JonasAx 31 Postad 18 Mars , 2019 Har en KAD44 som jag har rivit för att fixa till en läckande ventil på och har fundering på att byta foder och kolvar då de var lite korroderade i övre delen. Inget större problem med kompressionen dock men till det priset som en komplett sats kostar hade varit skönt med fräscha grejer. Så frågan är om någon här har erfarenhet av Orbitrades fodersatser, helst till KAD44? Har hört rykten om motorer som tar massa olja efter byte och jag vill inte göra motorn sämre. VP original känns lite onödigt dyrt just nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 31 Oktober , 2019 Lyfter tråden igen i hopp om napp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 31 Oktober , 2019 Hur många timmar på maskinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 1 November , 2019 7 timmar sedan skrev kossor: Hur många timmar på maskinen? Jag förstår inte riktigt hur det har med Orbitrades kvalitet att göra då det är originalgrejer som sitter i motorn idag, men om du menar om det är lönt att renovera så pratar vi om ca 1000h. Har du erfarenhet av Orbitrades fodersatser Kossor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 November , 2019 2 timmar sedan skrev JonasAx: Jag förstår inte riktigt hur det har med Orbitrades kvalitet att göra då det är originalgrejer som sitter i motorn idag, men om du menar om det är lönt att renovera så pratar vi om ca 1000h. Har du erfarenhet av Orbitrades fodersatser Kossor? Nej min fråga var inget svar på din fråga jag vet. Men 1000 timmar motsvarar i princip inkörningstid för en sådan motor, och om loppen ser fina ut, och inget hänt med motorn, så finnes ingen anledning att slita ur fodren. Det anser jag vara pengaförstöring, om du ändå vill riva ner detta för att det känns bättre så är nog dessa foder du ställer frågor om att anse hålla kvalitet. Men är dina foder graphit gråa i loppen och inte blanka och man kan se honingarna vandra ner i loppen så skulle jag aldrig tänka tanken. Varför byta ut något som är helt den frågan ställer jag mig, så ursäkta att jag ställde frågan angående timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 1 November , 2019 3 timmar sedan skrev kossor: Nej min fråga var inget svar på din fråga jag vet. Men 1000 timmar motsvarar i princip inkörningstid för en sådan motor, och om loppen ser fina ut, och inget hänt med motorn, så finnes ingen anledning att slita ur fodren. Det anser jag vara pengaförstöring, om du ändå vill riva ner detta för att det känns bättre så är nog dessa foder du ställer frågor om att anse hålla kvalitet. Men är dina foder graphit gråa i loppen och inte blanka och man kan se honingarna vandra ner i loppen så skulle jag aldrig tänka tanken. Varför byta ut något som är helt den frågan ställer jag mig, så ursäkta att jag ställde frågan angående timmar. Inget illa men kossor men läs gärna översta inlägget så ser du att loppen är korroderade i övre delen (20-30mm från "vändkanten"), se bild, och det är därför jag undrar. Det är ingen ko på isen då hon startar hyffsat lätt och går jämnt och lungt. Men låt oss koncentrera oss på driftserfarenheter av Orbitrade foder i första hand. Finns det någon här på MG som har några erfarenheter? Det verkar inte så då ingen ha varken positiva eller negativa kommentarer till denna tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 November , 2019 Nu har mitt inlägg inte heller något att göra med Orbitrade, men vet du orsaken till att det blivit så där. Sätta i nya foder utan åtgärda orsaken kan ju lätt bli samma sak igen. Men du kanske redan fixat/utrett orsaken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 November , 2019 Jag har monterat en hel del fodersatser från Orbitrade och kan inte säga något negativt om dom, helt OK eftermarknadsdelar. Tar mig friheten att kommentera bilden på ditt foder, och det där är inte någon katastrof. Skulle nog vara mer oroad för att eventuellt ha en övre kolvring av eller fastkilad. Det är något jag stöter på då och då när en motor stått ett tag och fått rost i över delen i cylindern, rosten repar kolven vid start och kilar fast övre kolvringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 1 November , 2019 5 timmar sedan skrev JonasAx: Inget illa men kossor men läs gärna översta inlägget så ser du att loppen är korroderade i övre delen (20-30mm från "vändkanten"), se bild, och det är därför jag undrar. Det är ingen ko på isen då hon startar hyffsat lätt och går jämnt och lungt. Men låt oss koncentrera oss på driftserfarenheter av Orbitrade foder i första hand. Finns det någon här på MG som har några erfarenheter? Det verkar inte så då ingen ha varken positiva eller negativa kommentarer till denna tråden. Ber om ursäkt mannen missade det. Om jag ändå hade skiten isär skulle jag bytt de fodren helt ärligt. Ingemar på drevdelar säljer väl dessa produkter, ring och prata med honom så får du uptodate info. Bättre ställa frågan till en som jobbar och säljer grejerna. Men kan aldrig tänka mig att de skulle vara en sämre produkt. Det intressanta i din bild är hur det kunnat bli att se så ut. Vi pratar diesel och oljan är fet och motverkar korrision, bensin är en annan sak. Nåväl byt dem när du ändå har maskinen ur, så tråkigt att plocka isär igen, har ju själv plockat ur några gånger nu och rivit och börjat om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser