Pkk 0 Postad 24 Mars , 2019 Har fått vatten i kölsvinet eller utrymmet innanför inspektionsluckan. Båten har stått på land sedan i oktober. Ruffen helt torr och akter stuv utrymme också helt torrt. Har en stortriss. Svampade ut en halv span och det fyller på sig. Det är vatten under durken och det tränger upp i hålen för kölbultarna. Någon som har någon idé om vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 25 Mars , 2019 (redigerade) Det måste ju vara kondens som bildas och samlar sig på de lägsta punkterna inombords. Prova att antingen se till att det blir bättre luftväxling nu när det våras och solen värmer lite, eller sätt in några 'torrbollar' eller Fuktslukare som absorberar fukten/vattnet. http://torrbollen.se/resellers.html https://www.biltema.se/hem/stadning/fuktslukare/ Finns hos bl a Jula, Rusta, Biltema m fl Redigerad 25 Mars , 2019 av Larsakelarsson komplettering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pkk 0 Postad 25 Mars , 2019 Tack för tipps. Jag har torrbollar och det är vatten i dessa. Jag har också provat att kön in en torrboll i utrymmet där vattnet är, men ingen effekt och det är en halv span vatten varje gång. Det är förbindelse mellan stuvfack i aktern och kölsvinet, men båten står lutad akter ut för dränage av regn vatten ur sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 25 Mars , 2019 om båten befinner sig i göteborg har det ju varit såna extremregn som kan leta sig in överallt nästan..har du pressenning över den? kanske en dum fråga i sammanhanget men ändå. om du inte haft läckage före upptagning vet du i alla fall att läckan kommer uppifrån. och om den lutar borde man kunna följa vattnet och se "rännilen" med en stark ficklampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 25 Mars , 2019 16 minuter sedan skrev Pkk: Det är förbindelse mellan stuvfack i aktern och kölsvinet, men båten står lutad akter ut för dränage av regn vatten ur sittbrunnen. Är inte båten täckt regnar det troligen in! 19 minuter sedan skrev Pkk: det är en halv span vatten varje gång Hur ofta? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 25 Mars , 2019 (redigerade) Min båt är numera vattentät. Kondens typ hinkvis kan du glömma om båten står på land. När min båt ligger i vattnet på tidig vår, och jag kör värmare eller det är varmare i luften än i vattnet, alltså varmare inombords, då först blir det kondens. Åter till min båt. Den läckte otroligt mycket varje gång det regnat. Av en ren slump, fick jag en plastlåda halvfylld i ett stuvfack längst bak i båten. Det visade sig att vatten som hamnade innanför relingslisten, typ allt regn på båten, rann akterut. Över däcket och ned efter skrovet. Just där det lämnsde däcket, var tätningen dålig i skarven mellan skrov och däck. Trodde att allt vatten, så att säga rann förbi, typ som vatten från t ex plåttak, rinner rakt med i stuprännan / ränndal. Men vattnet har en otrolig förmåga att leta sig uppåt! Alltså uppåt under takplåten, längst ned. Därför finns alltid en takfotsplåt, som leder detta vatten ned i ränndalen. Vatten kan leta sig uppåt mer än 5 cm! Och sen typ släppa från undersidan av takplåten. Titta på vilket tak som helst till ett vanligt hus. Så hände även på min båt. Lossade skruvarna på en längre sträcka som håller ihop skrov, däck och relingslist. Karvade ur tätningsmassan och drog i vit sikaflex. Inget mer problem därefter. Läs och begrunda, en gång till! Du lär ha samma problem, när båten ligger i sjön... då du får vatten på däck/överdel. . Redigerad 25 Mars , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 25 Mars , 2019 Du skriver att vatten kommer upp vid kölbultarna, när bpten står på land! Har båten dubbelskrov? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pkk 0 Postad 25 Mars , 2019 Kölbultar kommer upp i durken, det sitter små korkar över dessa. Utrymmet innanför inspektionsluckan är i förbindelse med detta utrymme. Båten har varit dåligt täckt. Men det är torrt i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser