Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
oyster

Läcker vid bordsgenomföring

Rekommendera Poster

Har ett avlopp från ett handfat där anslutningen till bordsgenomföringen läcker (trots dubbla klämmor). Någon som har en idé?

 

 

 

läckage.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det någon slangsockel på genomföringen, eller sitter slangen på gängan? I så fall kan det bli svårt att få tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tagit bort den och kollat, får väl göra det. Men verkar ju märkligt om dom skulle satt dit en genomföring utan någon sockel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Men verkar ju märkligt om dom skulle satt dit en genomföring utan någon sockel...

Inte märkligare än att sätta en enkel plastgenomföringar.

--

Dubbla slangklämmer blir inte tätare, man sätter det för att skydda sig mot om någon skulle ge sig.

Genomföringarna sitter väl ovanför vatenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ovanför vattenlinjen. Jag får kolla och i värsta fall byta genomföringen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev oyster:

Jag får kolla och i värsta fall byta genomföringen..

Troligen det enklaste, tar högst en timma!

Vinkelslip och huggmejsel får man enkelt bort den gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen är antagligen för stor för den genomföringen.

Ett alternativ kan ju vara att byta hela slangen från handfatets avrinning ned till genomföringen.

Ett annat (fusk-)alternativ kan vara att lägga marintätning på insidan av slangen mot genomföringens hals och sedan trycka ihop och dra slangklämmorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev oyster:

läckage.jpg

Det ser ut som en slang för fastighetsVVS. Den ska nog sitta fast med en utvändig klämkoppling

på avloppet från ett badrumshandfat. Då är anslutningen (den runda vita delen) för hård för att kunna pressas samman. Med en gängad genomföring så kommer det att läcka i gängan på genomföringen. Byt till en mjuk slang som är avsedd för båtbruk. Det bör även sitta en slangstos på den gängade genomföringen för att kunna få tätt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Inte märkligare än att sätta en enkel plastgenomföringar.

--

Dubbla slangklämmer blir inte tätare, man sätter det för att skydda sig mot om någon skulle ge sig.

Genomföringarna sitter väl ovanför vatenlinjen?

Dubbla slangklämmor blir visst tätare!

Det finns en anledning till att dom skall monteras motsatta dvs med skruvarna på varsin sida om slangen. När slangklämman dras åt finns det en risk att slangen kläms/deformeras under skruven och bildar en "tunnel" som vattnet kan sippra igenom. Genom att montera skruvarna på varsin sida elimineras risken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Rascal:

Dubbla slangklämmor blir visst tätare!

Men inte på gasol tex?

Referenser på att det blir tätare skulle vara kul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Men inte på gasol tex?

Referenser på att det blir tätare skulle vara kul.

Jag kan bara hänvisa till dom regler som finns angående genomföringar under vattenlinjen i kurslitteratur och vid besiktningsmanna utbildningar. Samt hos försäkringsbolag.

Varför vi ska blanda in gasol i den här tråden är för mig oklart. Men varför skulle inte en gasolslang bli tätare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer kanske att det här är en slang för fastighet, eftersom handfatet är en standard badrumsvariant. Men då måste jag kolla på handfatssidan vad det finns för anslutningar där....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Rascal:

Jag kan bara hänvisa till dom regler som finns angående genomföringar under vattenlinjen i kurslitteratur och vid besiktningsmanna utbildningar. Samt hos försäkringsbolag.

Varför vi ska blanda in gasol i den här tråden är för mig oklart. Men varför skulle inte en gasolslang bli tätare?

Att man skall ha dubbla slangklämmor under vattenlinjen är en god och gammal regel som troligen kommer från den tiden man mest använde galvade slangklämmor. Om det är en tvingande regel är väl oklart, många VP-motorer hade inte plats för dubbla klämmor. Är de alltså inte godkända av försäkringsbolagen?

Dubbla klämmor på bordsgenomföringar unter vattenytan är en god sed som nog ingen ifrågasätter. Men var anges att de sätts där för att få det tätatare, är inte tex gasol inte lika viktigt att få tätt.

 

Det var inte speciellt ovanligt att slangklämmor rostade av förr. Dessutom är många mekaniskt utsatta och där är det klart motiverat med dubbla klämmor. Men inte för att få det tätare.

 

För att förtydliga, använder man dubbla slangklämmor för att få tätare förbindelser eller handlar det om mekanisk starkare förbindelser?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Det var inte speciellt ovanligt att slangklämmor rostade av förr. Dessutom är många mekaniskt utsatta och där är det klart motiverat med dubbla klämmor. Men inte för att få det tätare.

Det är klart att det blir dubbelt så tätt med två slangklämmor... 😀

 

I Nordisk båtstandard 1990 föreskrivs dubbla slangklämmor på alla genomföringar under 350 mm över lastvattenlinjen.

 

I CE-handledningen till fritidsbåtsdirektivet föreskrivs inte dubbla slangklämmor vad jag kan hitta annat än på bränsleslangar över 25 mm diameter.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev Mackey:

Det är klart att det blir dubbelt så tätt med två slangklämmor... 😀

 

Och tre gånger så tätt med tre klämmor ;)

I min förra båt satt det dubbla klämmor på ett ställe men den ena var inte dragen. Hur räknas det?

Hittar dock inget krav i mitt försäkringbrev.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac har gett sig f-n på att säga emot i denna fråga.

Om det beror på att han inte vill eller inte kan förstå resonemanget om slangdeformation och dubblerad säkerhet  är oklart.

Om han inte KAN är det synd om honom:(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bemac skrev ” många VP-motorer hade inte plats för dubblaklämmor. Är de alltså inte godkända av försäkringsbolagen?”

 

Vilka då ?

 

Jag har i och för sej inte sett alla VP s motorer , kul att veta bara.

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Bhemac har gett sig f-n på att säga emot i denna fråga.

Om det beror på att han inte vill eller inte kan förstå resonemanget om slangdeformation och dubblerad säkerhet  är oklart.

Om han inte KAN är det synd om honom:(

 

Det där är ju bara trams!

Visa något trovärdigt ställe där man anger anledningen till dubbla klämmor.

Hur svårt kan det vara?

 

Det är även intressant om någon kan hitta krav på dubbla slangklämmor hos ett försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev elektrikarn:

Vilka då ?

På VP2001 var det så.

Jag TROR det var samma på anslutningen till drevet på VP2003.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

 

Det där är ju bara trams!

Visa något trovärdigt ställe där man anger anledningen till dubbla klämmor.

Hur svårt kan det vara?

 

Det är även intressant om någon kan hitta krav på dubbla slangklämmor hos ett försäkringsbolag.

Mackey har ju hänvisat till Nordisk Båtstandard, det låter trovärdigt för mig.

Dessutom skadar det ju inte med lite marginaler för säkerhets skull.

Är det en ekonomisk fråga för dig? Försöker förstå ditt resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Mackey har ju hänvisat till Nordisk Båtstandard, det låter trovärdigt för mig.

Utgiven 1990 och ersatt av CE-märkningen. Nordisk Båtstandard var dessutom något frivilligt. Inga försäkringsbolag har haft detta som krav.

 

Att använda dubbla slangklämmor är nog de flesta överens om, även något krav inte verkar finnas.

Anledningen till de dubbla klämmorna är det vi diskuterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

Och tre gånger så tätt med tre klämmor ;)

Med tre klämmor sugs ev. vatten ut ur båten, det är helt fantastiskt...

 

Alandia har denna rekommendation på sin webb:

Se till att alla slangklämmor är ordentligt åtdragna. Vid varje genomföring är två motstående slangklämmor att rekommendera.

 

Det framgår inte i försäkringsvillkoren att det är ett krav att ha dubbla slangklämmor.

 

If har en säkerhetshandbok och där sägs inget om dubbla slangklämmor annat än för bränsleslangar.

 

Jag tror vi kan konstatera att de dubbla slangklämmornas tid är förbi.

Det har varit ett krav i den Nordiska båtstandarden, men idag är det ingen/inget som kräver dubbla slangklämmor. Det finns inte heller något förbud att ha dubbla slangklämmor, så var och en kan ju välja själv.

 

Tillägg: Det är naturligtvis bra att ha dubbla slangklämmor, kanske tom. gott sjömanskap.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror vi kan konstatera att de dubbla slangklämmornas tid är förbi.

 

En bra sammanfattning. Myter är seglivade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från krav eller inte krav så tänker jag så här.

 

Om jag har en cykelslang som läcker i en tidigare lagning så är inte mitt förstahandsval att klistra på en lagningslapp till, jag börjar om och ser till att slangen blir tät med en lapp.

 

Om jag har en slanganslutning som läcker med en slangklämma så ser jag till att skarven blir tät med en slangklämma.

 

Om jag bedömer att säkerheten kräver ytterligare en slangklämma kanske jag sätter dit en slangklämma till, men det kan också vara så att jag väljer att skaffa en riktigt bra slangklämma istället för två mindre bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att det i TS fall är så att slangen sitter på en gängad stos så kanske läkaget minskar med dubbla slangklämmor men det kommer inte att upphöra. Lite av det vi kallar Helsingborgspackning. Då är det bara den militära metoden som gäller, gör om, gör rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Då är det bara den militära metoden som gäller, gör om, gör rätt.

Jag har väl egentligen aldrig tidigare aktivt tänkt på vad som gör vad i ett förband med slangkämma.

 

Den hårda delen som man trycker på slangen på (finns många typer och namn) har till uppgift att täta mot slangen och hålla slangen någorlunda på plats. Ofta är den försedd med rillor eller en svulst längst ut.

 

Slangen är oftast något elastisk, i alla fall mer elastisk än den hårda delen. På ett eller annat vis förs slangen på med någon form av våld och därmed är förbandet tätt.

 

För att säkerställa att förbandet inte går isär med tiden eller beroende på tryck i slangen säkrar man nästan alltid med någon form av klämma eller utvändigt påpressad del.

 

Slanklämmans uppgift är att hålla slangen på plats länge och/eller säkerställa att förbandet är tätt vid ökande tryck.

 

Den kraft man drar åt slanklämman med måste anpassas så att inte slangen skadas eller så att inte röret/nippeln/stosen eller vad det nu är skadas.

 

Sedan finns det en massa fusk, tex:

Är slangen för stor krävs en slangklämma eller två för att få tätt.

En gängad stos kräver någon form av "gucka" för att det ska bli tätt.

En för liten slang kanske måste göras lite större för att kunna tryckas på med handkraft vilket rtoligen kräver "gucka" för att få rätt.

Och listan kan säkert göras lång.

 

Lite torr teori!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vårat östra grannland är man nödd att använda dubbla slangklammer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangklämmor är väl egentligen slangarnas motsvarighet till elens sockerbitar, lite halvprovisoriskt.

Egentligen borde man sätta 2-öresklämmor. Svårare att lossa men håller. Tyvärr måste man köpa rostfria i kvantitet.

På de lite grövre slangarna kanske man skulle ha klamsvep.

 

2-öresklämma.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran ställd av en novis...

 

Är det dubbelt så svårt att montera två slangklämmor i stället för en, om de båda får plats?

 

Förstår att det tar dubbelt så lång tid, och tid är ju dyrbart, nu för tiden...

 

Och visst ser det maffigt ut med dubbla?

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Hybro:

Är det dubbelt så svårt att montera två slangklämmor i stället för en, om de båda får plats?

Det kan det vara och ännu värre om det är trångt och de ska sitta motvända. Men även om det kanske är besvärligt så är det ännu besvärligare att förklara för en köpare att det räcker med en.

Eller som varvet som alltid kladdar lite sika utanpå nya bordsgenomföingar, inte för att det behövs men det tar längre tid att förklara än att kladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...