Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
StyrmanKarlsson

Vill inte starta efter vintern. Startgas???

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min maskin som startade som en klocka förra året, innom 2 sekunder och oftast snabbare vill inte starta alls.

 

Nya och laddade batterier, 4 paralella på totalt 308 Ah.

 

Diesel finns i tanken och kommer fram till insprutningspumpens luftning när jag handpumpar.

 

Dödarspaken går tillbaks helt på pumpen.

 

Har jag missat något uppenbart? 

 

Vågar jag testa startgas för att 'få igång' systemet? När jag googlade detta hittar jag milt sagt olika uppgifter. 

 

Maskinen är en Ford 2712e, diesel på 4 liter.

Redigerad av StyrmanKarlsson
felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ha fullgas och köra länge (10s) på startmotorn när motorn stått lämge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Min maskin som startade som en klocka förra året, innom 2 sekunder och oftast snabbare vill inte starta alls.

 

Nya och laddade batterier, 4 paralella på totalt 308 Ah.

 

Diesel finns i tanken och kommer fram till insprutningspumpens luftning när jag handpumpar.

 

Dödarspaken går tillbaks helt på pumpen.

 

Har jag missat något uppenbart? 

 

Vågar jag testa startgas för att 'få igång' systemet? När jag googlade detta hittar jag milt sagt olika uppgifter. 

 

Maskinen är en Ford 2712e, diesel på 4 liter.

Prova lufta vid sista spridaren släpp lös muttern lite kör på starten, troligen någon luftficka efter vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag måste ha fullgas och köra länge (10s) på startmotorn när motorn stått lämge.

Om regulatorn funger som den ska så står pumparna på fullt i starten. Men kärvar regulatorn så måste man ge gas. Kan vara ide att se över regulatorn.

--

Visst törs man köra startgas, dt är som med allt missbruk, mycket och ofta, då blir det farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med en värmepistol / hårfön i insuget så den får lite varmluft att starta på.

Har inte den maskinen glödning i insugningsröret?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Pentax:

Prova med en värmepistol / hårfön i insuget så den får lite varmluft att starta på.

Har inte den maskinen glödning i insugningsröret?

Bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag måste ha fullgas och köra länge (10s) på startmotorn när motorn stått lämge.

 

Trägen vinner. Körde med fullgas och länge, kanske 20 s många gånger och tillslut hostade den igång. Dock tog 30 liter vatten slut i ett nafs.

 

7 minuter sedan skrev Pentax:

Prova med en värmepistol / hårfön i insuget så den får lite varmluft att starta på.

Har inte den maskinen glödning i insugningsröret?

 

Provade sedan med en värmefläkt mot motorn i en timme och då startade den på 1 sekund på tomgång. 😁

 

Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Trägen vinner. Körde med fullgas och länge, kanske 20 s många gånger och tillslut hostade den igång. Dock tog 30 liter vatten slut i ett nafs.

 

 

 

Vatten ?  Gick den inte på diesel ?

😀

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, med bara en impeller på en axel pumpar det inte så mycket, det behöver nog ett hus oxå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äger också ett par Forddieslar de har inga glödstift.

varje (sen höst) när jag skulle vinterkonservera var de hopplösa att starta,

fick gnissla med startmotorn i evigheter om de ens startade tänkte alltid hur skall jag få igång dem till våren.

Sedan läste jag på lite, de hade ingen ” kallstart”  , ganska logiskt i och för sej.

 

Behövs normalt inte på båtar eftersom de används ( oftast) under den varma årstiden.

 

Numera slänger jag in ett billigt fläktelement i motorrummet dagen före jag skall vinterkonservera och sedan dess har det inte varit något problem att starta dem.

 

Tror inte att det är något fel på din motor .

Tycker nog att det är lite enklare med att värma upp motorrummet än att hålla på med varmluftspuffra.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev elektrikarn:

Tycker nog att det är lite enklare med att värma upp motorrummet än att hålla på med varmluftspuffra.

 

Med "varmluftspuffra" kan du dra igång maskinen direkt, ska du varma upp maskinrummet tar det avsevärt längre tid.

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev elektrikarn:

Tycker nog att det är lite enklare med att värma upp motorrummet än att hålla på med varmluftspuffra.

En motorvärmare kanske inte är fel? Jag köpte en slangvärmare med inb pump till min trögtänkta, förlåt, trögstartade Volvo. Visserligen har jag glöd i insuget men det skadar inte att få lite värme i hela motorn. Motorvärmaren kan jag dessutom fjärrstarta. Fungerar även som värmeelement i motorrummet, då med extern termostat.

http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...