Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Rekommendera Poster

Glykol i motorn. 

Här ägnat vinter uppmärksamhet till min kära penta md5a. Dels gör att lära mig mer om motorn och dels för att se efter min 40 åriga dieselklump. Den har puttrat på tillförlitligt och alltid startat som den ska och jag vill givetvis försäkra mig om att den ska fortsätta så.

Jag har i år tömt och bytt glykol i motorn, rengjort och gått igenom värmeväxlaren och dess kanaler. Givetvis bytt olja och filter. Samt även alla bränslefilter och demonterat matarpumpen och kontrollerat silen. Även satt in en diesel värmare (billig Kina variant men fullt tillfredställande) där den gamla saknade enheten engång satt så det var enkelt. Och diverse andra förbättringar man gör i väntan på våren.

Nu till saken, jag har även i år för att förenkla genomkörning med glykol satt in en trevägskoppling innan impellern. Sjövattnet saknade avstängning innan impellern och det kändes tryggare att ha en sådan ifall man tex behöver byta impeller till sjöss vilket jag tidigare råkat ut för. Så nu kan jag med enkelt handgrepp växla mellan sjövatten och en slang som kan stoppas ner i en 25 liters hink/dunk med glykol utan att behöva lossa på några slangar. 

I samband med att jag luftar dieselsystemet och prövar starta emellan åt utan framgång då det kommit in en del luft i systemet (luften vet jag nu att den är borta då jag satt in en bränsleblåsa typ utombordare, skulle jag gjort ifrån börjar då manuella matarpumpen är dålig på att pumpa runt luft i systemet) 

Som sagt i samband med luftning av bränslesystemet och start försök har slangen ner i glykolblandningen varit inkopplad (med visst självfall) och impellern har flitigt pumpat in glykol och vatten i avgaslimpan och fyllt den så det bakvägen via avgasventilerna letat sig in vatten och glykol i motorn. Vilket jag inte upptäckte utan förbannade all luft i diseln och ihärdigt luftade ännu mer

Jag antar att jag inte är ensam om detta då det står en del på Internet om detta. 

Min plan nu är att med de 10 liter ny motorolja skölja rent motorn genom att byta och fylla på ny olja i flera omgångar. 
Slutligen även byta till nytt oljefilter. 

Vid start försök ska jag då tillfälligt plocka ut impellern tills jag får igång motorn?

Jag kommer givetvis inte ha vatten inkopplad innan motorn har knackat igång. Om den nu gör det vill säga.

Vad är era tankar till att använda startgas för att lättare få igång motorn. 

Eller hur tänker ni vid detta scenariot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem med min motor av samma typ. Boven i dramat brukar vara läckage från impellerpumpen, axeltätningen är av en ganska simpel typ. 

 

Hade också luft i bränslesystemet, och luftade av helvete och till slut körde jag med startmotorn och lufthandtaget uppe, smällde ner det och då gick motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betänk noga att avgassystemet med avgaskrök, ljuddämpare mm nu förmodligen är fyllt med alltför mycket glykol. Vilket rinner tillbaks som du beskrivit.

Tappa ur avgassystem först i lägsta punkten, behöver inte vara helt tomt dock.

 

Men kommer det in bakvägen i motorn och den tänder eller snurrar tillräckligt fort på starten, så är det mycket stor risk att vevstaken, vevstakarna knäcks!

 

Än större risk med startgas!

 

Läste i ett annat forum om en som lyckats spräcka en kolv med just startgas!

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs! inget startförsök innan du har förvissat dig om att det inte är någon kylvätska i någon cylinder!

 

Hej och välkommen förresten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att fått tips att också tömma avgaslimpan och kröken har jag gjort så på glykol, här kört igenom 10 liter ny olja men suger fortfarande lite grå dassig olja med vakumsugen så blir till att införskaffa mer. Körtde några varv med start motorn och den låter bra om än inte startar. Det blåser ut ur avgas röret tillsammans med lite glykolvatten så det verkar som att det inte kommer in mer glykol bakvägen mer, dessutom har jag satt impellern ur spel. Men återstår fortfarande att rena oljan. Fokus ligger nu åter igen på bränslesystemet. Kan ju vara så att matarpumpen tagit stryk av allt pumpande, en ny kostar ca 660kr med frakt så det är väl en relativt billig del och kanske användbar i framtiden om det nu inte är den som strular. Diesel kommer fram utan luft till spridaren när jag använder bränsleblåsa så kanske matarpumpen gjort sitt. Startgas kommer bli mitt absolut sista försök. Nu väntar jag på matarpumpen så får vi se vidare.kanske spridarna har tagit skada av glykolen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bränsle utan luft till spridarna så ska maskinen hoppa igång, i alla fall en liten stund.

Du vet väl att om du upplever att handpumpen inte tar ska man vrida fram maskinen en bit så att inte pumpen står på kamaxelns högsta punkt.

Men du har ju "blåsa" så det ska ju inte vara något problem.

Du har väl luftat systematiskt i rätt ordning från tank till spridare punkt för punkt i bränslets färdriktning?

En varmluftspistol eller hårfön i insuget hjälper till att komma igång nu när det är lite kallt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer uppdatering. Har bytt matarpump. Bränsleflödar som det ska. Luftar om systemet och det är utan bubblor någonstans. Motorn startar dock inte. Provat alla huskurer och till sist det ni varnat för startgas. Då tänder den till men den slutar gå så fort gasen är slut. Då tänker jag på att det kanske är spridaren som är boven i dramat. Kan jag ha fel? Maskinen har gått klockrent till jag bytte alla bränslefilter och luft vandrade runt i systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med större erfarenhet av traktordieslar så vågar jag påstå att du fortfarande har luft i systemet. Lossa ett rör på en spridare och pumpa på. Det måste vara nästan helt bubbelfritt före du skruvar ihop det igen. Sedan kanske det är för kallt just nu. Kan du förvärma luften i insuget så blir det enklare. Men skippa startgasen, den förstör bara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu skruvat ut spridaren och det var bomtätt i munstycket. Kanske kan man ta tryckluft och blåsa rent men...Kanske dax att investera i ny spridare. Vet inte om det är lönt att lämna in spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

Klart det ska vara tätt när du tar ut spridaren / insprutaren det är pumptrycket som öppnar och sprutar in bränslet under högt tryck, när trycket sjunker ska insprutaren stänga något efterdropp får inte förekomma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridaren är fixad. Han som utförde jobbet sa att den spridaren kan aldrig vara bytt. (40år). Nu har jag kört igenom och luftar systemet igen. Diesel är bra och jag ser inga bubblor någonstans. Startar dock ej. 🤔. Det borde den ju göra nu. Kan det vara högtryckspumpen? Hur ska strålen vara fram vid spridaren. Jag har ju inget att jämföra med. Kan trycket vara för dåligt för att spridaren ska öppnas? Nu vet jag ju att matarpumpen och spridaren är ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en helkväll med start försök och luftande fick jag ett naturligt avbrott när jag istället för att försöka start upp motorn gav mig i kast med vattenpumpen och impellerhuset och installera pin wings för att kunna byta impeller utan att behöva demontera hela pumpen och slang anslutningar. Det gick bra förutom att när jag satte tillbaka pumpen så  drog jag åt ena klon för hårt så  den gick av. Så nu ligger arbetet i träda igen. Man måste vara försiktig med en gammal motor. En luftningsskruv har jag också lyckats dra av, men en ny vp kostade 20 kr så det är väl ingen större affär. Det är nog bra med ett avbrott och samla ny energi och inspiration till att få igång motorn. Det är nu en månad kvar till sjösättning dock. 
Mitt nästa drag är att ta ut spridaren igen och köra den utanför motorn för att se att det verkligen kommer en diesel dimma ut ur spridaren. Gör det inte det så kan jag bara tänka mig två saker och det är fortfarande luft eller att någon pump inte gör sitt jobb som den ska. Men det kan ju vara en biverkning av luft någonstans. Jag blir dock inte klok på det. Funkar nu spridaren funderar jag på om det är viktigt hur spridaren sitter in i cylindern inställning? Eller om kan det vara något i cylinderhuset som spökar? Motorn tänder på startgas men jag har endast provat en kort stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som tidigare sagts många gånger; du har problem med bränslet. Aningen att du inte får fram det, men sannolikt är det luft kvar i systemet. 

 

Har du provat att köra på startmotorn med dekompressionshandtaget uppfällt i fem-tio sekunder och sedan trycka ner det medan startmotorn fortfarande går.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vore ju enklast om det bara var luft i systemet men jag har luftar över allt upprepade gånger, bytt bränslefilter och packningar igen. Även provat dekompressionshandtaget, varmluft in i insuget mm. Men jag ska givetvis försöka igen när jag fått tätt emellan motor och vattenpump igen. Men om det är luft som spökar så så kommer jag nog inte byta bränslefilter igen så länge motorn går bra. Man ska nog inte skruva för mycket på en gammal motor som funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör på starten med spridaren ute och ser att det kommer bränsle så borde det vara nära. Kompressionen är då det enda som kan spöka. Men hur är det med kompet? Det kanske inte är vad det borde vara? 

 

Mina gamle Yamnar var svårstartad och det var kompet som saknades. Ett väl-laddat batteri som satte snurr på startmotorn var en förutsättning för att den skulle gå igång. Men inte under 10 grader ute, då fick man vänta. Jag håller på att byta motor nu... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst! Till 90% av alla fel en båtmotor kan ha så är de bränslerelaterat, men min tillhörde de 10%. Efter att ha luftat bränslesystemet som en galning och konstaterat att bränsle kommer fram samt att den tänder på startgas men inte går igång trots ny matarpump och ny spridare så kallade jag in en penta mekaniker som konstaterade att ventilerna hade gjort sitt. Men han lyckades slipa ner dem och testade motorn med bra kompression och gav utlåtande att den kommer gå minst 10 år till. Det kostade en slant men nu funkar den i alla fall precis lagom till sjösättning och förhoppningsvis problemfritt många år fram över

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste hela tråden först nu, så lite sent tips, men kolla ventilerna...:D

Hade för många år sedan en MD5A som inte ville starta, men när vi amatörmässigt själva slipade ventilerna med "ventilslippasta", så hostade den igång så fint och gick problemfritt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem med gammaldags motorer kan också ha att göra med att dagens diesel inte är lika smörjande som förr. Jag hade ett fel som berodde på att något i insprutningspumpen kärvade (och till slut fastnade). Jag luftade och luftade, provade olika tips men inget hjälpte.

Fick rådet i ett traktorforum att spruta in motorolja i den övre luftningsnippeln på insprutningspumen för att smörja upp den och knacka lite med en hammare för att det som fastnat skulle lossna. Efter detta startade motorn. Sedan hälla en skvätt olja i dieseln varje tankning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-10 vid 08:56 skrev Anben75:

Nu är problemet löst! Till 90% av alla fel en båtmotor kan ha så är de bränslerelaterat, men min tillhörde de 10%. Efter att ha luftat bränslesystemet som en galning och konstaterat att bränsle kommer fram samt att den tänder på startgas men inte går igång trots ny matarpump och ny spridare så kallade jag in en penta mekaniker som konstaterade att ventilerna hade gjort sitt. Men han lyckades slipa ner dem och testade motorn med bra kompression och gav utlåtande att den kommer gå minst 10 år till. Det kostade en slant men nu funkar den i alla fall precis lagom till sjösättning och förhoppningsvis problemfritt många år fram över

Det är inte så att den inkallade Penta-mekanikern finns i Stockholmsområdet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej han finns strax söder om Göteborg. Och mina lärdomar om md5a är just att kolla först bränslesystemet men även ventilerna. Md5a är en bra motor och jag tror många ger upp när det trilskas med start problem. Penta mekaniker mätte upp bra komp och tyckte den fick bra efter ventil renovering och trodde att den kommer hålla många många år till, då ska tilläggas att den är 41 år i år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...