Baxlaget 244 Postad 25 Mars , 2019 Har du en bild på din snurra och riggvinkelinställningen, dvs bulten som bestämmer hur nära motorn är mot akterspegeln? Gissar att motorn petar ut för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunne2 0 Postad 25 Mars , 2019 14 minuter sedan skrev Baxlaget: Har du en bild på din snurra och riggvinkelinställningen, dvs bulten som bestämmer hur nära motorn är mot akterspegeln? Gissar att motorn petar ut för mycket. Har för mig att den står på innersta läget, ska hämta den till helgen så ska kolla lite mer då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunne2 0 Postad 25 Mars , 2019 15 timmar sedan skrev Lintott: Det verkar vara en sådan här roddbåt du har. Den typen av båtar brukar gräva ner sig och "sätta sig på aktern" när man försöker "gasa på". Prova att låsa styrningen (det brukar sitta en friktionsskruv på fästet) så att båten går rakt fram. Sedan flyttar du dig framåt i båten så att du trycker ner fören. Med lite tur så kan du då få upp båten i plan. Styr gör du genom att luta dig mot styrbord/babord. Men var beredd på att hoppa tillbaka o dra av på farten om det styr åt farligt håll... Min gummijolle (förvisso planare i botten) går att få att plana med en 3,5hk på det viset. Sitter jag kvar i aktern så pekar fören rakt upp i himlen. Har testat med att ha en passagerare i fören men det hjälpte inte mycket, tror kanske att jag behöver höja motorn lite ska hämta den i helgen ska kolla och mäta lite mer då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Maj , 2019 (redigerade) 2019-03-24 vid 15:48 skrev Kane: Kollade båten idag. Inga batterier i så jag kunde inte trimma ner motorn till lägsta läget. Ser onekligen ut som antikavitationsplattan sitter en bit över botten. Kollade i fredags när jag la i båten. Antikavitationsplatten sitter 3 cm över botten när motorn är max nedtrimmad. Redigerad 28 Maj , 2019 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser