daniel_168 1 Postad 16 Mars , 2019 Hej! Jag har båten (i dagsläget en mycket liten öppen båt) liggande i en havsfjärd i närheten av Umeå. Beroende på rådande vattenstånd så kan det vara rätt så grunt där båten ligger och ca 20 meter ut. Därefter är det bra djup och snabbt är man ute på öppet hav. Jag har inte mätt djupet men en halvmeter har vi nog, förutom när det är extremt lågt vattenstånd. Jag försöker hitta den optimala båten för oss. Den ska vara stor nog för öppet hav men samtidigt måste man ju kunna få in den till båtplatsen även när vattenståndet är lågt. Min första fråga: är inombordare helt uteslutet? Man kan väl hissa upp drevet på motsvarande sätt som man kan med en utombordare? Eller kommer man inte lika långt upp? Fråga 2: Med upphissad motor, med hur stor och tung båt kan man puttra in och ut där det är en halvmeter djupt? Den största båt jag tittat på är Ryds 23 WA. Skulle t.ex. den gå på grund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 16 Mars , 2019 Hur utsatt är det grunda området för vind och vågor? För med bara en halvmeters djup vill det ju inte mycket till innan lite vågor nästan nollar djupet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel_168 1 Postad 16 Mars , 2019 Hej, bra synpunkt. Området ligger väldigt skyddat bakom ett näs. Det är av den anledningen jag gärna har båten just där. Bifogar en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 16 Mars , 2019 (redigerade) En motorbåt med propeller blir ju totalt oduglig att manövrera när det är mycket upptiltat. En vindby i sidan och du åker handlöst. Vattenjet skulle funka. Men jag skulle själv aldrig våga lämna en båt utan tillsyn med mindre än en halvmeter under kölen. Vattenståndet i Bottenhavet kan ju minst sagt fluktuera över tid. https://www.nordicrescue.com/ är trevliga att snacka med. Lite överkurs för en privatperson kanske? Edit: Det sliter också något fruktansvärt på ett drev att köra upptiltat en längre stund. Skulle säga att drevbåt går bort. Redigerad 16 Mars , 2019 av coppertail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel_168 1 Postad 16 Mars , 2019 De där ombyggda Buster-båtarna ser riktigt häftiga ut! Men antagligen lika dyra som häftiga 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 16 Mars , 2019 Är det sand eller sten i botten? Min gamla örnvik 635gp kunde man tillta upp drevet så skrovet var lägsta punkten. Den gick dessutom alldeles utmärkt att köra så, den blir lite tungstyrd pga vinklarna. Och svarar lite annorlunda på styrningen men man lär sig. Jag åker i Vänern och klarälven ibland långa sträckor upptilltat visst blir det lite mer slitage men med tanke på att det oftast är tomgång motsvarande så ska det nog gå bra. Jag har varit på många långgrunda stränder och det har alltid gått bra vägde ca 1,2 ton tror jag. Det är vid kraftig vind det kan bli besvärligt att "leda" båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel_168 1 Postad 16 Mars , 2019 Hej Joel. Det är sand/lera. Din berättelse var ju lite uppmuntrande. Jag vill ju gärna ha en båt som funkar till lite längre turer (Holmön t.ex.). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 17 Mars , 2019 Holmön är väldigt knepigt att åka till och från med båt, även om det är en stor 21 fots DC. Det är öppet hav och det blåser ofta upp. Finns givetvis vindfria dagar, men var beredd att sova över där, om ni åker dit. Utombordare är som sagt det bästa alternativet för dina båtplatsbekymmer. Storlek är beroende på hur ni ska använda båten och djupgående är givetvis viktigt. Vattenståndet går ju inte att göra något åt, om du nu inte är beredd att gräva en djupare kanal ut från bryggan. Köp en mindre båt och prova den en sommar eller två, sedan vet du om det är möjligt att kliva upp i storlek. Köper du en Buster XL, så får du tillbaka pengarna när du isf säljer den för att uppgradera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Mars , 2019 (redigerade) En liten båt med drev kommer typiskt sticka cirka 50 cm med drevet uppe (och i det läget kan man inte köra motorn) och 80-90 cm med drevet nere. Redigerad 17 Mars , 2019 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 17 Mars , 2019 3 timmar sedan skrev Eld-: En liten båt med drev kommer typiskt sticka cirka 50 cm med drevet uppe (och i det läget kan man inte köra motorn) och 80-90 cm med drevet nere. Jag har inte varit med om en båt där motorn inte går att starta och köra i beachläge? Men för detta sammanhanget så bör en större utombordare passa bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Mars , 2019 9 minuter sedan skrev joelfrodin: Jag har inte varit med om en båt där motorn inte går att starta och köra i beachläge? Men för detta sammanhanget så bör en större utombordare passa bättre. Knutarna tar jättemycket stryk om man gör det. I Mercruisers manual till Alphadreven står det att man inte får köra motorn om man trimmar upp över trimstoppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 17 Mars , 2019 19 minuter sedan skrev Eld-: Knutarna tar jättemycket stryk om man gör det. I Mercruisers manual till Alphadreven står det att man inte får köra motorn om man trimmar upp över trimstoppet. Det är så låg överföringsmoment så visst slits grejerna men än vad som får anses normalt, mina grejer har aldrig havererat, i mina mercruiser manualer står det "Dessutom; med Power-Trimsystemets funktion för trailertransport av båten, kan föraren höja och sänka växelhuset under transport, uppkörning på land, sjösättning, och vid långsam gång (hastigheter under 1200 r/min.), samt vid grundvattenkörning." vilket väl får anses precis vad som diskuteras här? Fast det kanske står annorlunda i dina manualer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser