Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
peku

Plasta genomförningar

Rekommendera Poster

Detta har väl diskuterats ungefär tusen gånger på forumet men det är svårt att få en bra sammanfattning så jag frågar igen. Jag ska plasta igen hålen efter två genomförningar i toan (på en Albin 25 -70), har redan tagit bort dem men ingen bild på hur det ser ut nu, bara en innan dom lossnade. Har aldrig plastat nåt förut så är lite orolig. Tänkte köpa domhär grejorna och göra såhär, hur tycker ni det låter?

 

Köplista, allting på Biltema (verkar som att artikelnumrorna stämmer överens i Finland och Sverige):

- Mikroglasballonger Art. 25-2130

- EPOXY PRIMER 1L Art. 30-623

- EPOXY 0,3L Art. 25-2134

- GLASFIBERMATTA 300G/M² 1M² Art. 30-510

 

Plan:

  1. Slipa ur båda hålen koniskt ungefär 10cm runt både inne och ute (laminatet är 8mm tjockt här)
  2. Tejpa fast något plastlock på yttre sidan som mothåll
  3. Tvätta med aceton.
  4. Lägga på epoxy + glasfibermatta ett lager på inre sidan, vänta att det härdat
  5. Blanda epoxy och mikroglasballonger till spackel, fyll hålen utifrån, vänta att det härdat
  6. Lägg på 3-4 lager matta på yttresidan, vänta igen
  7. Eventuellt spackel på, sedan slipa slätt
  8. Tvätta med aceton
  9. På med epoxy primern
  10. Senare på med bottenfärg (kanske det också finns någon passande på Biltema?)

 

Frågorna:

  1. Köplistan, det borde väl räcka med den mängden epoxy och matta? Primern är ju alltför stor men tycks vara den minsta dom har, kan väl sedan användas till alltmöjligt annat...
  2. Eftersom hålen ligger så nära varandra, borde jag hantera dem som en och samma lappning eller två olika?
  3. Fyllning med spackeln av mikroglasballonger, är det nödvändigt eller hur gör man så det inte blir en luftbubbla mellan inre och yttre laminaten vid hålet?
  4. Är 3-4 lager matta på yttre sidan okej?

toa_genomforingar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar.

Själv jobbar jag absolut inte med epoxi, det är alldeles för hälsovådlig. Får inte komma på huden och slipdammet är extremt farligt att inandas. Polyester fungerar lika bra och man är inte beroende av temperatur.

Så lite spackel som möjligt, slipa är tråkigt. Är det tex ett 25mm hål så klipper jag till ett antal runda bitar glasfiber som är just 25mm och som sen petas i hålet.

I vilken ordning man gör det sen spelar ingen roll, jag brukar börja med en bit ungefär dubbelt så stor som hålet från utsidan, den går att få dit utan "mothåll". Glasfibern dränks med polyestern och sätts dit som ett plåster. Sen fortsätter jag, in eller utsida, det beror på vädret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lager glasfiberväv bygger ungefär en millimeter. Du bör bygga upp lagningen till samma tjocklek som det omkringliggande laminatet så i detta fall åtta mm o lika många lager glasfiberväv. Hur många lager  som sen hamnar på in- resp utsidan är inte så viktigt (ska bli jämt på utsidan så klart..).

 

Spackel är främst till för att få ytan jämn och ger inte samma styrka som glasfiberväven.

 

Var snål med plasten. Väven ska bli genomvåt så luften kan pressas ur men det ska inte vara överflöd, då blir konstruktionen svagare. Det är mattan och inte plasten som gör laminatet starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lintott:

Ett lager glasfiberväv bygger ungefär en millimeter.

 

300 grams väv kräver minst tre lager för att bygga en mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack, då skippar jag mikroglasballongspacklet inne i hålet och fyller endast med en massa lager med väv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det under vattenlinjen är det bara epoxi som gäller enligt mig.

Genomhärdad industri epoxi går bra att slipa, inte farligare att hantera än att vanliga försiktighetsåtgärder räcker. Handskar och andnings skydd.

 

Epoxi primer behöver du inte.

Glasfiber, trä, spackel och mycket annat är inte helt vattentätt, gelcoat är nästan vattentätt. Då kan man lägga ett lager epoxi primer för att täta mot vatteninträngning. Men du har ju byggt upp ett tjockt epoxilager med din glasfiberväv och epoxi. då behövs ingen primer.

 

Slipa koniskt, 12/1 brukar man säga ungefär. Klipp sen din fiberväv i mindre och mindre cirklar. Jag brukar börja med minsta innerst, men det finns de som gör tvärtom.

Som du skriver så kommer nog hålen att överlappa varandra, åtminstone på de yttersta vävlagren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi kräver glasfiberVÄV, mattan består av en massa fibrer huller om buller vilka hålles ihop av ett bindemedel. I polyestern finns ett lösningsmedel (styren?) som löser upp mattans bindemedel, detta saknas i epoxyn vilket får till följd att mattan inte mättas av epoxyn. Väv innehåller inte detta bindemedel vilket å andra sidan gör små klippta bitar av väv till väldigt svårhanterliga bitar. Näe, kör du med polyester, hela båten är ju byggd av det och det har väl funkat hittills?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stan:

Är det under vattenlinjen är det bara epoxi som gäller enligt mig.

Är det därför hela sjön är full med båter som inte byggts i epoxi?

--

Kolla vad tex arbetsmiljöverket säger om epoxi, det har ändrats en del på senare år.

 

Epoxitant.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också planer på att plasta igen samtliga genomföringar under vattenlinjen. Hoppas kunna ta upp båten och göra allt under en vecka i maj. Har aldrig plastat tidigare, så jag känner mig sådär pepp på det, men det ska bli skönt att få lugn och ro i vetskapen om att det inte finns några hål som kan ta in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Epoxy är bra. Vattentät och enkel att jobba med. Även nu vid +5.

Polyester är inte 100% vattentät, därför ligger det gelcoat ovanpå.

 

Ha bara rätt skyddsutrustning som handskar och munskydd. 

 

Dynamit är också livsfarligt om man hanskas med det fel. Man sa att AC dödar när det kom i bilarna, vilken bil har inte det idag?

Eternit plattor är världens bästa skydd, våran sommarstuga har hållt, utan dom hade nog kåken ruttnat. Också farligt om man hanskas med det fel.

 

Jag har kört med West Epoxy nu till min bogpropeller och är mycket imponerad av hur mycket bättre det är än polyester. Starkare och luktar inte satan. Behöver bara måla lite bottenfärg ovanpå sen när det är klart. Hade jag använt polyester måste jag gelcoata.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev bhemac:

Är det därför hela sjön är full med båter som inte byggts i epoxi?

Är det därför vi kladdar på gelcoat och bottenfärg på polyestern? Man lägger väl även Epoxy på polyesterskrovet för att motverka osmos, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bhemac har en poäng när det gäller epoxy. Framför allt härdarna är riktigt elaka, och kan orsaka svåra allergiska reaktioner. Kanske inte första gången, men nästa. Och molekylerna är så små att materialen i vanliga skyddshandskar (latex, vinyl, nitril) inte fungerar. De går mer eller mindre rakt igenom. Tjocka lager och väldigt god "hygien" när det gäller vad man kommer när är viktigt. Men är man försiktig, har god ventilation och aldrig får epoxykomponenter på kroppen (även utanpå skyddutrustning), och aldrig slipar ohärdad epoxy, så bör det vara rätt ok.

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska använda än. Tidspressen talar för epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Men bhemac har en poäng när det gäller epoxy. Framför allt härdarna är riktigt elaka, och kan orsaka svåra allergiska reaktioner. Kanske inte första gången, men nästa. Och molekylerna är så små att materialen i vanliga skyddshandskar (latex, vinyl, nitril) inte fungerar. De går mer eller mindre rakt igenom. Tjocka lager och väldigt god "hygien" när det gäller vad man kommer när är viktigt. Men är man försiktig, har god ventilation och aldrig får epoxykomponenter på kroppen (även utanpå skyddutrustning), och aldrig slipar ohärdad epoxy, så bör det vara rätt ok.

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska använda än. Tidspressen talar för epoxy.

Jag körde med en heltäckande dräkt, skyddsglasögon, gasmask och speciella handskar från West. Stod ute i blåsten också som har varit nu på våren. Mår bra idag iallafall 😁.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5 hours ago, sniparn said:

Epoxi kräver glasfiberVÄV..

 

Ah tack, så där behöver jag byta på butikslistan (fortfarande Biltema) till GLASFIBERVÄV 300G/M² 1M² Art. 30-512 om jag alltså fortsätter med epoxy som tanken var, det tycks alltid bli mer eller mindre krig på forumen gällande valet mellan dessa två... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat tror jag inte det spelar någon roll om man använder polyester eller epoxi till ett 25mm hål.

Troligen överlever man även att jobba med lite epoxi och rudimentär skyddsutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick gjort det första lagret förra helgen, var lite orolig med temperaturen och härdningen men det verkar ha lyckats och är nu hårt. Bara jag hinner ska jag fortsätta på inre sidan och fylla ut hålet med små bitar väv och sedan på med större och större bitar. Efter det (eller samtidigt?) samma sak på yttre sidan.


Fråga: blev lite oklart nu med vad som sätts på lappningen på yttre sidan, först jämna ut det med lite spackel av epoxy och mikroglasballonger men går det att sätta endast bottenfärg på det eller krävs topcoat/gelcoat först?

yttrelagret.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Under vattenlinjen är det bäst med epoxi och en lösningsmedelsfri epoxi är hanterbar typ West System.

 

Har du lagat med epoxi kan du glömma gelcoat/topcoat, jag brukar lägga på sista lagret med epoxi och vänta lite granna tills den har klibbat till sig och sedan lägger jag på första lagret med bottenfärg. Sedan får du avvakta tills det torkat innan du lägger på ett andra lager bottenfärg, beroende på bottenfärg kan du göra det dagar/veckor senare (står på burken alternativt på deras hemsida).

 

NM Epoxi har en bra manual/instruktion avseende optimal metod att "plasta" igen hål,

starkast blev det med störst väv i botten och sedan mindre och mindre till ytan är i rätt nivå.

http://www.nilsmalmgren.se/Laddas/NM_S_Batbroschyr.pdf

 

I NM broschyren testar de 3 olika varianter av lagning, för detaljer kolla länken ovan.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande ==>> I manualen redovisar de:

  • böjhållfasthet
    Testcase 2B Fasad 1:12, 300 gram/kvm  glasfiberväv med rak anslutning, dvs kortaste väven först gav en försvagning på 4,2%
    Testcase 2D Fasad 1:12, 300 gram/kvm  glasfiberväv med sned anslutning, dvs längsta väven först gav en försvagning på 5,6%
     
  • draghållfasthet
    Bäst är en 12:1 fas som repareras med glasfiberväv.

Marginell skillnad om man har längsta eller kortaste väven först vilket jag inte känt till innan jag läste NM broschyren. Nyckeln till stark lagning är att fasningen  är 12 x tjockleken på glasfibern som skall "lagas".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-27 vid 10:22 skrev bhemac:

Det funkar.

Själv jobbar jag absolut inte med epoxi, det är alldeles för hälsovådlig. Får inte komma på huden och slipdammet är extremt farligt att inandas. Polyester fungerar lika bra och man är inte beroende av temperatur.

Så lite spackel som möjligt, slipa är tråkigt. Är det tex ett 25mm hål så klipper jag till ett antal runda bitar glasfiber som är just 25mm och som sen petas i hålet.

I vilken ordning man gör det sen spelar ingen roll, jag brukar börja med en bit ungefär dubbelt så stor som hålet från utsidan, den går att få dit utan "mothåll". Glasfibern dränks med polyestern och sätts dit som ett plåster. Sen fortsätter jag, in eller utsida, det beror på vädret.

Jag har hört att det är den ohärdade epoxin som är farlig samt härdaren - i hud och ögonkontakt. Likaså är slipdamm från ohärdad epoxi farligt. Har däremot inte hört att slipdamm från härdad epoxi skall vara så farligt. Är jag ute och cyklar? ( annars borde jag ha full skyddsmundering när båtgrannen står och slipar sin epoxibotten i lovart utan pressenning?!?) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev saltpeter:

Har däremot inte hört att slipdamm från härdad epoxi skall vara så farligt

 

"Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen"

Här är en broschyr från Arbetsmiljöverket.

Så din båtgranne bör stå för skyddsutrustning ;)

https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/jobba-ratt-med-epoxi-broschyr-adi-150.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

 

"Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen"

Här är en broschyr från Arbetsmiljöverket.

Så din båtgranne bör stå för skyddsutrustning ;)

https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/jobba-ratt-med-epoxi-broschyr-adi-150.pdf


Men fortfarande handlar det om ohärdat damm. Genomhärdat är det kemiskt/biologiskt inaktivt och inte farligare än vilket slipdamm som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:


Men fortfarande handlar det om ohärdat damm. Genomhärdat är det kemiskt/biologiskt inaktivt och inte farligare än vilket slipdamm som helst.

 

Både ja och nej

 

Så här står det.

 

Skydda dina luftvägar
Damm från epoxiprodukter som inte härdat ordentligt är allergiframkallande. Slipdamm från epoxiplast kan vara farligt för andningsorganen.
Använd punktutsug eller om det inte går, andningsskydd med lämpligt filter vid slipning.
(Jag har fetmarkerat.)
Dammhalten i inandningsluften får inte vara högre än gränsvärdet för damm från härdplast enligt föreskrifterna om hygieniska gränsvärden.
Epoxi kan vid höga temperaturer, till exempel vid kontakt med heta 
ytor, avge giftiga gaser.

 

Gränsvärdet är ganska lågt för härdplast, så var försiktiga.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De har formulerat sig slarvigt, skulle jag tro. Den ena meningen lär höra ihop med den andra. Allt slipdamm är farligt, på sätt och vis. Men att epoxyslipdamm, när det är genomhärdat, skulle vara farligare än t ex slipdamm från nåt annat, liknande material, det tvivlar jag starkt på. Genomhärdat epoxy är väldigt säkert ur giftsynpunkt. Helt oreaktivt.


Dessutom vill de nog ha säkerhetsmarginal för dåligt härdad epoxy. Felapplicerat verkar det kunna ta evigheter innan det härdar, eller inte alls.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev raol:

Men att epoxyslipdamm, när det är genomhärdat, skulle vara farligare än t ex slipdamm från nåt annat, liknande material, det tvivlar jag starkt på.

Det stämmer, det är damm från härdplaster det gäller och de är mindre nyttiga än mycket annat slipdamm.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...