StyrmanKarlsson 175 Postad 7 Mars , 2019 (redigerade) Hej, Jag har ett problem som jag inte riktigt lyckas lösa. Jag saknar manlucka i min bränsletank ombord och behöver följaktligen ta upp ett hål i tanken för detta ändamål. Jag tänker mig ett rektangulärt hål som är åtminstone 100 x 150 mm. Jag vill inte tömma tanken då det rör sig om rätt mycket diesel. Jag vill inte heller tillföra en massa skräp i tanken som senare riskerar att orsaka problem med bränsletillförseln. Tankarna är gjorda av rostfritt stål. Jag har gott om plats att komma åt uppifrån. Att borra, (mindre), hål med en dammsugare intill verkar fungera bra. Frågan är hur jag gör med "raksträckorna"? Jag har funderat på Sticksåg och dammsugare eller Nibbler och dammsugare. Frågan är om det funkar att suga upp skräpet? En annan tanke är elektrisk plåtsax men då är frågan om jag kan ta upp ett tillräckligt stort starthål utan att grisa ner i tanken? Jag tar tacksamt emot synpunkter och idéer. /Roy Redigerad 7 Mars , 2019 av StyrmanKarlsson felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Mars , 2019 Stor hålsåg, lågt varvtal och skärolja tror jag enklast, jag gjorde så i skittanken. Minst risk för att metallspån trillar ner. Men fan vet i en tank med diesel. Det minsta man bör göra är att fylla tanken med en inert gas, tex CO2. Det är väl tidigt för besök på Blåkulla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 7 Mars , 2019 (redigerade) Kan bli onödigt stor manlucka i skrovet. Du får väl låta bli att tanka och köra i det närmaste slut på dieseln. Sen en enkel sug eller pump. En polare har en Kubistar. När han lyser med en ficklampa ned i hålet för armaturen, så glimmar det som vintergatan x 1000. Visar sig att högtryckspumpen Delphi är sliten och lämnar ifrån sig spån via returen tilö tank. Detta medför mycket små metallnålar, som letar sig igenom filter. Kommer in i pumpen, slangar, spridare mm. Fenomenet är känt och lösningen är byte av hela bränslesystemet. Aldrig jag skulle ta upp ett hål med bränsle kvar! Måste kunna göra totalt rent. Men i o f s med en god tro på högre makter.... Redigerad 7 Mars , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 7 Mars , 2019 Att suga upp spån från botten av tanken efteråt. Typ som när man suger upp eventuellt vatten och klägg. Kan det vara något tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Mars , 2019 I min båt hade dom gjort två ca. 120-150mm. hål, förmodligen med hålsåg. Det är stuksvetsade skruvar. Arbetet gjordes med nästan full tank. Enl kvitto är det manluckemontage samt rengöring av tank. Ena manluckan läckte, som tur var, lite diesel så jag öppnade. I tanken fanns ca 5-10Liter alger i en relativt samlad klump. Där fanns åxå borrspån och spån som liknar kallsågspån, därav jag misstämker hålsåg. Både alger och spånor gick hur bra som helst att suga bort med oljesug. När alger borta är det jättebra sikt genom dieseln. "Skrubbade" det jag kom åt inne i tanken med svamp med grön svintosida. Det lossade en del bös som gick att samla ihop inne i tanken. När det laggt sig och dieseln var helt klar/ogrummlig, gick även detta bra att suga bort. Max 3-5L disel gick åt. Dethär var 6 år sedan. Kollade i höstas och det ser ķiniskt ut fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 7 Mars , 2019 Det låter lovande Caribic. Egen erfarenhet väger ju också betydligt tyngre än tankar och teorier. Min båt är från 84 och har inga manluckor, undrar hur det ser ut i botten på mina tankar? 🤮 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Mars , 2019 (redigerade) 3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Att suga upp spån från botten av tanken efteråt. Det funger nog men det kan vara värre att samla upp resterna av dig Tom & rengjord tank eller full. Varven har nästan alltid en mobil tank som de kan tömma med. De får inte jobba på annat sätt. Redigerad 7 Mars , 2019 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 8 Mars , 2019 Så här tänker jag nu. Hålsåg långsamt och dammsuga rengöring efter hand tills man kommer igenom borde ge minimalt med spån i tanken. Sedan elektrisk plåtsax, borde inte ge några spån alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 8 Mars , 2019 Hur mycket är ”rätt mycket” diesel? Verkar ju oerhört udda att inte göra det riktigt när du ändå håller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Mars , 2019 30 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: Så här tänker jag nu. Hålsåg långsamt och dammsuga rengöring efter hand tills man kommer igenom borde ge minimalt med spån i tanken. Sedan elektrisk plåtsax, borde inte ge några spån alls. Mycket skärolja och rejält tryck på borrmaskinen så kan du ta upp ett 100mm. Men varför sen gör det fyrkantigt? Det runda hålet är enklare att få tätt och kräver minimalt med efterarbete. En plåtsax klipper typ 1,0mm. Räcker det? Sen inte en elektrisk utan snarare luft maskin. Tror inte man vill stå där med en gnistrande maskin just där. Ev kan en nibblare vara effektivare. Men båda kräver oftast slipning efter. 22 timmar sedan skrev Caribic410: Arbetet gjordes med nästan full tank. Enl kvitto är det manluckemontage samt rengöring av tank. Tror du inte de tömde tanken först? Verkar vara svårt att rengöra en nästan full tank? I synnerhet att svetsa skruvarna verkar tuft. Din manlucka är rund antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Mars , 2019 Det är 2st manluckor. Tanken var definitivt inte tömd och inte rengjord. Gällande rengöring var det endast fakturerat men inte utfört. Stuksvetsningen däremot.. har jag inte grottat i om skruvarna... M8 har jag för mej.. verkligen är fastsatta med den eller annan metod. Upptäckte att 1 eller 2 skruv inte satt fast utan jag fick hålla med kluven mutter och tång för att kunna spänna den/dessa. Rengöringen av tanken gjorde jag. Ddt skulle omöjligen kunna ha varit så mkt alger och annat skit i tanken om den hade varit tömd bara nån månad sedan... om.... dom inte hällt tillbaka alla alger. Det sistnämnda känns väldigt långsökt. Manluckorna är runda. Jag förstår verkligen inte heller varför man ska ha annan form än rund. Du får ner ex handen lika bra i runt hål diameter 150 som kvadratiskt 150x150. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2019 3 timmar sedan skrev Caribic410: Gällande rengöring var det endast fakturerat men inte utfört. Nähä, kan de va så djävliga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Mars , 2019 15 minuter sedan skrev bhemac: Nähä, kan de va så djävliga Minns inte vad firman hette men jag blev "sådär" förvånad. Bara stärkte mina erfarenheter av betalda hantverkare. Jobbet syns ju inte å då ska/kan man fuska. Han kanske visste att båten skulle säljas. Jag skickade bilder på skiten, bakterieodlingen, spånen skickade det och meddelade förra ägaren och sa att han borde kräva pengar tillbaka. Vet inte om han gjorde det men han skickade lista på lite andra saker samma nisse gjort. Som tur var inte så mång. En av dessa var söderdragen plastnippel för ena vattentanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 11 Mars , 2019 2019-03-08 vid 14:03 skrev coppertail: Hur mycket är ”rätt mycket” diesel? Verkar ju oerhört udda att inte göra det riktigt när du ändå håller på. 300-350 liter skulle jag uppskatta. 2019-03-08 vid 14:26 skrev bhemac: Men varför sen gör det fyrkantigt? För att jag tänkte ha en ram på insidan där gängor alt. bultar sitter. Detta för att minimera arbetet på själva tanken och för att styva upp lite underifrån. 2019-03-08 vid 14:26 skrev bhemac: Det runda hålet är enklare att få tätt och kräver minimalt med efterarbete. Det förstår jag inte riktigt. Kan du utveckla resonemanget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 Mars , 2019 11 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: 300-350 liter skulle jag uppskatta. Finns ”små” bunkertankar på 1 m3 och kanske mindre att hyra på Cramo, Hyreslandslaget, Ramirent mfl. Dessa har inbyggd pump med slang och pistolmunstycke för 12/24/230 volt. Bara att suga ur soppan med hävertpump eller liknande, göra jobbet ordentligt och sedan tanka tillbaka. Kanske efter en filtrering också. Om man inte orkar samla tomfat vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Mars , 2019 14 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Det förstår jag inte riktigt. Kan du utveckla resonemanget? Egentligen inte men alla manluckor jag har sett är runda eller ovala. Tror de är svåra att få täta just i hörnen. Tänk två stora hål med hålsåg och såga upp emellan. Hålsågen ger inte mycket spån och när man ska såga med tigersågen så kan man få ner något som samlar upp spånen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 Mars , 2019 Skarpa hörn spricker lättare i plåt som flexar. Vilket en tank oftast gör. Förövrigt förstår jag att kanske inte alla här har försökt göra ett stort hål i tunn rostfri plåt med hålsåg. Roligare kan man ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 12 Mars , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev bhemac: Tror de är svåra att få täta just i hörnen 47 minuter sedan skrev coppertail: Skarpa hörn spricker lättare i plåt som flexar. Ursäkta, i mitt huvud var det så klart med rundare hörn, men det talade jag inte om. 😳 Redigerad 12 Mars , 2019 av StyrmanKarlsson felstavning 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 12 Mars , 2019 Jag har även funderat på sticksåg med max pendling och dammsugare. Jag får nog göra en test på en lös plåtbit och se hur mycket av spånen jag kan suga upp med dammsugaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 Mars , 2019 Skall det inte vara min. pendling vid sågning i plåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 Mars , 2019 Bra blad och steglös hastighet så brukar det gå kanon att såga rostfritt med sticksåg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Mars , 2019 3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Ursäkta, i mitt huvud var det så klart med rundare hörn, men det talade jag inte om. 😳 Att det ska va lättare å få tätt i runda hål och att ta hänsyn till risk för sprickor som utgår från hörnen i manluckehål kan du ju bortse ifrån. Hålsåg är nog enklast å smidigast att göra hålet med. Vilken form luckan har spelar ju ingen roll. Samborra hålen för skruvarna och gör dom sen lite större i den delen som ska träs på dom fasta skruven som sticker upp. Jag skulle limma skruvarna inne i tanken. Har du något att hålla emot med i toppen på skruven när du spänner muttrarna så funkar det klockrent. Räcker nog att såga spår för skruvmejsel. Sen täta med gummilist eller nån klet. Silikon tex. Då lägger du ex byggplast, insidan utåt på en plastkasse "gladpac" eller släppmedel på ena ytan. Klet på den andra. Dimma på lite vatten, för snabbare härdning, och lägg ihop. Pressa inte för mkt.. bara lagom so packningen blir lagom tjock. Låt härda ut ordentligt, hellre flera dagar i onödan än för lite. Sen kan du ta isär, fläka bort plastfilmen å vips.. så har du en skräddarsydd packning som passar på hundradelen. Komihåg att märka upp så du får luckan exakt lika varje gång. Nu har du en losstagbar lucka som är tät nästan utan att du behöver spänna hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 12 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev Kane: Skall det inte vara min. pendling vid sågning i plåt? Det är mycket möjligt. Jag har ingen aning. Jag tänkte mest på att minimera spån som åker neråt. Men som sagt får jag testa på en lös plåtbit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Mars , 2019 Så här ser en ganska typisk manlucka ut om den nu inte är rund. Att köra med hålsåg är inte så jättekul. Jag körde 40-50 mm hål, det gick inte alls. Sen köpte jag en ny hålsåg, bra skärolja och lånade en stark, lågvarvig borrmaskin. Det gick ganska smärtfritt. Har en fundering på en rund, 100mm manlucka i min färskvattentank. Kan vara intressant att test. Såga med sticksåg i rostfritt har jag provat, ingen höjdare, skakade mest. Tigersåg fungerade bättre. Bäst är troligen en nibblare om den klara plåten. Får man upp ett runt hål och sen stoppa ned ett litet paraply så kan man samla upp spånen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 12 Mars , 2019 Jag har monterat ett större antal Kronobryggans manluckor på egna och andras båtar, i de flesta fall i rostfria tankar. Absolut enklast arbetssättet är precis som bhemac beskriver härovan: - bra hålsåg - bra skärolja/kylspray - stark lågvarvig borrmaskin med stödhandtag Sticksåg är inte i närheten. Hålet tar inte många sekunder att fixa. Tänk på att den starka borrmaskinen lätt vrider sig ur Ditt grepp och då kan det göra ont... (been there, done that ☹️) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 12 Mars , 2019 Jajja, gammal vet bäst förstås. Nu har det ju hänt en del med både sticksåg och blad sedan sjuttiotalet. Men visst. Borra på ni. 😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Mars , 2019 11 minuter sedan skrev coppertail: Jajja, gammal vet bäst förstås. Nu har det ju hänt en del med både sticksåg och blad sedan sjuttiotalet. Men visst. Borra på ni. 😂 Hålsåg är ju som en sticksåg ur bemärkelsen "hänt en del" bara att den är böjd till en ring och roterar i skärande riktning hela tiden vilket gör att du slipper vibrationer samt slitage av att dra skären baklänges över en kant. Så jag håller med, fast kanske inte riktigt likadant, borra på ni.👊😆 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Mars , 2019 10 timmar sedan skrev Caribic410: Hålsåg är ju som en sticksåg ur bemärkelsen "hänt en del" bara att den är böjd till en ring och roterar i skärande riktning hela tiden vilket gör att du slipper vibrationer samt slitage av att dra skären baklänges över en kant. Så jag håller med, fast kanske inte riktigt likadant, borra på ni.👊😆 Sticksågens utveckling är mest att den numera görs i plast och i Kina. Det är fortfarande mest en amatörmaskin men visst användbar i vissa sammanhang. De enda yrkesmän so använder den frekvent är de som lägger in laminatgolv. Annars är det mest tigersåg som gäller. Min gamla Metabo från 70-talet sågar fortfarande rakare än min, några år gamla Bosch. Hålsågar har blivit mycket bättre, i synnerhet de i Bi-metall. Borrmaskinen att använda är även den en 70-tals lågvarvig Metabo. Min tanke på manlucka i vattentanken lutar åt en Wema inspektionslucka i nylon som kräver ett 115mm hål men inga skruvhål. Kan fås med/utan hål för tankgivare. 14 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Jag har monterat ett större antal Kronobryggans manluckor Varför inte lyssna på ett proffs med erfarenhet? Det brukar löna sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Mars , 2019 3 minuter sedan skrev bhemac: Sticksågens utveckling är mest att den numera görs i plast och i Kina. Det är fortfarande mest en amatörmaskin men visst användbar i vissa sammanhang. De enda yrkesmän so använder den frekvent är de som lägger in laminatgolv. Annars är det mest tigersåg som gäller. Min gamla Metabo från 70-talet sågar fortfarande rakare än min, några år gamla Bosch. Hålsågar har blivit mycket bättre, i synnerhet de i Bi-metall. Borrmaskinen att använda är även den en 70-tals lågvarvig Metabo. Min tanke på manlucka i vattentanken lutar åt en Wema inspektionslucka i nylon som kräver ett 115mm hål men inga skruvhål. Kan fås med/utan hål för tankgivare. Varför inte lyssna på ett proffs med erfarenhet? Det brukar löna sig. Precis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 13 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev bhemac: Sticksågens utveckling är mest att den numera görs i plast och i Kina. Det är fortfarande mest en amatörmaskin men visst användbar i vissa sammanhang. De enda yrkesmän so använder den frekvent är de som lägger in laminatgolv. Annars är det mest tigersåg som gäller. Min gamla Metabo från 70-talet sågar fortfarande rakare än min, några år gamla Bosch. Hålsågar har blivit mycket bättre, i synnerhet de i Bi-metall. Borrmaskinen att använda är även den en 70-tals lågvarvig Metabo. Varför inte lyssna på ett proffs med erfarenhet? Det brukar löna sig. Tvärsäkra uttalanden om vem som är proffs eller inte här. Ditt uttalande klargör i alla fall ditt förhållande till den saken. Kan du inte snälla, söta, rara, hålla dig till sånt du kan istället? Dina tidigare uttalanden om bla, svetsning i rostfritt gör ju att den som är det minsta insatt i metallarbeten förstår att du snackar skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser