Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
ph80

GPS/ekolod eller inte

Rekommendera Poster

Hej!

skulle uppskatta tips på enkel och bra plotter för en daycruiser (gps & ekolod). Ej för fiske. Mest inom Mälaren samt turer ut i saltsjön. Hade tänkte att köra med Eniro först men vill gärna ha ekolod också. Köpa det separat och köra Eniro parallellt eller köra på komplett plotter med allt?

Eller behöver man ens ekolod egentligen?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 22 fots dc och har en Garmin 52 med ekolod.

Behöver papperskortet för att få översikt och ruttplanering, men annars räcker den fullt ut. Skönt med ekolodet om man ska utforska nya grunda vikar eller anpassa ankarlinan.

Köpte hela paketet för 3900 kr exkl. kort, men det går att hitta bra begagnat.

Håller till på Västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Inte navigera med Eniro. Det kan du ha hemma när du sitter och planerar och dagdrömmer. 

Ska du inte sportfiska räcker en kombinerad gps/ekolod utmärkt. Själv har jag den sorten. Sjökortet i displayen och djupet som siffror. Min är en garmin 521. Att dela bilden blir för plottrigt i normalfallet. Bara ekolodsbild ibland vid fiske eller utforskning av vikar. Inte optimalt med så liten gps men i min båt blir det svårt få plats med större. Får du plats med större och känner du har råd så satsa på större. Jag kör med papperssjökort också för överblick. Finnavigerar med gps:en. 521:an är för liten för att få bra överblick. 

i en tidigare båt hade jag separat gps och ekolod. Bättre överblick men inte motiverat om man inte sportfiskar är min bedömning. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, tack för tipsen! 

Ang. Eniro så blev jag rekommenderad av manskap på Navigationsgruppen.se att den funkar fint + att ha papperssjökort för lite mer överblick, precis som ni skriver. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mycket bra början kan var något som Eniro men kanske snarare på Navionics eller iSailor. Det är väldigt bar att börja där, inte minst för att man kan träna hemma. Också bra som reserv till en plotter.

Men visst är en plotter bra, i synnerhet med ekolod. Men kolla vad handlarna har drive på, det finns även tusenlappar att spara.

Tänk ut hur du vill kunna använda din plotter och gå till de stora affärerna, prova, kläm och känn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kanske tänker på appen Eniro på sjön? Den kanske man kan ha till navigering, jag tänkte på Eniro.se där man kan se sjökort. Den lösningen är inte tänkt för navigering vad jag förstått. 

Papperskort absolut. Räcker med elfel för det ska kännas gött att kunna navigera efter sjökort. Och som nämnts. Överblick när man har små plottrar. Som ovan skrev. Besök några olika butiker. Testa kläm och pröva. Prata med personalen. Med den erfarenheten kan du ju kolla nätet om det är billigare där, när du vet vad du söker. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har iSailor på iPad och ett äldre ekolod som visar djupet med siffror. Papperssjökorten finns också framme. De ger bättre överblick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...