Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
wille_vh

Era tips på båt & motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har vinterförvaring och bryggplats på Djurgården i Stockholm. Har för tillfället en sketen 16 fots 80-tals segelbåt som jag och min tjej använt relativt mycket för att kunna ta oss ut i Mälaren och Östersjöns skärgård och njuta av båtlivet. Vi fick den i princip gratis, köpte nya segel och den kostar ingenting i drift. 

Men har börjat snegla på en motorbåt istället för att kunna ta oss ut till tjejens landställe vid Möja, det är väl ungeför 30 distans jag kan tänka mig? Eftersom landstället ligger på en lite ö så är enda transportmedlet dit via båt. 

Min fråga är egentligen hur enkel båt kan vi ha för ändamålet att ta oss ut till landstället? Jag har några kriterier:

- Ej kosta över 100 000 kr (detta eftersom jag ej vill belåna mig för ett fordon)

- Enkel att sköta, får gärna vara mycket avskalad men måste alla fall ha en styrpulpit

- Ny motor (alt. Ny beg.), låg driftkostnad och fräsch (så miljövänlig som möjligt, typ Evinrude E-tec?)

- Helst aluminium 

Jag är väl medveten om att dessa kriterier är galna i förhållande till det pris jag är beredd att betala. I båtvärlden är ju 100 000 kr något man garvar åt. Men tror som andra sagt att om ska vi unga kunnna fortsätta med båtlivet som tidigare generationen så måste detta bli en möjlighet. Båtpooler i all ära, men särskilt billigt är inte det heller sett till användningstillfället. 

Har ni ideer på båtar eller motorer så tas dessa gärna emot. 

Mvh William 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Beroende på vägval så är det väl 30-40 distans ut. Och det kan vara lite stökig sjö så en för liten båt är jobbigt. Att hitta en båt för 100k kanske inte är helt lätt?

Man vill ha nog nog kring 100 hk i alla fall på aktern med det ändamålet.

Är Evinrude Etec verkligen miljövänliga?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med dessa kriterier behöver du nog behöva välja mellan en större men äldre båt/motor alt. en liten men ny/nyare båt och motor.

Det är ett svårt val. Personligen hade jag nog satsat satsat på nått större för att få mer skydd och komfort. Det är såklart nice med en fräsch båt / motor som går problemfritt men med 100k i budget blir den lite väl liten för den sträckan du skall köra.

En korvkiosk från 90-talet är kanske ett bra alternativ ?

Om miljö är prio är det inombordare med kat som gäller. Mig veterligen finns det inga utombordare med katalysator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du köra ut ofta? Sträckan från stan förbi Vaxholm är apjobbig, bara en massa sjö från alla båtar och fartbegränsningar, först efter Stegesund släpper det och blir drägligt (tycker jag). Överväg en ny båtplats (typ Resarö elle ute på Värmdö/Vindö) om det är mer ofta än bara ibland.

Glöm aluminium. Det är ett poppis material idag vilket drar upp priserna och fördelarna är ringa, om ens några, om du inte kör året runt eller yrkesmässigt (all tål is bättre än plast och går fortare att laga). 

Kika efter en klassist transporthyttbåt av plast, Typ Bella 580 Scantic, du vill ha utombordare eller Örnvik 630 MC för inombordare. Då får du ett lastdäck värt namnet (behövs för öliv) och en båt som är lång nog att hantera de större fjärdarna runt Möja utan några direkta problem. Hytten gör den åretruntvänlig och iaf Bellan ryms inom dina 100k med en skaplig motor (som i en hygglig fyrtaktare). Från Djurgården till Möja på runt en och en halv timme.

Vill du åka på kortare tid, så att det märks, behöver du en Segmo, Anytec 750, Viggo C8 eller liknande, annars handlar det bara om något tiotal minuter mindre än nämnda Bella.

Var i möjaskärgården ska ni? Bor själv på Södermöja, därav frågan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bil är snabbare och mindre miljöovänligt än båt, så jag håller med firefish.

Ett par exempel, lite höftat.

Djurgården - Möja

30 M, 2 timmar och 20 liter bensin.

Djurgården - Bullandö marina - Möja

40 km, 40 minuter, 3 liter bensin (eller kollektivtrafik, 1,5 timmar) + 

10 M, 30 minuter, 7 liter bensin.

Djurgården - Svinninge marina - Möja

30 km, 30 minuter, 2 liter bensin (eller kollektivtrafik, 1,5 timmar) + 

17 M, 50 minuter, 12 liter bensin.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att börja jiddra om att det är omiljövänligt med båt, just för trådis känns lite oseriöst... 

För mig är det inte som att åka buss, utan halva poängen med att åka båt, är just att vara ute på vattnet. Jag vet att det tar bra mkt längre tid än att flyga eller köra bil eller åka tåg, men det är ju inte något som jag bryr mig om, iom att jag vill åka just båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev 535GT:

Att börja jiddra om att det är omiljövänligt med båt, just för trådis känns lite oserst...

Nu verkar det ju som att TS bryr sig en del om miljön till skillnad från dig.

Det som är oseriöst i dagens läge är väl att inte bry sig om miljön, eller?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha. Han vill byta från segelbåt till motorbåt och du lovordar hans miljötänk...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-29 vid 15:29 skrev wille_vh:

Min fråga är egentligen hur enkel båt kan vi ha för ändamålet att ta oss ut till landstället?

Jag har själv åkt via Vaxholm och vidare många gånger. Det är mycket trafik och gropig sjö. Inget nöje direkt. Vädret spelar mindre roll här.
Finns det någon i din bekantskapskrets som har en båt som motsvarar dina kriterier? Eller någon som känner någon? Kan du möjligen få provåka sträckan i en sådan båt?
Bara en tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Mackey:

Nu verkar det ju som att TS bryr sig en del om miljön till skillnad från dig.

Det som är oseriöst i dagens läge är väl att inte bry sig om miljön, eller?

2 timmar sedan skrev 535GT:

Hahaha. Han vill byta från segelbåt till motorbåt och du lovordar hans miljötänk...???

Jag har lite svårt att hitta att jag lovordar TS miljötänk i mitt inlägg, men det kanske är något som står mellan raderna som jag själv inte upptäckt ännu.

Bäst är väl att vänta och se vad TS har för egna åsikter i frågan.

Åter till wille_vh

Om ni ligger långt ut i skärgården (Bullandö) så funkar det ju med en långsammare båt. Kanholmsfjärden i kuling är bättre i en snipa än i en snabb styrpulpetbåt. Är man vid Möja är man ju där man vill vara så inte heller där behövs ni någon större fart för att ta er runt bland öarna.

Med all respekt för att det är en lite modernare styrpulpetbåt ni söker så skadar det inte att tänka lite utanför boxen. Om frågan ändras till:

Vad är bästa och billigaste sättet att ta sig från centrala Stockholm till en ö vid Möja så ofta som möjligt. (om den nu är det ni vill)

Då går det nog på ett ut att ha en snabb styrpulpetbåt i centrala Stockholm eller ha en långsam och trygg snipa liggande vid Bullandö marina.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...