joppe_hagg 0 Postad 26 Mars , 2019 Jag har ankarspel på båten. Power IL Captain II. Jag kan välja att släppa med frifall eller mata ut med motor. Frifall är bra eftersom det går fort, och inte nöter motor och batteri - men det låter högt och framförallt trasslar. Min lösning har varit att stå på badbryggan och bromsa med handen. Släpper jag fritt så trasslar den ganska snart in sig i ankarrullen när kättingen börjar wobbla i vågor. Hur gör ni? Kan man bromsa på smartare sätt? Eller har jag fel sorts ankarrulle? Är den bästa lösningen att skippa frifall, och mata ut med motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Mars , 2019 50 minuter sedan skrev joppe_hagg: Är den bästa lösningen att skippa frifall, och mata ut med motor? Ja det tycker jag, det går åt väldigt lite ström att spela ut, några amp bara. Slitaget på motor är nog också försumbart, jag tror nog det sliter mer på kabelariet när kättingen ibland hoppar över. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joppe_hagg 0 Postad 27 Mars , 2019 Tack för ditt svar. Då siktar jag in mig på att inaktivera frifallsfunktionen på mitt ankarspel för denna säsong.👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Mars , 2019 Skulle vara kul att höra fler åsikter! Jag her ett överblivet ankarspel med tillhörande kätting men utan frifall och det tänkte jag sätta i aktern. Men lina och frifall är kanske bättre eftersom det löper ut snabbare. Så jag gjorde som jag brukar, går runt i hamnen och frågar. "Har du kätting på akterspelet". Någon säger alltid "Nej men han där borta hår". Sen gäller det att tima vederbörande, men det är ju alltid trevligt att gå runt i hamnen och prata. Jag hittade en som hade så och som både provat och funderat en del. Sammanfattning av hans erfarenheter: Det fungerar perfekt, man får bara ta det lite lugnare. Låter väldigt vettigt. Sen är det som alltid, de som är mest negativa har aldrig provat själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 27 Mars , 2019 38 minuter sedan skrev bhemac: Skulle vara kul att höra fler åsikter! - - - Kättingankarspel i fören sedan några år. Spelet sitter under luckan o har en rostfri ränna delvis nedsänkt i däcket och upp över relingen bredvid förstaget där kättingen leder över en rulle o ner i havet. Jag har slirbroms men ingen frifallsfunktion på spelet. Har aldrig ens funderat på att släppa frittfall och försöka bromsa med slirbromsen utan kör både upp o ner med ankarspelet. Jag har trådlös fjärrkontroll (med räkneverk för utmatad kättinglängd) så jag kan efter förberedelse för utläggning (öppnar ankarboxluckan o lossar säkerhetskroken) stå i sittbrunnen o manövrera båten till där jag vill lägga ankaret för att sedan mata ut. Med räkneverket o ekolodet så vet jag när ankaret når botten o då backar jag lätt så att resterande kätting inte lägger sig i en hög över ankaret o riskerar att trassla till det. Jag bedömer inte att det tar nämnvärt med ström att mata ut ankaret, det sker ju utan större belastning. Strömförsörjningen sker från batteribank i akterhytten o tillräckligt grova kablar fram till ankarboxen i fören (inget speciellt ankarspelsbatteri). För akterankring så behöver man nog fundera lite mer på frittfall/utmatning. Det blir ju lite annorlunda vid förtöjning mot land och att kunna köra in vid t.ex. sidvind utan att ankaret plötsligt sätter stopp så båten driver iväg i sidled. Själv har jag ankarspel med blyad lina o frittfall i aktern men blyad lina uppför sig ju lite mindre våldsamt än kätting när det får rinna ut obromsat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser