Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
rydsbat

Fråga ang. Teak

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har nyligen köpt en Uttern 6300 som jag skulle vilja snygga till teaken på invändigt då den börjar se lite tråkig ut.
Skulle gärna vilja ha tips på vilken typ av Teakolja ni använder/rekommenderar samt hur ni brukar lägga denna. Sliper ni med något fint slippapper innan eller lägger ni på direkt på trätt som det är? Behöver man eftertorka med typ trassel eller? 

Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på hur teaken ser ut. 

Lägg in en bild så har du lättare att få hjälp. 

Annars...

Börja med en liten sökning på teak/teakolja så ska du se att det kommer en hel del tips. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många olika skolor för teak. Som ChristerN skriver är det bra att söka och sedan bilda sig en uppfattning snarare än att lyssna på första bästa.

Jag fick från en marina höra att de inte slipade, utan använde rengöringsmedel för att få till ytan och deras däck såg väldigt fint ut. Jag har dock varken prövat slip eller kemmetod själv.

Det vanskliga är att ytan ser fin ut direkt lite oavsett vad man gör, men över tid blir det svårare. Olja drar dessutom till sig mögel mm. Slipning är däremot inte bara kul iom att man avverkar material...

Grunden är att välja utseende. Silver dvs obehandlat är såklart enklast och vissa tycker att det är snyggt. Jag vill däremot ha det nyslipade utseendet och det är där det blir svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mange249:

Det vanskliga är att ytan ser fin ut direkt lite oavsett vad man gör, men över tid blir det svårare.

Ungefär som med vinylputs när man ska sälja båten ;)

Grunden tycker jag är såpa. Använder man bara det så håller teaken. Börjar man blanda in andra kemikalier eller hokuspokus med så risken att teaken tar skada på sikt. Men ibland har man inget val men inte för ofta. Men avsluta med såpa, såpan och dess fett behövs. 

Teak som man avfettar blir spröd med tiden.

Förr oljade man inför vintern men det ska man inte göra numera eftersom oljorna saknar antimögelmedel.

Mögel är inget problem om man gör rätt dvs om man tvättar med såpa inför vinter och låter det stanna där.

Om man sen oljar eller inte är mest en smaksak. Olja blir brunt och fint men drar till sig mera smuts så man får tvätta och göra om då. Samtidigt blir det väldigt fint!

Obehandlad teak blir gärna solkigt så man får tvätta lite oftare.

I praktiken blir det nog lika mycket jobb.

Slipa ska man vara försiktig med, inte för ofta men en slipning med fint papper kan behövas, det känner man på ytan.

På segelfartygens tid skrubbade man däck med tegelsten som egentligen är ett fint sandpapper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara teak på utsidan men jag rengör med biltema trallrent och borstar. Sköljer med rikliga mängder vatten. Låter torka och oljar in med multimarine teakolja. Prövat international teakolja och tycker inte alls den var bara. Mulitmarins blir snyggare och håller längre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...