LEKN 0 Postad 29 Mars , 2019 Hej Jag har funderat på att skaffa båt igen jag har titta på HR 480 br med två alternativa motorer Honda 80hk eller Suzuki 70hk. Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer för och nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 29 Mars , 2019 Tidningen Båtliv testar 100-hästare i senaste numret, kan kanske ge dig lite info, https://www.batliv.se/e-tidning/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LEKN 0 Postad 30 Mars , 2019 Tack för tipset jag har läst. och Honda 100hk och 80hk är samma motor så jag tror att det lutar åt Honda nu trots avsaknad av startspärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 30 Mars , 2019 (redigerade) En sak att ta i beaktande är att Suzuki är (så vitt jag vet) den enda motor som har kamkedja. I stort sett outslitlig. Övriga märken har kamrem som behöver bytas ibland. Yamaha efter 1000 timmars drift till exempel. Redigerad 30 Mars , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 31 Mars , 2019 18 timmar sedan skrev Baxlaget: En sak att ta i beaktande är att Suzuki är (så vitt jag vet) den enda motor som har kamkedja. I stort sett outslitlig. Övriga märken har kamrem som behöver bytas ibland. Yamaha efter 1000 timmars drift till exempel. 1000 timmar utan tidsfönster är dock bra. Kommer ta många år för de flesta innan de når det. Var det inte 500 timmar/5 år förr på Yamaha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LEKN 0 Postad 5 April , 2019 Hej Tack för svaren. Nu har jag valt en HR 480 BR med en Honda 80hk. Jag har fått höra en del negativt om Suzuki. Framför allt kommer det från Finland så därför våga jag inte gå för den även om jag hade fått ett ganska mycket bättre pris då. En annan sak som bidrog när jag läste testerna på 100hk var att Honda har lägre decibel. Nu hoppas jag att jag blir nöjd med båt och motor min enda oro är att motorn är något tung men båten är godkänd för 80 hk så det bör fungera. Kommer tillbaks i höst bed beskrivning av för och nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 5 April , 2019 Jag anser att man bör ta med en tidsfaktor när det gäller remmar och då i synnerhet kamremmar. Gummi slits inte bara av mekaniskt slitage. Jag skulle byta vart 10e år i alla fall. Kostnaden för en rem är liten relativt kostnaden för motorras. På utombordare är det dessutom ofta låg arbetskostnad om man lämnar bort, då remmarna sitter närmast idealiskt placerade:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 5 April , 2019 2019-03-29 vid 15:53 skrev LEKN: Jag har funderat på att skaffa båt igen jag har titta på HR 480 br med två alternativa motorer Honda 80hk eller Suzuki 70hk. Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer för och nackdelar. Två bra val då skillnaden är små mellan dagens motorer. Mercury var faktiskt testvinnare i bifogat test: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20160511/fyra-klassiska-utombordare-pa-80-hk-i-hard-kamp/ Personligen hade jag valt Yamaha då jag upplever den som tystare än alla motorer jag åkt med vilken även ovan test bekräftar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser