Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
OceanAnkan

Nu är jag "idiotförklarad" igen:) Frågor om att korsa Indiska oceanen

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Caribic410:

Ok. Då e jag me. Tänker på dom gångerna jag korsat österjön. Då är drt ju en anna sak.

Vimlar det av fiskebåtar mitt ute på stilla havet?

Hur högt upp sitter "vanlig" fartygstrafiks ais-vhf-antenner.. tänker nu på dom frakt och passagerar-fartyg som går längs österjön.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Caribic410:

Hur högt upp sitter "vanlig" fartygstrafiks ais-vhf-antenner.. tänker nu på dom frakt och passagerar-fartyg som går längs österjön.?

Någonstans mellan 20-30 m oh skulle jag gissa.

Även om jag inte tänker korsa Östersjön så vill jag ha upp AIS-antennen i masstoppen.

VHF-antennen har jag i pushpitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Om du möter ett fiskefartyg i mörker på Stilla havet så går de kanske i 15 knop och alla rensar fisk, ingen är på bryggan...

Ingen AIS heller...

 

Du själv går i sju knop.

 

Lysvidd på topplanterna är i bästa fall 5 M oavsett hur högt den sitter, dessutom är det otroligt mycket stjärnor som är lätta att blanda ihop med en topplanterna eller tvärt om.

(Troligen ser du inte fartyget innan du ser den röda och/eller gröna lanternan som har 2 M lysvidd.)

 

I bästa fall ser du fartyget på 5 M.

Hastigheten ni närmar er varandra, är låt säga 20 knop.

Det blir i bästa fall 15 minuter från upptäckt till kollision...

 

I verkligheten pratar vi om fem till 10 minuter från upptäckt till kollision, egen erfarenhet...

Troligen för att du inte ser topplanternan pga. stjärnorna.

 

Mackey


I det läget hade jag sett till att ha radar på båten. En modern pjäs som automatiskt hittar och klassar "mål" och larmar om det är kollisionsrisk.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev raol:

En modern pjäs som automatiskt hittar och klassar "mål" och larmar om det är kollisionsrisk.

Nja, även en äldre radar brukar ha ett bra CPA larm. MARPA och annan "automatik" fungerar dåligt på en liten båt i lite sjö. Farligt att lita på.

Visuell utkik är fortfarande det viktigast, lanternor bruka de flesta ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok. Då e jag me. Tänker på dom gångerna jag korsat österjön. Då är drt ju en anna sak.

Vimlar det av fiskebåtar mitt ute på stilla havet?

Njae, vi såg kanske fem och höll på att krocka med två av dessa i mörker.

Eller en gick kanske 100 m ifrån oss och en fick vi väja för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Visuell utkik är fortfarande det viktigast, lanternor bruka de flesta ha.

Absolut!

Och mer eller mindre ständig utkik. Noggrann observation horisonten runt var femte minut.

 

Seglar man ensam funkar ju inte det, man måste ju sova. Då får man ta hjälp av teknik eller chansa. Jag har förstått att även de som seglar två - ofta fru och man - också ofta sover på nätterna vid långa etapper.

 

Tittar man på Marine Traffic ser man att det finns rätt mycket fartyg på världshaven och då är det ändå bara de med påslagen satellit-AIS som syns.

 

Jag funderar på om inte de som har satellit-AIS också skickar vidare de fartyg de ser i sin omgivning. Det är påfallande många fritidsbåtar som syns på Marine Traffic.

Någon som vet hur det funkar?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Njae, vi såg kanske fem och höll på att krocka med två av dessa i mörker.

Eller en gick kanske 100 m ifrån oss och en fick vi väja för.

Ofan. Fiskas det så långt bort. Jag hade nån bild av att man normalt inte ser en båt på flera dgr när man e mitt ute. Aldrig varit där å vet inte vad jag fått det ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Någonstans mellan 20-30 m oh skulle jag gissa.

Även om jag inte tänker korsa Östersjön så vill jag ha upp AIS-antennen i masstoppen.

VHF-antennen har jag i pushpitt.

Då blir det gott om tid när du å jag möts. Å typ 9Nm om jag möter fartyg. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har fel så fungerar det såhär:

Min AIS-signal tas emot av ett fartyg och hamnar då i det fartygets informationsbank, när sedan fartyget skickar ut sin egen AIS-signal, skickar det även med den informationen som det känner till, d v s även min AIS-signal.

 

De fartyg som är inom varandras räckhåll kan då skicka min AIS-information vidare till kedjan av räckvidd tar slut.

 

Man sprider alltså all den information man har, inte bara sin egen.

 

När vi korsade Atlanten och var mitt mellan Cap Verde och Barbados, såg vi fartyg på AISen utanför Brasiliens kust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Ofan. Fiskas det så långt bort. Jag hade nån bild av att man normalt inte ser en båt på flera dgr när man e mitt ute. Aldrig varit där å vet inte vad jag fått det ifrån.

Jo, men så är det ju också!

Du seglar 3000 M på 24 dagar och ser fem fiskebåtar och lika många fritidsbåtar. De flesta hade du inte sett om de inte haft AIS så att du började leta med kikaren och alla har inte AIS:en påslagen.

 

Du ser inget flygplan under alla dessa dagar, du är ensam med naturen.

Otroligt fridfullt!

 

Roade mig med att slarvräkna fartyg mellan Galapagosöarna och Hiva Oa (första ön i Franska polynesien). Fick ihop ca. 150 st. Om vi antar att endast 1/10 syns (har satellit-AIS) blir det 1500 fartyg.

 

Ytan jag räknade på är cirka 3000 x 200 M vilket är cirka 2 400 000 km2, avrundat lite nedåt till 1 500 000 km2.

 

Tillägg: Sveriges yta är 450 000 km2!!

 

Ett fartyg per 1 000 km2!

Ett fartyg i varje ruta på 30 x 30 km!

ENSAMT var ordet, sa Bill.

Ordet var ensamt, sa Bull.

 

Men...

Kolla på Marine Traffic så ser du att det fiskas lite här och var...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Gaidin:

När vi korsade Atlanten och var mitt mellan Cap Verde och Barbados, såg vi fartyg på AISen utanför Brasiliens kust.

Vi såg fartyg i Ecuador på 500 M avstånd, trodde det hade med atmosfäriska fenomen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Någonstans mellan 20-30 m oh skulle jag gissa.

Även om jag inte tänker korsa Östersjön så vill jag ha upp AIS-antennen i masstoppen.

VHF-antennen har jag i pushpitt.

Hmmm. Får nog bli en provisorisk uppsättning i år.. så får jag se. Kanske blir så att jag använder masttoppantennen till ais och viceversa. Fast om min antenn hamnar på 3m och fartyg 20m så ser jag dom på ca 12 distans. Ca 25min i 28knop.

Ca 14min om båda har 3m och samma fart.?

Ska bli intressant att få koll på.

Jag trodde ju åxå att gps prylen både sände och tog emot.. men e ju såklart orimligt om inte annat så effektmässigt.

Såklart det sköts via vhf. Gaidin hade ju en bra logisk förklaring på hur fritidsbåtar kan synas mitt i stilla havet. Den köper jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Får nog bli en provisorisk uppsättning i år..

Dra antennkablarna till en punkt där du kan enkelt växla genom flytta kontakterna. Ingen omkopplare de är för opålitliga!

Använd bra kontakter, helst N-kontakt men BNC är också pålitliga. Pressade, inte lödda.

För min del tycker jag en högt placerad AIS har fördelen att jag ser stora båtar innan de kommer in i de sund där jag ska möta dem.

De stationer som man i första hand vill nå med ett nödanrop sitter 2-300 meter upp i luften, skillnaden i räckvidd om min antenn sitter 3 eller 13 m upp är väldigt liten. Båtar i närområdet lär man nå med DSC.

Skulle jag korsa Östersjön så skulle jag had en PLB, skulle jag gå över Atlanten skulle jag ha EPIRB. Också.

 

5 timmar sedan skrev Mackey:

Seglar man ensam funkar ju inte det, man måste ju sova. Då får man ta hjälp av teknik eller chansa

Är inte det samma sak?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Vi såg fartyg i Ecuador på 500 M avstånd, trodde det hade med atmosfäriska fenomen att göra.

 

Det var ju på samma båt :)

 

Jag tvivlar på att VHF-frekvenser kan ta sig så långt oavsett atmosfäriska fenomen men jag vet inte, vågutbredning är ju en ganska komplicerat vetenskap.

 

Jag skall över Nordsjön i sommar, skall bli intressant att se om vi syns på AIS hela vägen eller bara vissa bitar där vi möter fartyg. Nu är det väl iofs inte så glest mellan fartygen på Nordsjön så vi kanske syns hela vägen, i så fall är det ju bekräftat att någon förmedlar min AIS-signal till Internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En PLB kan även användas i de flesta länder även på landbacken vilket kan vara bra om man vandrar, åker skidor etc och behöver påkalla nödhjälp via satellit. En PLB är enbart en nödsändare utan möjlighet till tvåvägskommunikation (men ingen årsavgift).
Det har kommit andra typer av utrustning, tex Garmin inReach Mini, som har möjlighet till tvåvägskommunikation via satellit samt även att anhöriga via internet kan se var apparaten befinner sig med uppdatering var 10:e minut (avgift från 135kr/mån). Dessa är i grunden inte en nödsändare men kan vara ett bra komplement.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev bhemac:

Dra antennkablarna till en punkt där du kan enkelt växla genom flytta kontakterna. Ingen omkopplare de är för opålitliga!

Använd bra kontakter, helst N-kontakt men BNC är också pålitliga. Pressade, inte lödda.

För min del tycker jag en högt placerad AIS har fördelen att jag ser stora båtar innan de kommer in i de sund där jag ska möta dem.

De stationer som man i första hand vill nå med ett nödanrop sitter 2-300 meter upp i luften, skillnaden i räckvidd om min antenn sitter 3 eller 13 m upp är väldigt liten. Båtar i närområdet lär man nå med DSC.

Skulle jag korsa Östersjön så skulle jag had en PLB, skulle jag gå över Atlanten skulle jag ha EPIRB. Också.

 

Är inte det samma sak?

 

Kommer inte flytta kontakter. Jag har skaffat separat antenn, det där med splitter å ev signalförsämring lät inte yberlockande, till aisen. Så jag får se efter sommaren om jag försöker dra om/växla på nåt sätt eller klättra upp med den nya antennen åxå.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev per_62:

även att anhöriga via internet kan se var apparaten befinner sig

Om man nu vill det ;)

Finns även SPOT, ungefär samma grej och samma pengar.

Perfekt pressent till de som ska på långfärd.

 

Jag har haft många trolligfiskare på utbildning och de flesta har PLB. Det handlar om värsta sortens fiskare, de som är ute hela året och ibland även på lunch ;)

Men de är vana vid utgifter, fru och sådant skräp har de inte utan alla pengar läggs på fisket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gaidin:

- - -

Jag tvivlar på att VHF-frekvenser kan ta sig så långt oavsett atmosfäriska fenomen men jag vet inte, vågutbredning är ju en ganska komplicerat vetenskap.

- - -

Ibland kan vågutbredning vara fullständigt obegriplig. Det kan uppstå "transmissionskanaler" mellan olika atmosfäriska skikt som får radiovågor att gå väldigt långt. Å sen försvinner de lika snabbt som de uppstod. Det mest extrema exemplet jag upplevt var mellan två 25W FM-apparater med bra dipolantenner men väldigt marknära. Plötsligt "fadade det in" en station på den kanalen vi använde och personen i andra änden råkade känna en av de personer som stod bredvid mig. Förbindelsen fungerade dubbelriktat. Avståndet mellan stationerna var 3.300 km! Förbindelsen varade ett par minuter och sedan fadade det ut igen.

 

Sådana fenomen är naturligtvis inget att basera en säker kommunikation på men de  kan uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Caribic410:

Hur högt upp sitter "vanlig" fartygstrafiks ais-vhf-antenner.. tänker nu på dom frakt och passagerar-fartyg som går längs Östersjön.?

Jag har seglat över Ålands Hav med AIS. Det var fascinerande att se hur N-S-gående fartygstrafik redan på långt avstånd gjorde små kursändringar när AISen visade att vårt minsta avstånd vid passagen blev lite litet.

 

Så i våra tättrafikerad kustnära vatten sitter fartygsantennerna nog tillräckligt högt för att se dig.

 

Å skulle de inte gira så har du möjlighet att se på plottern om passagen känns obehagligt nära och kan då väja (better safe than sorry..).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Är inte det samma sak?

Jo det är ju att chansa att sova både med och utan teknisk hjälp, men risken blir ju i alla fall lite mindre med teknik. Dessutom blir det ju väldigt chansartat att hålla sig vaken dygn efter dygn...

 

På två kan man absolut göra ett fungerande vaktschema som ger tillräckligt med bra sömn. Vi seglade i fyra dygn från Stockholm till Haparanda  och vi var inte alls trötta när vi kom fram. Vi skulle säkert kunnat hålla på så i 24 dygn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med teknik är att man litar så mycket på den att man tex visuell utkick. Detta är en stor anledning till att sk "gpsassisterade grundstötningar" okat.

 

Ett vaktschema på två där man går "sex-om-sex" är inga som helst problem, det fungerar i många veckor.

Det finns ju även ett tvåvaktsystem där man har olika längd på vakterna och där den sk plattvakten finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...