Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
larban

Koppla cirkulationspumpen mot generatorn?

Rekommendera Poster

Jag har en VP md3b färskvattenkyld i båten. Den har en elektrisk cirkulationspump som matas via tändningslåsets brytare. Jag kommer låna ut båten i sommar, så jag funderar på om det går att koppla om så att cirkulationspumpen går endast om motorn är igång. Exempelvis koppla mot generatorn. Detta för att eliminera risken att vrida av tändningen och motor fortsätter gå med varmgång som följd. (har hört om en som fick sin motor förstörd vid uthyrning pga detta) 

Antar att det är B+ man kopplar till? Har någon cirkulationspumpen kopplad på detta vis? 

/L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte till B+ där finns alltid spänning från startbatteriet.

Men kopplar du ett relä mellan D+ och minus (precis som ladd.lampan) så drar relät bara när generatorn laddar. Så har jag alltid gjort. Fördelen är att pumpen går även om man vevar igång motorn.

Man kan koppla ett extra relä parallellt med pumpen, detta kan användas som skiljerelä.

Vanliga extrljusrelän fungerar utmärkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha så kopplar man såklart. Förstod inte extra reläet men det lossnar nog under morgondagen när jag är lite piggare i skann. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tänkt lite till😀 Borde det inte vara bättre att koppla relä mot oljetryckslampan, eftersom det kan ta lång tid att få igång generatorn?. Motorn behöver varvas innan lampan släcks. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...