitt råd att stanna där. Drev vs axlar är en evig diskussion och många har sin favorit pga vana eller erfarenhet. Båda lösningarna driver båten framåt och har sina egenheter och styrkor. Jag anser att man skall ha med axel/drev som en beslutsparameter av flera och inte enbart låsa sig vid detta. Kan du hitta en båt du trivs med som är lite billigare som har drev, kan slutnotan bli lägre än för den dyrare båten med axel. Även om en del pratar främst kring teoretiska drivlineförluster i % bör man också ha med sig att en axelförsedd båt generellt har en annan skrovform, vilket påverkar en hel del både i gång och förbrukning. Vid låga farter är det inga konstigheter, men skall vi plana med båten blir det intressant. För din tänkta fart är snarare den bättre stabiliteten i lågfart det viktiga och där kommer axeln verkligen till sin rätt. Hur mycket uppskattar du att du kommer åka per säsong? Drivmedel är ofta en av de mindre kostnaderna i ett båtägande? Redigerad 5 April , 2019 av Mange249 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 5 April , 2019 Hej jag har en storebro 31 med två raka axlar. Jag är jättenöjd med detta. Har tidigare haft drev och nu är allt mkt enklare och billigare. Har du raka axlar så har du också ett eller två roder vilket gör att du har styrförmåga även om du lagt ur växeln till skillnad från dubbla drev. Dock är detta en smaksak axel kontra drev, och hittar du en fin båt med drev och välskötta motorer så skall du inte avstå från köp pg av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 5 April , 2019 Visst har du styrförmåga i friläge med drev. Kanske inte lika mycket dock. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 5 April , 2019 Har räknat och räknat, jag tillhör det där klientelet som kan räkna på vad varje övernattning i båten kostar tex Bränslet är en skapligt stor utgift för oss idag då vi kör bensinare. Ligger på 300-400nM per år men tror det kommer öka en del om vi får en båt som drar lite mindre. Skulle tro att vi landar på 500+nM per år. Har själv räknat på att det borde röra sig om 6-8 000kr i besparing jämfört med nuvarande båt om vi landar på en båt med en motor och oftast snurrar runt i 6-8 knop. Sedan när det gäller övriga ägandekostnader är det oerhört svårt att ens prognostisera. På vår Bayliner räknade jag med 4% värdeminskning per år, får se om det stämmer men skulle tro att det är rätt nära sanningen och då är värdeminskningen i paritet med kostnaden för bränslet. Dvs runt 15 000 kr/år. Skulle dock tro att en Forbina 9000 med dieselmotor inte har samma årliga värdeminskning utan där kan man antingen ha tur eller otur beroende på hur mycket som behöver lagas och repareras. Klart är (om man väljer 9000 med axel) att man slipper bälgbyten, ompackning, renovering av läckande sköldar mm. Den är dock en stor kompromiss med sin minimala flybridge och lösning med akterruff mm. 3288an passar mig mycket bättre i smaken layoutmässigt. Versionen med propellertunnlar (senare årsmodeller) gör också att man kan köra in på riktigt grunda vatten. Tror den hamnar på 60cm då vilket är sjukt bra för en båt i den storleken. Får man dessutom tag på en med hardtop får man en riktigt användbar båt med mindre kapell osv. Precis de argumenten emot två motorer är precis de som gjort att jag valt bort den möjligheten. Att man kan komma tillbaka till hamn på en motor är en klen tröst tycker jag, det finns alltid någon som kan hjälpa till att bogsera. Man kan ändå inte semestra runt med båten på bara en motor så felet måste fortfarande åtgärdas innan man kan köra vidare. Manövreringsfördelen är däremot svår att argumentera emot. Har aldrig kört båt med rak axel så en Forbina 9000 med rak axel utan akterpropeller kommer säkerligen te sig som en utmaning till en början. Jag kan inte påstå att jag skruvar jättemycket själv men jag lär mig mer och mer. Enkel service ordnar jag själv och mha youtube och annat kan jag nog göra en del andra saker också. Det är dock inte aktuellt med ompackning av drev eller rejäl motorrennovering själv - inte ännu iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 April , 2019 Bayliner 3288 är en av få båtar jag haft genom åren som jag ibland ångrat att jag sålt Bytte V8.orna mot Yanmardieslar samt massa annat jobb. Körde två säsonger och sen sålde pga tillfällig sinnesförvirring 😖 Stort plus med denna är den öppna salongen med fint ljusinsläpp där man har väldigt bra sikt Inte som andra flybridgebåtar där man ofta sitter lite "nere" och man måste stå upp för att se ut Väldigt stor säng i midcabin Litet djupgående som du nämnde Väldigt enkel att manövrera Hyfsad storlek på kök och stor kyl Även helt ok storlek på flybridge för sin storlek Minus är en hel del USA-lurv som man får byta ut Min var årsmodell 94.a så den hade rätt ok färger inne men de flesta tidigare har väldigt gamla hemska färger Förbannat trist att åka fyrcylindrigt och lyssna på dom när man är van med V8 eller 6.or Bord på akterdäck och middag för fyra är väl där gränsen går då det inte är så långt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 10 April , 2019 Ja, visst är det en trevlig båt med många fördelar utifrån son storlek. Den är väl omåttligt populär i USA vad jag förstått. "Ditt" exemplar såg dessutom ut att ha varit i fint skick. Utbyte till dubbla yanmar dieslar, det kan inte ha varit en billig historia det:) åker du ens båt nuförtiden eller sitter du mest på läktaren:)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2019 Är 3288 någon slags efterföljare till 3270? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 April , 2019 1 timme sedan skrev Olleman82: Ja, visst är det en trevlig båt med många fördelar utifrån son storlek. Den är väl omåttligt populär i USA vad jag förstått. "Ditt" exemplar såg dessutom ut att ha varit i fint skick. Utbyte till dubbla yanmar dieslar, det kan inte ha varit en billig historia det:) åker du ens båt nuförtiden eller sitter du mest på läktaren:)? Ja min var i bra skick Kom över två nyrenoverade Yanmar 4-LH 170hk i USA för ca 90000kr inkl adaptrar för de befintliga backslagen så det blev ett billigt byte Ingen ombyggnad av motorbädd utan behövde bara flytta främre motortassarna något Andra propellerar samt lite justering av avgassystem Bytet var otroligt smidigt och till och med gasvajer mm passade rätt på Idag åker jag gammal Princess 36 Riviera som jag är väldigt nöjd med Är väl kapellet som man ibland hade viljat slippa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 April , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Är 3288 någon slags efterföljare till 3270? Det är riktigt. Startade som 3218 Inga större skillnader mellan de olika. Dörr i aktern på de "nyare" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2019 Visserligen är jag seglare men har haft motorbåtar bla Bayliner 2455. Skitbåt sa min kamrater och visst var det lite pappslöjd här och där. Men den funkade och mycket trevlig. Billig också. Efter den titta jag på en 3270, det var den enda vettiga motorbåt jag hittade. Var ute och provkörde, mycket positivt överraskad. Otroligt stabil i sjön, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Som seglare ställer man ju lite högre krav på gångegenskaper. Fast sen blev det segelbåt igen, resan är allt, målet är inget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 10 April , 2019 32 minuter sedan skrev bhemac: Visserligen är jag seglare men har haft motorbåtar bla Bayliner 2455. Skitbåt sa min kamrater och visst var det lite pappslöjd här och där. Men den funkade och mycket trevlig. Billig också. Efter den titta jag på en 3270, det var den enda vettiga motorbåt jag hittade. Var ute och provkörde, mycket positivt överraskad. Otroligt stabil i sjön, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Som seglare ställer man ju lite högre krav på gångegenskaper. Fast sen blev det segelbåt igen, resan är allt, målet är inget! Dessa tillhör Bayliner Motor Yacht serie som inte tillverkades på "band" utan mer varvsbyggda och är av helt okej kvalité Har aldrig varit i någon av de större men de ska tydligen vara väldigt bra bobåtar Själv så gillar jag också trawlerstilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_line 7 Postad 11 April , 2019 Vi har dubbelmontage med axlar i våran Apollo 32, jag skulle välja det alla dagar i veckan. *driftsäkerhet, du lär alltid ha en motor som tar dig till hamn om något strular. *manövrerbarhet, backa ena motorn o kör den andra framåt så snurrar båten runt sin egen axel likt en pansarvagn. Så behovet av bogpropeller finns inte. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 April , 2019 Underhållsmässigt är det faktiskt ingen jättestor skillnad heller. Visst dubbel uppsättning av filter osv, men tidsmässigt så är det försumbar skillnad. En stor del av tiden är ju att plocka fram verktyg, dunkar mm, då kvittar det nästan om man gör en eller två maskiner. Vid felsökning är det en enorm fördel att kunna jämföra mätvärden och flytta delar mellan maskinerna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 12 April , 2019 Har dubbelmontage med raka axlar. Finns en fördel som inte har tagits upp. Säsongen är inte förstörd om man får ett haveri på motor/drivlina Har åkt säsongen ut vid två tillfällen på en motor och sedan haft hela vintern på mej att åtgärda felen. Brukar marsha i 7-8 knop , var inget problem att göra med en motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 12 April , 2019 13 timmar sedan skrev coppertail: Underhållsmässigt är det faktiskt ingen jättestor skillnad heller. Visst dubbel uppsättning av filter osv, men tidsmässigt så är det försumbar skillnad. En stor del av tiden är ju att plocka fram verktyg, dunkar mm, då kvittar det nästan om man gör en eller två maskiner. Vid felsökning är det en enorm fördel att kunna jämföra mätvärden och flytta delar mellan maskinerna. Ja men den dagen som dreven eller motorerna är slut och ska bytas då blir de inte kul, har en bekant som måste byta båda dieslarna, han önskar just nu han hade haft en motor. Likaså min granne dubbla 43 or, år ett ras på drev 48000 år två ras på nästa drev lika kostnad år tre ras på en maskin år fem ras på maskin två han sålde båten...….. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 April , 2019 12 timmar sedan skrev kossor: Ja men den dagen som dreven eller motorerna är slut och ska bytas då blir de inte kul, har en bekant som måste byta båda dieslarna, han önskar just nu han hade haft en motor. Likaså min granne dubbla 43 or, år ett ras på drev 48000 år två ras på nästa drev lika kostnad år tre ras på en maskin år fem ras på maskin två han sålde båten...….. Tänker osökt på ett citat som går i stil med ” En båt är ett hål i havet som man försöker täta med pengar”. Det är skrämmande hur snabbt ett båtägande kan bli dyrt... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 13 Maj , 2019 måste väl finnas trevligt alternativ med Rak axel och en större maskin!!? detta måste ju vara det bästa tycker jag,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser