Kenneth_S 136 Postad 12 Mars , 2019 Jag har rivit ut bränslepumpen (diesel) i båten, och fått den renoverad. Nu ska den sättas dit, och efter det ska tändningen ställas. Någon här som vet vart man i Göteborgstrakterna kan hyra ett instrument för att ställa tändningen? Motorn är en VP TMD 40b, av 1985 års modell. 136 hk, uppgraderad turbo till 165 hk. Ser fram mot svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 12 Mars , 2019 (redigerade) Tändning på en diesel...? Du menar väl timingen på pumpen ? Kolla här, sidan 32 punkt 15: https://docplayer.net/92840696-Workshop-manual-engine-aqd40-aqad40-md40-tmd40-tamd40-2-0.html Redigerad 12 Mars , 2019 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 12 Mars , 2019 (redigerade) Hej. på aqad motorns pump så finns det en lucka på pumpen där man kan se en markering som visar när pumpen är i läge för att justera insprutningen mot svänghjulet. Vet ej om det är likadant på tmd´s insprutningspumpar. Bilden på pumpen är tagen med hjälp av en spegel i båten. Redigerad 12 Mars , 2019 av henriknil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Mars , 2019 12 timmar sedan skrev henriknil: Hej. på aqad motorns pump så finns det en lucka på pumpen där man kan se en markering som visar när pumpen är i läge för att justera insprutningen mot svänghjulet. Vet ej om det är likadant på tmd´s insprutningspumpar. Bilden på pumpen är tagen med hjälp av en spegel i båten. Njaaeeeeaaaaaeeee... Jag vet egentligen inte vad jag menar mer än att vi har tagit dän ventilkåpan, säkerställt att sista ventilen är i övre dödläge och att det glappar i ventilarmarna, innan vi tog dän pumpen. Nu när pumpen ska dit igen så ska tändningen ställas (enligt handboken...) med klocka och instrument samt att en axel ska peka mot 30°-markering på ett svänghjul. Denna klocka och instrument för tändningsinställning är jag ute efter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 160 Postad 13 Mars , 2019 Översättning från annat språk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Mars , 2019 39 minuter sedan skrev Hybro: Översättning från annat språk? ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Mars , 2019 40 minuter sedan skrev Hybro: Översättning från annat språk? Manualen visar på att man ska montera en ”klocka” och vrida motorn för att sedan läsa av så inställningarna blir rätt... Mer än så vet jag egentligen inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 13 Mars , 2019 Men står det verkligen "tändningen" ? Borde vara timeingen. Har du rätt manual ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 160 Postad 13 Mars , 2019 Du tror inte det är en mätklocka, med vilken man läser av t ex högsta punkten på en nock på svänghjulet, för att få exakta läget? Alltså det läge pumpen ska nå ett visst tryck för att en rent mekanisk insprutare ska öppna. T ex 160 Bar. Timing. Måste ju bli rätt. Annars spruts bränsle in vid fel tidpunkt. Lönar sig nog att vända sig till någon som gjort detta tidigare. Hör väl samman med kamtider o s v. Läg bli onödigt dyrt om det blir fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Mars , 2019 9 minuter sedan skrev Hybro: Du tror inte det är en mätklocka, med vilken man läser av t ex högsta punkten på en nock på svänghjulet, för att få exakta läget? Alltså det läge pumpen ska nå ett visst tryck för att en rent mekanisk insprutare ska öppna. T ex 160 Bar. Timing. Måste ju bli rätt. Annars spruts bränsle in vid fel tidpunkt. Lönar sig nog att vända sig till någon som gjort detta tidigare. Hör väl samman med kamtider o s v. Läg bli onödigt dyrt om det blir fel. Jo, det är exakt vad jag är ute efter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 13 Mars , 2019 hej jag har verkstadsboken på svenska, lite lättare, i allafall för mig jag skickar en sida för hela boken är på 2,2 mb, så den gick inte att bifoga timing aqad.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Mars , 2019 15 timmar sedan skrev henriknil: hej jag har verkstadsboken på svenska, lite lättare, i allafall för mig jag skickar en sida för hela boken är på 2,2 mb, så den gick inte att bifoga timing aqad.pdf 300 kB · 8 downloads Kanon, tackar 👍 Har du möjligtvis nån länk för nedladdning av boken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 14 Mars , 2019 Jag har den på min DropBox: HÄR Om linken inte funkar, säg till. Har problem då DropBoxen ändrar sig snabbare än jag hinner med... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 Mars , 2019 första halvan av verkstadshandboken för 40 motorn aqad40 1-22.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Mars , 2019 (redigerade) Tror att volvos egen indikatorklocka benämns "specialverktyg 884151" enligt bilden nedan. Det specialverktyget verkar enligt bilden ha ett passande fäste (884612) för ändamålet, men visst går det väl att innovativt rigga vilken standardklocka* som helst. Verkar trångt dock, du har fotat via spegel? *) För tillfälliga läsare: En sådan "klocka" visar alltså inte tid utan avstånd med mycket hög precision. En ändring av dess indikatorarms läge på bara nån bråkdels millimeter flyttar den roterande visaren rejält. Visaren kan efter stadig montering nollställas för att sedan visa önskade avvikelser på ett korrekt sätt. Bildkälla: boatinfo.no Redigerad 14 Mars , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 14 Mars , 2019 (redigerade) Specialverktyget 884612, är ersatt av 885199, och kan beställas på Marineparts Europe, och kostar 576:- ink moms. Till det kan man använda vilken indikatorklocka som helst, bara man kan skruva bort spetsen och ersätta den med den längre som ingår i verktyget. Volvo Pentas indikatorklocka är lite mindre, för att lättare få plats, men det går med en vanlig. Biltema har en med stativ för 299:-. Jag har en själv, och den funkar bra. Det finns även en längre variant av verktyget, som tillåter att man kollar förinsprutningsvinkeln med spridarrören monterade. Det verktyget heter 885139, och kostar 875:-. Om din motor har 165HK är det en TAMD40B. Glöm allt om att skruva bort lucka på pumpen, och nockar på svänghjulet. Gör som det står i boken. Redigerad 14 Mars , 2019 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 160 Postad 14 Mars , 2019 (redigerade) Nock på svänghjulet var bara ett exempel på att något skulle indikeras med en indikatorklocka. Detta till skillnad mot vad TS ursprungligen var inne på: "instrument för att ställa tändningen". TS skrev i första inlägget att motorn en VP TMD 40B nu har uppdaterad turbo och ska ge 165 hk. Från början 136 hk. Då gäller väl kanske en annan motorbeteckning och verktyg? Inte: "Det verktyget heter 885139, och kostar 875:-. Om din motor har 165HK är det en TAMD40B." ? Möjligt jag har fel, för jag har inte hållit på med marinmotorer, förutom YSB. Redigerad 14 Mars , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Mars , 2019 18 timmar sedan skrev henriknil: första halvan av verkstadshandboken för 40 motorn aqad40 1-22.pdf 1 MB · 0 downloads Suveränt, tackar så mycket 👍👍 Är jag väldigt ofin om jag frågar efter andra halvan också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Mars , 2019 21 timmar sedan skrev LonelyBird: Jag har den på min DropBox: HÄR Om linken inte funkar, säg till. Har problem då DropBoxen ändrar sig snabbare än jag hinner med... Kom inte in där, bara på min egen dropbox. Men tack i alla fall 👍👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Mars , 2019 (redigerade) 12 timmar sedan skrev Rollen: Specialverktyget 884612, är ersatt av 885199, och kan beställas på Marineparts Europe, och kostar 576:- ink moms. Till det kan man använda vilken indikatorklocka som helst, bara man kan skruva bort spetsen och ersätta den med den längre som ingår i verktyget. Volvo Pentas indikatorklocka är lite mindre, för att lättare få plats, men det går med en vanlig. Biltema har en med stativ för 299:-. Jag har en själv, och den funkar bra. Det finns även en längre variant av verktyget, som tillåter att man kollar förinsprutningsvinkeln med spridarrören monterade. Det verktyget heter 885139, och kostar 875:-. Om din motor har 165HK är det en TAMD40B. Glöm allt om att skruva bort lucka på pumpen, och nockar på svänghjulet. Gör som det står i boken. Det är en TMD 40B. Original 136 hk, uppgraderad turbo till 165... Jag har ingen aftercooler... Redigerad 15 Mars , 2019 av Kenneth_S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 15 Mars , 2019 Jag har försökt dela upp boken i två delar, men del nr 2 blir större än orginalet, varför? Jag försöker göra en utskrift i pdf, men den blir för stor. Hela boken är på 2,25 gb se den går inte att bifoga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 Mars , 2019 Nu borde linken funka: HÄR 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 Mars , 2019 1 timme sedan skrev henriknil: Jag har försökt dela upp boken i två delar, men del nr 2 blir större än orginalet, varför? Jag försöker göra en utskrift i pdf, men den blir för stor. Hela boken är på 2,25 gb se den går inte att bifoga. Vilket program använder du dig av? Adobe Acrobat gör kopian större om du i inställningarna genererar högre resolution än originalet. Vad är det för format på en bok som är 2,25 gb?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Mars , 2019 Smått "off topic"... men äldre motormodeller hos stora tillverkare (som t.ex. Volvo Penta) kan vara knepiga att särskilja. Jag har till den ändan grottat ner mej litet i gamla VP-säljbrochyrer hos boatinfo.no/lib. [Visst, säljbrochyrer är oftast flashigt opålitliga då de delas ut, de har ju till främsta uppgift att sälja. Men "säljargumenten" - från tid till annan - bildar också en egen motorhistoria att berätta, typ att en gång i tiden var `vi motortillverkare´ särskilt stolta över nya innovationer som exempelvis dubbla kamaxlar, whatever.] Nå, dessa två urgamla säljbrochyrer - som jag hittat slumpmässigt bara genom att `botanisera´ i boatinfos bibliotek - berör MD40:ns historia på ett här intressant sätt!?Säljbrochyr 1 (kräver PC)Säljbrochyr 2 (kräver också PC)Som sagt knepigt att särskilja större motortillverkares många motormodeller, men min tanke här är att just `säljbrochyrer då det begav sig´ är en utmärkt infokälla?? Ps. Håller med TS ursprungsinlägg, detta handlar väl faktiskt i grunden om tändningsinställning/tändningsögonblick!? Naturligtvis inte via elektriskt utlöst explosion som hos bensinares tändstift, utan på dieselvis då tillräcklig kompression/bränslegas självantänder? Ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Mars , 2019 2019-03-15 vid 12:41 skrev LonelyBird: Nu borde linken funka: HÄR Funkade perfekt, tackar så mycket 👍👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser