Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
TeamTrekrok

Problem sökning, Tohatsu 4hk 2-takt

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Tohatsu 4hk 2-takt som trilskas lite grann. Var ute första gången nu efter vintern och den startade fint. När jag började ge den gas så dog den och startade inte igen. Låter man den stå en dag så tänder den till på första rycket men startar inte, sedan är den död.

 

Det jag felsökt hittils.

  • Luft skruv öppen
  • Bränsle kran öppen
  • Färsk bensin
  • Nytt tändstift, har stark och fin gnista
  • Försökt med startgas både i förgasaren och genom tändstifts hålet, men tänder ej.
  • Demonterat och rengjort förgasaren med tryckluft

 

Kan det vara bränslepumpen? Hur felsöker man den i så fall? Kan det vara något annat fel?

 

Mvh Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen!
Bra fel- och åtgärdsbeskrivning!
Ta inte illa upp men som du förstår är nykomlingar ibland ungdomar - med mer internetvana än motorkunskap. (Detta då jämfört med gamla `forumrävar´ som kanske var "tvåtakts-moppeslynglar" i Vjeans och träskor då det begav sig. 😎)

Så bara för att dubbelkolla ...
Frågor som du gärna får svara på:
1. Har du kört motorn förra  sommarsäsongen utan problem?
2. Använder du "shokespjället" vid startförsök nu? (Är ju kallt så här i mars månad.)
3. Är du helt spiksäker på att du faktiskt har en `tvåtaktare´? (Sådana verkar ha utfasats ur Tohatsus svenska modellprogram ganska tidigt till förmån för fyrtaktare, förmodligen före millenieskiftet?)


Bensinpump-problem borde inte ge startproblem, den inbyggda pumpen börjar ju sitt jobb först efter att motorn snurrat igång.
   Däremot så kan ju startblåsans inbyggda ventiler läcka, går din alls att hårdpumpa?
Bild på "startblåsa"...
 

xx.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet!

 

31 år... men vill gärna kallas ungdom 😁 .

Mina motorkunskaper sträcker väl sig till impeller byte, byta växelhus olja, rengöra förgasare etc

 

 

Till dina frågor.

  1. Fungerat klockrent tre säsonger
  2. Använder choken ja
  3. Japp, en av tohatsus sista två taktare, bild på den nedan.

 

Min motor har inbyggd tank så blåsan på bränsle slangen kan uteslutas. Som sagt bränslepumpen var bara en idé som dök upp eftersom jag inte felsökt denna ännu. 

 

Har ni förslag på annat jag kan felsöka eller någon uteslutnings metod jag kan använda mig av?

 

 

 

image.png.462f231f9a1237107e9138187b228ff1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för dina tydliga svar på mina frågor ovan, antar härmed att du har en rätt klassisk tvåtakts Tohatsu enligt din bild ovan.

På såpass gamla motormodeller var detta med "tändstifts-gnista" ingen självklarhet för god startvillighet, kan jag tycka.

Följande är en av mina äldsta käpphästar angående magnet-tändsystem...
Detta med äldre motorers usla startgnist-energi - vid långsam vevning/crankspeed - berodde ofta på den dåliga snurrhastigheten!
(Tänk på att magnetsystem i grunden är beroende av snurrhastighet för att generera, detta på generatorers vis likt en gammaldags cykeldynamo roterande mot cykelhjulets däckssida.)
  
Långsam snurr= usel genererad energi=  usel belysning = eller för just tändsystem  usel tändstiftsgnista = naturlag, typ så!??


Så häringa... du är ägare av en åldrig motor vars tändsystem energiförsörjs av kanske rätt usla magneter. (Magnetiska metaller har utvecklats under 1900-talet, men men.) Men i ditt fall hade jag själv tveklöst gjort mitt gamla käpphäst-test, nämligen "maxgnisttestet".

Tips: Googla exempelvis "maxgnisttest thomas-1 site:maringuiden.se" så fattar du nog vad jag menar med käpphäst!?

Fråga: hur många objektiva millimeter gnista får du i ett sådant maxgnisttest, givet normalt startrycks-varvtal!?  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också ha blandat för fet oljeblandning. Då orkar inte bensinpumpen med, töm ur bensin och tanka ny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpump ??? 

Inbyggd tank ger väl självfall ner till förgasaren enligt Isaac Newton och hans äpple.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en exakt likadan motor. Ingen bränslepump, men en oerhört känslig maskin vad gäller soppan. Provade att köra på alkylatbensin, det var inte lätt. Trots att det då var sommar och varmt ville den inte riktigt. Jag tror att alkylatbensinen innehåller lite mindre energi, vi har en större fyrtaktare på klubbens båt och där fick vi öka på bränsleblandningen litegrann för att få den att gå bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byt bränsle och blanda in tvåtaktsolja enligt rekommendation, i dunk före fyllning i utombordarens tank.

 

Finns säkert bränslefilter som kan ha kleggat igen.

Bränslet kommer från tanken, ev via bränslekran till förgasaren.

Just i inloppet till förgasaren, d v s till nålventilen, kan det samlas skräp och annat. Om du skruvar isär förgasaren för rengöring, var observant på att det brukar sitta ett löst litet säte av typ siliconegummi, som flottlrnålen tötar emot. Lätt att detta säte lossnar, ramlar ur om man blåser med tryckluft.

 

Ett sätt att kolla ev fel i bränslesystemet är att öppna den dröneringsskruv som brukar sitta längst ned i flottörhuset. Kommer det bränsle kontinuerligt, så är det förmodligen inget fel enligt ovan.

 

- En annan felfälla är krysskilen som låser svänghjulet i rätt position mot vevaxeln. Brukar vara tillverkat av någon mjuk metall, för att gå av om motorn plötsligt skulle gå tungt, typ stopp.

Eller att man använt startgas, att svänghjulsmuttern inte varit åtdragen ordentligt o s v.

 

Det som händer då är att gnistan kommer vid fel tidpunkt. Felet kan komma smygande och bli värre allteftersom.

Märks inte ens om man stoppar ned en nylonlina i tändstiftshålet för att stoppa kolvens rörelse och försöka vrida svänghjulet.

 

För att lossa svänghjulet behöver du en avdragare. Fixas ofta själv av en grövre plåtbit med några borrade hål.

I regel funns färdiga gängade hål på svänghjulet för att skruva fast avdragaren.

 

Senast var det detta fel på min snöslunga. Det luriga är att gnistan fortfarande är ok.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

  • Det jag nu gjort ytterliggare är bytt stift en gång till. Från gammalt till Biltema till original NGKBPR7HS-10 (står på en liten lapp under kåpan).
  • Monterat bort tanken och tömt denna fullständigt om det eventuellt ändå fanns lite kondens i denna. Tankat ny bensin med 1% oljeblandning.

Motorn uppför sig fortfarande likadant. Låter man den stå en dag så tänder den till på första rycket men startar inte, sedan är den död.

 

Vad jag kan tänka mig för fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Ett sätt att kolla ev fel i bränslesystemet är att öppna den dröneringsskruv som brukar sitta längst ned i flottörhuset. Kommer det bränsle kontinuerligt, så är det förmodligen inget fel enligt ovan.

Japp, öppnat denna och det kommer bränsle

 

 

6 timmar sedan skrev Hybro:

Det som händer då är att gnistan kommer vid fel tidpunkt. Felet kan komma smygande och bli värre allteftersom.

Känns som att det är detta som är felet. Tips på hur detta felsökes? Gärna enkelt förklarat då jag inte är så duktig på just detta.🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enklast är att lossa svänghjulet och kolla.

 

Nu är det som så att krysskilar ska kunna gå av, då motorn blir tvärstoppad av yttre påverkan. T ex att du kör på en sten.

Är kilen gjord av stål, så kommer skadorna på vevaxeln bli stora...

Den konade delen som svänghjulet sitter på, blir förstörd.

 

Har råkat ut för detta minst tre gånger, på olika maskiner. Sist en snöslunga.

 

Och risken är stor om man kör med startgas. Någon hade t o m spräckt en kolv med just startgas.

 

Gjort mig enkla avdragare. Skruvar fast på svänghjulet i förborrade hål.

Drar åt centrumskruven som vilar på vevaxelns gängade del, där muttern för svänghjulet satt. En liten knack med en hammare på avdragarens centrumskruv, gör att svänghjulet lossar från konan.

 

Sims sala bim😎

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev TeamTrekrok:

Tankat ny bensin med 1% oljeblandning.

Är 1% oljeinblandning rätt enligt instruktionsboken?

Låter fel i mina öron, senare 2-taktare brukar vilja ha 2% äldre ofta 4%. Engelska Seagull krävde 10% på sin tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte haft någon motor med

1 % inblandning av tvåtaktsolja i bensinen.

 

Har du kört med detta tidigare och bränslet kanske skiktat sig över vintern, så kanske cylindern skurit...

 

Men hur är kompen? Alltså, det ska vara märkbart motstånd i snöret en gång per varv, när du drar i snöret.

Vare sig lätt eller segt hela tiden.

 

 

Hade en annan tvåtaktare. I förgasaren satt en liten metallsil, kanske 8 mm i diameter, mycket finmaskigt nät.

 

Bytte detta och därefter så funkade motorn helt perfekt.

 

Det verkade som om silen beckat igen av typ harts. Kanske en utfällning av stillastående bränslet.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev TeamTrekrok:

Nej, det ska vara 2%. Gjorde en 1% blandning för att utesluta för fet blandning.

För fet blandning (inom rimliga gränser) skapar onödigt mycket rök och dålig förbränning.

För liten oljeinblandning dödar motorn!!! Akta dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Draco2300:

Du kan också ha blandat för fet oljeblandning. Då orkar inte bensinpumpen med, töm ur bensin och tanka ny

Anledningen att jag blandade 1% blandning var för att utesluta detta tipset. Blandar alltid enligt rekomendationer annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Men hur är kompen? Alltså, det ska vara märkbart motstånd i snöret en gång per varv, när du drar i snöret.

Vare sig lätt eller segt hela tiden.

Japp, har bra komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev TeamTrekrok:

Känns som att det är detta som är felet. Tips på hur detta felsökes? Gärna enkelt förklarat då jag inte är så duktig på just detta.🙄

Finns bra instruktioner på nätet, här några engelska sökord:
svänghjul/ flywheel
kil/ woodruff key
vevaxel/ crankshaft
förtändningsvinkel/ ignition timing


outboard flywheel removal (googlesök)
bilder trasig kil (forumtråd)


Ett alternativ till att lossa svänghjulet kan möjligen vara satt kolla tajmingen med stroboskop?
Youtube-demo.
 

Hel kil...
 

svänghjul.kil.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...