Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
spartfix

läckande kylvatten Volvo Penta

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Volvo Penta 2002 som jag har problem med. Man har behövt fylla på glykol och vatten i expansionskärlet. Nu har det blivit värre och det luktar till och med från motorn och jag tror att jag har hittat läckan. På de bifogade bilderna har jag visat med pilar varifrån det droppar. (Det verkar som om man bara kan bifoga en bild så jag länkar till en annan bild som är tagen underifrån också http://82.182.65.145/motor2.jpg ) Jag antar att det här är någon slags cirkulationspump till sötvattenskylningen. Och även om det är svårt att se precis varifrån det läcker tycker jag det ser ut som om det är från själva pumpen. Vad gör man? Ny pump? ...reparera den befintliga? Är det svårt, dyrt och hur gör man? Mvh Anders

post-2516-1394234408,3559_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inget proffs, men tycker det ser ut som färskvattenpumpen. Om den möjligen rasslar lite är det säkert dags att byta den. Troligen inte så svårt att utföra men Volvo brukar ta bra betalt för reservdelar. Du kanske kan kolla om detta är en converterad motor av annat fabrikat. Med lite tur kan du i så fall kanske hitta en beg. på skroten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Inget svårt att greja den packningen, den byter du enkelt själv, men se till att anliggningsytorna är plana, så att inte vattnet kan läcka där igen. Det hjälper inte att byta packning om ytorna glipar, utan fram med filen o fila plant först. Ny packning kan du lätt göra själv, det blir mycket billigare, och packningsmaterial finns i båttillbehörsaffären. Om jag inte tar fel så finns det en Simmerring oxo vid utgående axeln, byt den oxo då. LYCKA TILL och Trevlig Sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...