Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Snoilsky

Tips på hyttbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått en båtplats max 2,2 meter båt. Båtplatsen ska vara 2,2+0,5. Ev går det att klämma in lite bredare. Vill gärna ha en hyttbåt med bra sittkomfort för 5 pers samt en båt med trevligt skrov för ytterskärgården. Budget 70-150 000. Kollat lite på Sea Star 670. Den ser ganska okej ut. Egentligen lite för bred för båtplatsen men det kanske går.

Har ni tips på andra rymliga hyttbåtar med minst 5 bra sittplatser? Gärna så lång som möjligt (max 7m?) för bättre gång och gärna strax över 2,2m bred. Prioriterar större hytt men en sittbrunn med sittdurkar är också lockande.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med ytterskärgård? Seastar 670 är platt i baken och går hårt i sjön, inte kul när det är lite väder. Skapligt lättdriven dock. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar. Märkte att hyttbåtarna såldes på stuberten så jag fick inte så mycket tid att fundera. Köpte båt någon dag efter min post. Det blev en Yamarin Big Catch 600 från 1996 enligt tidigare ägare men jag tror den är från 1993. En finsk kollega fick höra sig för om modellen då information på svenska var bristfällig. Den är tydligen byggd på samma skrov som två andra Yamarin-modeller. Skrovet har fått goda omdömen. Körde precis hem båten. Blev riktigt förvånad över åkkomforten. Tyst trots tvåtaktare (johnson 70 HK från 98/99) och mjuk gång. Det var ganska lugnt på Mälaren så testet var inte så utmanande. Tyvärr fick vi soppatorsk ca 400 meter från hemmahamnen men några vänliga människor med sjötomt  hjälpte till med tillfällig hamn och bogsering till mack :).  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på liknande båtar tidigare, och märkte som du att dessa båtar även då gick som smör i solsken på beg. marknaden. Jag hade sikte på mera lastning än hytt och det fick bli en hederlig Grisslan, den sväljer hur mycket packning som helst men hytten är rätt liten. Intressant att du tyckte det var tyst trots akterkabin och tvåtaktare, det brukar ju vara en ljudlig kombo om man inte har en sådan där kassett/mini-brygga bakut som motorn hänger på.

Den här hade väl varit strax över din budget, men den har ju hytt och dessutom riktigt bra alternativ när du får soppatorsk i båten, även om jag nog måste ifrågasätta placeringen av helipaden med tanke på sikten förut.

image.png.cb8a1262c5db96fbcf184ab165a8e451.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev farn:

image.png.cb8a1262c5db96fbcf184ab165a8e451.png

Den där ser ju dåligt photoshoppad ut....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Kane:

Den där ser ju dåligt photoshoppad ut.... 

Det var visst en konceptbild... Men är du ute och letar efter motsvarande kan jag säga dig att det faktiskt finns, kolla http://www.wider-yachts.com så får du se. Enligt dem själva så är det "a focus on ergonomic, cutting-edge design" att ha en hkp där (även om det tråkigt nog förmodligen inte är meningen att en hkp ska stå där för jämnan) och att ha swimmingpool ombord. Tror inte många arbetsterapeuter bidragit till de idéerna.

image.png.2f7e16bc920fd51bb7f374f421713780.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellikopetern står ju inte där då man kör. Då är den i luften och vägleder skepparen mellan grynnorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...