Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
firefish

Detektivarbete – motorbåten Fyr?

Rekommendera Poster

Vi håller på och river i huset hemma på Södermöja och denna vimpel hittades i väggen. Jag gissar att den sitter på en gösstake vilken är obetydligt längre än vad som framgår av bilden.

FYR kan ju vara ett båtnamn men även ett sällskap samt mindre troligt initialer. Det sistnämnda alternativet passar dock inte in på någon av husets tidigare ägare (byggt 1913) såvitt jag kan se.

Vimpeln är maskinsydd men FYR samt prickarna ser handbroderade ut.

En sökning på nätet gav en jäkla massa om båtar och fyrar men intet om någon båt som heter Fyr. Någon här som känner igen FYR eller har några idéer?

Fyr.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande!

Verkar vara någon sorts tidskapsel, men varför ingen ytterligare information i anslutning till vimpeln.

Varför gömmer man en vimpel på en gösstake i en vägg?

Googlade lite, men hittade inget.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova ett mail till Sjöhistoriska, kan de svar så kan de ge tips på var man ska leta vidare. De var väldigt hjälpsamma tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte just samma sak. De har koll på mycket inom sjöfart och med din historia till vimpeln tror jag de kan bli lite extra intresserade.

Jag frågade en gång om en låsbar kista vi har och fick mycket intressant information om kistan och dess användning, förutom att den inte har något direkt ekonomiskt värde... 😞

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...