Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Korpens

Dålig toppfart 19fots dc

Rekommendera Poster

Köpte en 19fots dc båt som väger ca 1000kg. Sitter en Volvo Penta 220 v8 med ett 290 drev och duopropp

Hur många knop bör en sådan båt göra i toppfart? Just nu gör den ca 35knop på fullgas.

Har precis köpt båten, jag vet inte vilken stigning det är på propellrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte helt orimligt... Duopropp tar lite fart och maskinen har många år på nacken.

Vad varvar den på toppfart? Trimmar du ordentligt, så gångläget är rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter rimligt tycker jag också.

Märke och modell behövs nog för att veta mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som referens en skall en AQ24 som väger 2.2 ton torr med motor på 250hk och duo-prop göra 38-39 knop.

jag tycker det låter märkligt att en båt som väger in på halva vikten och inte skulle gå snabbare med 220hk. Det kan ju vara prop:en som inte är optimal för ekipaget alt. motor som inte har alla hästar hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som den inte får ut alla fartresurser.

Var spekulant på en sea ray 21-23fot DC med 5.7 VP. Den gjorde enligt säljaren ca 50knop.

Vår Sea ray 260/275 väger ca 3500kg och med 350MPI har jag nått 37knop på våren, ca 32knop på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här med olika fart vår vs höst.

Beror det på att skrovet dragit åt sig vatte n (vikt) eller har det med beväxnig att göra, eller är det vattentemp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hålla med om att det låter lite långsamt med en V8 220 hk (om jag tolkar dig rätt) och en så pass lätt båt. Skulle gissa på 40+ om motorn går som den ska. Båtmodell? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det här med olika fart vår vs höst.

Beror det på att skrovet dragit åt sig vatte n (vikt) eller har det med beväxnig att göra, eller är det vattentemp?

Inte vatten som sugits in i skrovet.

Finns ett experiment som gjordes av en medlem här på Maringuiden, sök och du skola finna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte vatten som sugits in i skrovet.

Finns ett experiment som gjordes av en medlem här på Maringuiden, sök och du skola finna. 

Ok- ska kolla 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är en Regal Valanti 190

finns ej så mycket info om dessa på nätet

Propeller  heter J7R och J7F

35 knop är med nymålad bottenfärg så inget sjögräs som bromsar.

Inte tungt lastad.

Men lastar man båten riktigt tungt så märks det knappt inte på accelerationen. Man kommer upp i toppfart väldigt enkelt.

Kan dessa J7 propellrar vara för små?

Redigerad av Korpens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en sida från ett amerikanskt test där de testat Regal 190 bow rider och där står att den toppar 44,5mph dvs ca 38,5knop. Tyvärr står det inte vilken motor som testats, men däremot att det är Volvo dp.

https://books.google.se/books?id=5h02AQAAMAAJ&pg=PA152&lpg=PA152&dq=regal+valanti+190+mph&source=bl&ots=VpPevt6za1&sig=ACfU3U1z2QHZBaOTHpruIBKEXbS6zQ_OPw&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjsvd_Mi6PhAhUM06YKHS9nAVAQ6AEwCnoECAUQAQ#v=onepage&q=regal valanti 190 mph&f=false

Är det samma motor som din, men lite lättare båt kan det nog vara realistiskt att med din ligga runt 35 knop knappt 30år senare...

Många oklarheter som sagt, men kan vara en fingervisning vad en 190 kan prestera...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Korpens:

Det är en Regal Valanti 190

finns ej så mycket info om dessa på nätet

Propeller  heter J7R och J7F

35 knop är med nymålad bottenfärg så inget sjögräs som bromsar.

Inte tungt lastad.

Men lastar man båten riktigt tungt så märks det knappt inte på accelerationen. Man kommer upp i toppfart väldigt enkelt.

Kan dessa J7 propellrar vara för små?

Då har du pentas senaste proppar J 7or, de propparna tror jag är för tuffa, är ett enormt vrid i dessa, har sådana själv och ska växla ner till J 6or. Vad varvar motorn på fullgas? den ska varva hela registret ut, kolla instr bok vad det är för maxvarv. Varvar den inte ur riktigt så beror det kanske på att propparna är lite för häftiga. Kanske inte är svaret på din fråga men det kan vara en orsak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det låter lite lte tycker jag. Jag har själv en Chris Craft 21 DC med volvo penta 5.0 235 HK V8 med duopropp (Stål propp) och den toppar ut på 47 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 21 fots DC med VP200 och den toppade 38 och vägde 1300 kg tom, förmodligen 1500 med all utrustning för sommaren. 35 är alldeles för lite. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-03-27 vid 22:30 skrev kossor:

Vad varvar motorn på fullgas?

Många har frågat, nu gör jag det också. Hur mycket varvar motorn vid fullt gaspådrag, Korpens?

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...