Murven 1 Postad 27 Mars , 2019 Hej! Håller på med ett projekt där jag har konverterat en amerikansk 19 fots bowrider från inombordare till utombordare. Akterspegeln är byggd enligt konstens alla regler och det är nu dags att välja motor. Båten beräknas färdig väga ca 750kg utan motor och jag har uppskattat att det krävs en motor på ca 115-150hk. Motorer jag har kikat på är i årsmodeller runt millennieskiftet. Hur står sig tex en mercury 150 EFI mot en 125 mercury med förgasare men med en 4a istället för en 6a. Sparar man mycket bränsle på det mekaniska insprutet kontra förgasare? Tips på (i sammanhanget) snåla motorer i denna prisklass? Tack på förhand! Mvh Arvid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 27 Mars , 2019 Skall du ha en sådan gammal motor, så strunta i bränsleekonomin. Se till att få tag i en så frisk motor som möjligt. Oavsett märke. Billigare att tanka än att laga. Med vänlig hälsning JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 28 Mars , 2019 22 timmar sedan skrev Murven: Hej! Håller på med ett projekt där jag har konverterat en amerikansk 19 fots bowrider från inombordare till utombordare. Är väldigt nyfiken på motiveringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Murven 1 Postad 28 Mars , 2019 Motiveringen i frågan är ganska enkel, det satt en törstig V8 i som krävde renovering. Då båten är tänkt att användas till fiske passar utombordare bättre plats- och användarmässigt. Vid inspektion av durken visade det sig att flytskummet var fullt av vatten så då innebar inte en ny akterspegel så mycket extra jobb. Stöldrisken för utombordare är såklart större men i de lite äldre årsmodellerna tror jag inte att det är ett jättestort problem. Angående motorn så eftersträvas en så fräsch motor så möjligt, men erfarenheten säger att väl omhändertagna motorer av även äldre modell kan tuffa och gå länge utan något större underhåll. Så bränsleekonomin känns relevant i frågan, om inte annat för att spara lite pengar för eventuella reparationer. Mvh Arvid 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 28 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev Murven: Motiveringen i frågan är ganska enkel, det satt en törstig V8 i som krävde renovering. Då båten är tänkt att användas till fiske passar utombordare bättre plats- och användarmässigt. Vid inspektion av durken visade det sig att flytskummet var fullt av vatten så då innebar inte en ny akterspegel så mycket extra jobb. Stöldrisken för utombordare är såklart större men i de lite äldre årsmodellerna tror jag inte att det är ett jättestort problem. Då förstår jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 29 Mars , 2019 Personligen har jag goda erfarenheter av Yamaha och kan du hitta en Yamaha fyrtakt 115hk i bra skick hade jag satsat på en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser