C-J 0 Postad 2 April , 2019 Hej på er! Vi har en Dufour 36 Classic från 2002 där vi upptäckt ett problem med länspumpen. Problemet är att länspumparna sitter framför en balk som utgör ett hinder för allt vatten som kommer akterifrån och suger därför endast upp vatten från fören. I balkarna akterut finns det dräneringshål så att vattnet fram till de två aktra sektionerna på bilden, men det finns inte någon sådan dränering så att vattnet kommer fram till pumparna. Har ni stött på detta problem tidigare? Jag antar att det lättaste sättet att åtgärda problemet är att helt enkelt borra dräneringshål så att vattnet kommer till pumparna men blir lite konfunderad kring det hela, vill gärna inte borra hål i onödan. Tips, trix och idéer mottages tacksamt! Allt gott, Carl-Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2019 En intressant fråga är varför man gjort detta. I en båt jag hade så saknade balken framför hål. När jag tvingades hugga sönder oljefiltret för att få loss det så insåg jag fördelen, oljan som rann ut stannade under motorn och rann inte ut i hela kölsvinet. Men jag borrade ett hål och slog i en gummikork. Det var kanske inte det smartaste, idag hade jag istället satt in en extra länspump. I flera franska båtar har jag sett att de hade flera länspumpar men jag vet inte om de hade hål i balkarna. Kanske ska man bara ha ett nivålarm och länsa för hand? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser