Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
edenmarken

Utombordare gångvärme

Rekommendera Poster

Hej

 

Fick en idé om att dra en slang från skvallerstrålen in i båten och koppla på ett vattenburen fläktvärmare och sen ut igen för att få lite gångvärme i båten.

Någon som provat?

Någon som tror att det skulle vara skadligt för motorn? Största delen av kylvattnet går väl ändå ner genom riggen och ut.

Det sprutar ca 4 liter per minut vid förhöjd tomgång på min motor och termostaten är på 60 grader så det borde gå att få lite värme ur det vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du känt ifall det finns någon värme i det vattnet? Misstänker att det ligger någon enstaka grad över sjövattnet i temp och således obrukbart som värmekälla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat på den här motorn men på min gamla 20-hästare gick slangen till skvallerstrålen direkt från topplockets kylkåpa=varmt. Får kolla det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev sniparn:

Misstänker att det ligger någon enstaka grad över sjövattnet

Lite mer borde det nog vara. Knåpa dit en slang och testa.

För en inombordare (diesel) brukar man slarvigt räkna att man får ut en kWh i värme för varje uttagen hästkraft på propellern.

För en bensinmotor gäller ju att en liter bensin ger runt 7kWh i värme.

Antagligen skulle det gå att koppla in en värmeväxlare i snurrans kylsystem (före termostaten) och ta ut ganska rejält med värme där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på vilken utombordare det är...

 

Yamaha har generellt skvallerstrålen innan vattnet passerat större delen av systemet (före blocket tom)och då är strålen max ljummen om kylningen fungerar bra.

På vissa Mercury exvis 2t V6 sitter däremot skvallerstrålen efter termostaterna och vattnet blir då hett på lågvarv och varmt på högre varv.

 

Jag är dock tveksam till idén med gångvärme. Att börja modifiera en utombordares kylsystem är dumt. De är optimerade bra från fabrik och andrahandsvärdet bör sjunka markant.

 

Det blir snabbt Åsa-Nisse när det skall göras speciallösningar med div mer eller mindre genomtänkta idéer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju naturligtvis testa, men även jag är djupt skeptisk.

Det är ju inte bara det att vattnet skall vara varmt, det måste ju vara en hel del cirkulation, flöde, volym också.

Om man vill lägga ned mindre tid för att värma sig, så är det nog enklaste och snabbaste sättet att lösa problemet och snabbt få det varmt ombord, att köpa sig någon form av värmare, antingen en fast monterad typ "Eber"*, Webasto, eller vad dom heter, som går på diesel eller fotogen. Eller det enklaste är en lös värmare typ Heat-Pal som går på rödsprit, eller någon värmare som kopplas på en gasolflaska.

 

Underställ av fleece, mössa vantar och halsduk är ju också en variant.

 

* Eberspächer, är så jäkla svårstavat, så jag skriver istället "Eber".....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar ut gångvärme från en inombords diesel. Satte en värmeväxlare direkt vid motorn för att värmeanläggningen inte skulle störa kylningen på motorn om nåt annat skulle strula.

Skulle man tänka på andrahandsvärdet hela tiden kan man ju inte göra nåt. Ålite får man äl offra på kreativitetens marknad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med 150%

Dra en slång från skvallerröret å kör. Fyll en hink med vatten från skvallerröret. Du känner ju om det är nån värme i det. Töm å ta en hink till när motorn e varm.

Får du varmvatten och tillräcklig mängd  kanända du får koppla dit en liten hjälppump.

Test 1 en slangstump kostar ju inget och vad är det värsta som kan hända.. det kommer inget eller inte tillräckligt mycket eller tillräckligt varmt vatten.

Om det funkar hyfsat med varmt vatten kan du ju till att börja med bocka ihop ett lååångt kopparrör som du har inne i båten å låter vattnet strömma igenom.

Ger det någon värme alls kan du ju skaffa ett element med bättre värmeväxling ex från nån gammal bil, kylskåp eller nåt.

Intressant test.

Fast det känns som at om det skulle funka så borde det finnas färdiga kit att köpa. 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat flödet och det är 4 liter per minut vilket bör räcka om vattnet är varmt. Återstår att kolla hur varmt vattnet är med motorn varmkörd. Vad gäller värdeminskningen är motorn 20 år gammal plus att det blir till att koppla om en slang(=lätt att återställa). Det är en 6m HT- båt. Handlar om att få lite värme under halvtimmen till stugan under vår och höst. Jag kollar tempen på vattnet och återkommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Caribic410:

Håller med 150%

Kul med positiva människor! Det är ju bara att testa, man lär ju inte skada något.

Att kylsystemet skulle vara optimerat från fabrik är nog inte riktigt sant. Inombordare är det inte alltså? En snurra ska kunna jobba i vatten med temperaturer från 0 -35°C, att då kunna ta ut en hundradel av den tillförda energin låter inte orimligt.

Visst är en värmare ett bra alternativ men det är också en 10.000kr lösning.

2 timmar sedan skrev toaen:

Satte en värmeväxlare direkt vid motorn 

---
Skulle man tänka på andrahandsvärdet hela tiden kan man ju inte göra nåt. Ålite får man äl offra på kreativitetens marknad.

 

Det borde gå att göra samma på en snurra. Marknaden för en snurra med värmeuttag borde ju ha ett mervärde?

--

Kom att tänka på att det var någon som kopplade en VVB till sin snurra. Hur kommer jag inte ihåg men det funkade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev edenmarken:

Har kollat flödet och det är 4 liter per minut vilket bör räcka om vattnet är varmt

Om det är 10°C i vattnet in i motorn och det blir 15°C ut så är det 1,4kWh. Men du behöver kanske 30° för att kunna ge värme i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bhemac:

Kul med positiva människor! Det är ju bara att testa, man lär ju inte skada något.

Att kylsystemet skulle vara optimerat från fabrik är nog inte riktigt sant. Inombordare är det inte alltså? En snurra ska kunna jobba i vatten med temperaturer från 0 -35°C, att då kunna ta ut en hundradel av den tillförda energin låter inte orimligt.

Visst är en värmare ett bra alternativ men det är också en 10.000kr lösning.

 

Det borde gå att göra samma på en snurra. Marknaden för en snurra med värmeuttag borde ju ha ett mervärde?

--

Kom att tänka på att det var någon som kopplade en VVB till sin snurra. Hur kommer jag inte ihåg men det funkade!

Du jämför äpplen och päron, men det vet du nog själv.

 

Kylsystemet är givetvis optimerat på båda typerna av motorer, men på en inombordare finns det normalt sett bra ställen att koppla in sig på en sötvattenkrets som ju innehåller klart mer värmeenergi. Utombordarens skvallerstråle är inte dimensionerad för det och att börja ändra i motorn är i mina ögon fel väg att gå.

 

Om man ska värma upp en båt behövs en hel del energi. Sedan blir det några meter rör/slang, en värmeväxlare och gärna någon pump iom att det inte är något vidare flöde i svallerstrålen. Det går nog åt en hel del värmeenergi innan ens själva anläggningen är varm.

 

Ska det byggas seriöst blir det snabbt enklare och ev billigare att köpa en färdig, begad riktig värmare istället.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Kul med positiva människor! Det är ju bara att testa, man lär ju inte skada något.

Att kylsystemet skulle vara optimerat från fabrik är nog inte riktigt sant. Inombordare är det inte alltså? En snurra ska kunna jobba i vatten med temperaturer från 0 -35°C, att då kunna ta ut en hundradel av den tillförda energin låter inte orimligt.

Visst är en värmare ett bra alternativ men det är också en 10.000kr lösning.

 

Det borde gå att göra samma på en snurra. Marknaden för en snurra med värmeuttag borde ju ha ett mervärde?

--

Kom att tänka på att det var någon som kopplade en VVB till sin snurra. Hur kommer jag inte ihåg men det funkade!



Det finns ju ett gammalt utryck som säger; "man behöver inte va tokig föratt jobba här, men det underlättar"

Det gäller väl även för oss som är så tokiga så vi håller på med båtar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mange249:

Kylsystemet är givetvis optimerat på båda typerna av motorer, men på en inombordare finns det normalt sett bra ställen att koppla in sig på en sötvattenkrets som ju innehåller klart mer värmeenergi.

Vad exakt är det som skulle vara så optimerat i kylsystemet. Temperatur? Flöde? Strömningshastighet? Vi pratar alltså om en snurra som är byggda för att fungera i allt från en lerig, 35-gradig flod i Afrika till en motor som körs i issörja i Alaska.

Det vi ska ta ut är någon eller några procent värme.

En modern diesel är nog mycket mer optimerad, där hålls flödet i färskvattendelen konstant, även temperaturen hålls mer konstant. Och nej, det finns mindre med energi att ta ut eftersom dieseln har högre verkningsgrad.

På min lilla diesel, 28hk, kan vi lätt få ut ca 7kWh. Trots att vi bara tar ut 10-12hkr.

 

5 timmar sedan skrev Mange249:

Om man ska värma upp en båt behövs en hel del energi.

Nix. Jag värmer min 32 fot segelbåt med 2kW, lätt.

I det här fallet behövs bara lite slang och ett fläktelement för att få lite värme. Kostnad 1-2tkr. Det handlar ju inte att hålla bostadsstandard utan bara att göra överfarten till stugan lite trevligare.

I värsta fall får väl TS sätta en kastrull och pump under skvallerstrålen. Det kan väl inte störa optimeringen.

 

6 timmar sedan skrev Mange249:

Ska det byggas seriöst blir det snabbt enklare och ev billigare att köpa en färdig, begad riktig värmare istället.

Oftast inte. Värmaren kostar ett par tusen, sen tillkommer värme och avgasslangar. Samt en tank.

Dessutom tar det säkert någon dag att monter och provköra.

Förutsatt att man hittar en bra, begagnad värmare, annars springer tusenlapparna snabbt iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev toaen:

Det gäller väl även för oss som är så tokiga så vi håller på med båtar!?

Vad skulle du annars gjort? Samlat på äggkoppar? Hua!

 

Men visst är det kul med nya medlemmar som både vågar och kan tänka utanför boxen? Väldigt många mycket goda konstruktioner har tillkommit på det sättet.

Trots att vägen dit har fyllts med folk som alltid säger "Det går aldrig" (med eller utan Hjalmar-dialekt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-25 vid 08:53 skrev edenmarken:

Hej

 

Fick en idé om att dra en slang från skvallerstrålen in i båten och koppla på ett vattenburen fläktvärmare och sen ut igen för att få lite gångvärme i båten.

Någon som provat?

Någon som tror att det skulle vara skadligt för motorn? Största delen av kylvattnet går väl ändå ner genom riggen och ut.

Det sprutar ca 4 liter per minut vid förhöjd tomgång på min motor och termostaten är på 60 grader så det borde gå att få lite värme ur det vattnet.

Hör av dej när du testat. Får du ut 240liter 60-gradigt vatten i timmen på lite mer än tomgång så bör du nog kunna få ut en hel del värme. Har du tillgång till en vattenburen fläktvärmare så är det ju enkelt å testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

I det här fallet behövs bara lite slang och ett fläktelement för att få lite värme. Kostnad 1-2tkr.

Man bör nog överväga någon form av pump också, annars lär det väl finnas en risk att man inte får flöde genom hela fläktkonvektorn och inte får ut så mycket värme. Frysning är också en risk då om man använder grejerna när det är minusgrader ute (har varit med och startat en felprojekterad fläkt till en butik där projektören trodde att det skulle gå att köra tillskottsvärme på radiatorkrets och därmed för låga flöden; värmebatteriet frös sönder på under tio minuter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Peter_K:

Man bör nog överväga någon form av pump också, annars lär det väl finnas en risk att man inte får flöde genom hela fläktkonvektorn och inte får ut så mycket värme.

Ja en pump kan behövas. Men de där fläktradiatorerna är lite fake. De har mycket riktigt anslutning för 16mm slang men kopparröret i värmebatteriet är 6 eller 8mm.

Köper man en sådan så prov, det kan fungera utan pump.

Behöver man pump så finns det på eBay för ca 92kr. Gjorda i plast men fungerar i värmesystem.

Ett alternativ är att leta kupevärmefläkt på bilskroten, blir lite billigare.

 

fläktradiator.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev bhemac:

Vad exakt är det som skulle vara så optimerat i kylsystemet. Temperatur? Flöde? Strömningshastighet? Vi pratar alltså om en snurra som är byggda för att fungera i allt från en lerig, 35-gradig flod i Afrika till en motor som körs i issörja i Alaska.

Det vi ska ta ut är någon eller några procent värme.

Jag ser helheten som en välgjord konstruktion. Den är självdränerande, lättservad, pålitlig, enkel mm. Därför anser jag att det är dumt att börja modifiera den. Där syftar jag på att ta ut vatten ur motorblock eller dyl. Skvallerstrålen tror jag fortfarande är bökig att ta värme ifrån pga det låga flödet och den relativt låga temperaturen vid marschvarv för att nåmna några saker. En utombordares kylning styrs generellt inte primärt av termostaterna på högre varv, utan kyler med maximalt vattenflöde från typ 2000rpm. Jag menar därför att en skvallerstråle som sitter i början av kylsystemet nog kan få låg temp när den ventilen öppnat(min bild, har ej sett siffror på detta). Detta är såklart mer påtagligt när vattnet är kallt, dvs när TS vill ha sin värme.

En modern diesel är nog mycket mer optimerad, där hålls flödet i färskvattendelen konstant, även temperaturen hålls mer konstant. Och nej, det finns mindre med energi att ta ut eftersom dieseln har högre verkningsgrad.

På min lilla diesel, 28hk, kan vi lätt få ut ca 7kWh. Trots att vi bara tar ut 10-12hkr.

Det finns teoretiskt sett mindre energi än den totala avledningen via kylvattnet i utombordaren om de ger samma effekt(oklart i skvallerstrålen), men praktiskt sett har vi vid drifttemp en bra tempererad vattenvolym att ta värme ifrån. En diesel i en planande båt(gynnsamt, jag vet) går knappast ner i temp av att man tar ut värme. Min D3a har detta upplägg och det fungerar mycket bra.

 

Nix. Jag värmer min 32 fot segelbåt med 2kW, lätt.

I det här fallet behövs bara lite slang och ett fläktelement för att få lite värme. Kostnad 1-2tkr. Det handlar ju inte att hålla bostadsstandard utan bara att göra överfarten till stugan lite trevligare.

I värsta fall får väl TS sätta en kastrull och pump under skvallerstrålen. Det kan väl inte störa optimeringen.

2kw är en del enligt mig. Effekten kommer ju inte bara ur en procentuell värmeavledning, utan är beroende av energin i det faktiska flödet. Det är där jag är tveksam till att TS får någon bra effekt ur en skvallerstråle. Men visst är det bra om det går, det är en kul idé även om jag inte tror på den.

Oftast inte. Värmaren kostar ett par tusen, sen tillkommer värme och avgasslangar. Samt en tank.

Dessutom tar det säkert någon dag att monter och provköra.

Förutsatt att man hittar en bra, begagnad värmare, annars springer tusenlapparna snabbt iväg.

Slangarna och en tank är nog inte långt ifrån vad delarna till detta projekt kostar, så om vi leker med att det skiljer 2-3 tusen kronor för en lösning som fungerar varje gång är min poäng att det sannolikt är vettigare och ger klart bättre värme. Själva arbetstiden är nog även den jämförbar.

Svar i grönt.

 

Visst låter detta som en kul idé, men om man ser till funktion och enkelhet tror jag att en vanlig värmare är den vettigaste vägen att gå.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte TS bara få prova i lugn och ro?

Suck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev edenmarken:

Har kollat flödet och det är 4 liter per minut vilket bör räcka om vattnet är varmt. Återstår att kolla hur varmt vattnet är med motorn varmkörd. Vad gäller värdeminskningen är motorn 20 år gammal plus att det blir till att koppla om en slang(=lätt att återställa). Det är en 6m HT- båt. Handlar om att få lite värme under halvtimmen till stugan under vår och höst. Jag kollar tempen på vattnet och återkommer.

Det ska bli intressant att höra hur varmt vattnet är. Testar du nu, blir det rättvisande iom att det nu är den period man vill ha värme i båten.

 

Min tanke kring andrahandsvärdet gällde större modifikationer(uttag på motorn). En slang är såklart inga konstigheter. Det är en smal sak att ansluta den direkt på skvallerstrålens uttag och sedan dra den via reglagekablarnas väg fram in i båten:)

 

Jag tror att problemet framför allt är flödet. Det går åt en del värme på vägen från motorn genom slangar, värmeväxlare osv och frågan är hur varm luft fläkten kommer att kunna leverera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mange249:

Svar i grönt.

 

Visst låter detta som en kul idé, men om man ser till funktion och enkelhet tror jag att en vanlig värmare är den vettigaste vägen att gå.

Nu ställde ju ts en fråga gällande en fundering han har. typ "Någon som provat?"
JAg har inte testat och det verkar ingen annan heller ha gjort.

HAr du en utombordare och en tillräckligt lång vattenslang i lagom diameter, som räcker från skvallret in i ett varv i båten och ut, så går det snabbare att testa, om det blir någon värme i slangen eller ej, än den tid det tar att skriva det här.

Ingen som läst verkar ha testat så gör det. Om du stoppar skvallerstrålen helt eller delvis skadar inte motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Nu ställde ju ts en fråga gällande en fundering han har. typ "Någon som provat?"
JAg har inte testat och det verkar ingen annan heller ha gjort.

HAr du en utombordare och en tillräckligt lång vattenslang i lagom diameter, som räcker från skvallret in i ett varv i båten och ut, så går det snabbare att testa, om det blir någon värme i slangen eller ej, än den tid det tar att skriva det här.

Ingen som läst verkar ha testat så gör det. Om du stoppar skvallerstrålen helt eller delvis skadar inte motorn.

Som jag skrivit en bit upp är jag inte alls emot något test. Det är däremot bra med rimliga förväntningar och att vi håller ihop teorin kring förutsättningarna.

 

Det blir kul att läsa om TS test oavsett resultat. Jag har gärna fel, det är kul om detta funkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Caribic410:

HAr du en utombordare och en tillräckligt lång vattenslang i lagom diameter, som räcker från skvallret in i ett varv i båten och ut, så går det snabbare att testa, om det blir någon värme i slangen eller ej, än den tid det tar att skriva det här.

 

Helt sant. Kan kanske permanentas med ett kopparrör eller golvvärmeslang. Den totala kostnade stannar på några hundra.

Om det här nu funkar så kommer det att säkert att vara till glädje för många, inte minst till de som fiskar året runt.

Det finns fö någon lösning där man borrar ett hål någonstans i motorn och får ut en liten stråle varmvatten att tvätta händerna med. Måste vara underbart när man fiskar så här års.

Jag kan tänka mig att testa på 7,5hkr i roddbåten. En liten slang under rumpan räcker fint.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Varför kan inte TS bara få prova i lugn och ro?

Suck

Om man vill prova ifred är det nog bättre att inte ställa en fråga på ett internetforum, tänker jag..?
🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Vad skulle du annars gjort? Samlat på äggkoppar? Hua!

 

Men visst är det kul med nya medlemmar som både vågar och kan tänka utanför boxen? Väldigt många mycket goda konstruktioner har tillkommit på det sättet.

Trots att vägen dit har fyllts med folk som alltid säger "Det går aldrig" (med eller utan Hjalmar-dialekt)


Om vi tar den sista frågan först.

Om man får en idé, och man gör allt man kan för att få det hela att fungera och det inte fungerar - då har man lärt sig en hel del.

Eller som Verner von Heidenstam uttryckte det;
"Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge."

Om jag inte hade mina båtar att greja med, så kunde jag ju kila berg - ett evighetsarbete som jag håller på med just nu vid min stuga i Vallentuna. Behöver förbättra uppfarstvägen.

Bergskilning.jpg.a1fd6670970a108ffc7f233524d70a15.jpg
 

Eller så kunde jag försöka lära nån de första grunderna i att spela gitarr - som jag gör regelbundet varje vecka. 

 

Gitarrlektion.jpg.b0d0cb0070c57cb4c40c97f15379d975.jpg

Problemet är inte att ha nåt att göra. Problemet är att prioritera, så man gör rätt saker vid rätt tillfälle. 

Träffande vår gamle grovarbetere "Reis" ett tag efter att han gått i pension. Frågade hur det gick!?;"Jo det går bra, men jag har så mycket att göra att jag funderar på att ta in en man - åtminstone på halvtid".

Nu har jag varit pensionär i ett antal år och kan konstatera att han hade rätt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...