polar2900 0 Postad 19 Mars , 2019 Har en Nimbus Nova 250R som införskaffades i höstas. Provade inte då att starta pumpen (Johnssonpump) för dricksvattnet. Startar inte nu. Finns ingen spänning på anslutningen vid pumpen. Automatsäkringen ok. När jag har tittat på hur den är inkopplad i elsystemet så inser jag att det inte finns någon strömbrytare på panelen! Det finns ju en tryckströmbrytare på pumpen men det innebär väl att när vattnet i tanken tar slut så kommer pumpen att gå konstant. Någon som vet hur detta ska fungera? Har fått ett schema från Nimbus men detta är inte komplett med alla kopplingar(uselt). Ska leta vidare och se om jag kan hitta felet som gör att det inte finns någon spänning fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 943 Postad 19 Mars , 2019 Din Johnsonpump ser väl ut som Jabsco-pumpen på bilden. Då är det den blå sexkantiga delen i botten av pumpen som är tryckströmbrytaren. Jabsco har olika artikelnummer beroende på vilket tryck det är i pumpen, det är nog liknande för Johnson. Kolla artikelnumret på din pump o gå till någon tillbehörshandlare så kan de ta hem reservdelen med rätt inställning för trycket. Givaren kostar ca 500:-. Det sitter en skruv som håller skyddslocket på plats och under locket sitter skruvarna som håller tryckgivaren. Jag rekommenderar att du skruvar loss pumpen från skottet för det är rätt pilligt att få delarna på plats inne i tryckgivaren. Konstruktionen för tryckgivaren är rätt kass. Det är rätt hög effekt på pumpmotorn som startar o stannar rätt ofta så kontakterna i tryckgivaren bränns rätt lätt. Om du vill slippa byta givare alltför ofta så kan du låta tryckgivaren styra ett relä som ger ström till pumpen och som tål lite högre ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2019 Denna typ av pump brukar drabbas av två problem, dels att det stått små mängder vatten kvar i pumpen under vintern (ta hem pumpen). Det andra är tryckvakten. Relä mångdubblar livslängden. Sen kan man köpa en riktig, fristående pressostat. De håller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 21 Mars , 2019 Johnsonpumparnas tryckströmbrytare brukar finnas att köpa som reservdel. De jag skruvat isär består av en mikrobrytare av standardmodell som påverkas av ett membran, det senare kan torka ut och börja läcka, eller så har det då samlats vatten i pumpkammarna eller i tryckströmbrytarens kammare, vattnet har då frusit under vintern och expanderat, vilket spräckt plasten, bara att köpa ny pump i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser