Gustavvv 0 Postad 1 April , 2019 Hej! Har problem med min Johnson, Lägger till en länk till hur det ser ut. Har kollar förgasaren så den är okej, och det är helt nytt bränsle. Går igång, sen varvar den ojämnt och låter som att den misständer? Mvh Gustav https://youtu.be/FgUashdLXaA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 April , 2019 Hur har du kollat förgasaren? Igensatt lågfart eller tjuvluft kan ge symptomen du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavvv 0 Postad 1 April , 2019 Gick igenom den och såg fin ut, satte på den igen och fick igång den. Tomgången är dålig på den och den dör när jag ger mer gas, bifogar ännu en film. Ryker ganska bra också.. Har 2% olja. Kan det vara justering av luft/bränsle blandning? https://youtu.be/5RvN-XOt5Ag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 1 April , 2019 Men öppnar du bara spjället för hand? Får du samma resultat om du i stället använder reglaget på styrarmen? För samtidigt med spjället ska även förtändningsjusteringen ändras, för att motorn ska gå bra, och den inställningen aktiveras inte av spjällets arm. Om man öppnar spjället utan att ändra förtändningen kommer tändningen att ske vid fel tidpunkt och det blir ojämn och spruttig gång, plus host och rök. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavvv 0 Postad 1 April , 2019 1 timme sedan skrev raol: Men öppnar du bara spjället för hand? Får du samma resultat om du i stället använder reglaget på styrarmen? För samtidigt med spjället ska även förtändningsjusteringen ändras, för att motorn ska gå bra, och den inställningen aktiveras inte av spjällets arm. Om man öppnar spjället utan att ändra förtändningen kommer tändningen att ske vid fel tidpunkt och det blir ojämn och spruttig gång, plus host och rök. Det sa ganska mycket, det tackar jag för. Har du någon aning om varför den inte vill gå på tomgången? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 April , 2019 När du vrider på gasreglaget ser du att det påverkar tändningen medan förgasarens spjäll påverkas sekundärt. Är det rätt justerat kan man dra på en hel del på gasreglaget innan förgasaren börjar öppna. På tändningsarmen finns ett märke. Förgasarens stag har en liten rulle som ligger mot tändningsarmen. När du vrider på gasreglaget skall förgasarens rulle möta tändningsarmen vid märket och först där börjar förgasaren öppna. Vet inte vilken årsmodell du har men det brukar finnas ett justerbart tomgångsmunstycke nedanför insugshålet på förgasaren. Äldre modeller har ett vred utanpå nedre kåpan. Om du är säker på att förgasaren är rengjord kan du försöka justera ett halvt varv åt någondera hållet och se om det hjälper. Om det bara är lite fjolårs tvåtakstolja som täpper till kan det hjälpa att köra motorn på alkylatbensin. Fem liter av det brukar lösa upp det värsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 2 April , 2019 Akrylatbensin är också utmärkt att köra motorn på precis innan upptagningen eller vid vinterkonserveringen på land. Fungerar både för 2- och 4-taktare. Skapar inga rester eller avlagringar. Förutsättningen är att bränslesystemet är rent från början. Men som Faderullan säger: 21 timmar sedan skrev Faderullan: Om det bara är lite fjolårs tvåtakstolja som täpper till kan det hjälpa att köra motorn på alkylatbensin. Fem liter av det brukar lösa upp det värsta. Det som kan hända då är att de upplösta avlagringarna flyttar sig vidare in i systemet och täpper till någon annanstans. Kan vara bra att veta därför att många som har gjort denna procedur och då fått en igentäppt förgasare skyller på Akrylatbensinen. ("det fungerade innan jag tankade in det där"). Man måste alltså veta i vilket skick bränslesystemet är innan man sätter in "mediciner" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavvv 0 Postad 3 April , 2019 Tack för alla svar, perfekt exptertis för en novis 😁 Har fått igång den nu, och behöver bara ställa in tomgången. Med lite gas och växel går den fint. Såå sugen på att komma ut. Men imorse då skulle jag dra igång den så va det låst i snöret, jag skruvade av toppen och ser att det är en sorts sprint som spärrar den från att gå runt. Den fjädrar tillbaka och håller jag in den snurrar det som det ska. Hälp 😬 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 3 April , 2019 Den spärren går i när växeln är i. Se till att den är i friläge, så bör det gå fint. Om växellägena är lite glappa eller fel kan det behövas lite service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser