Olleman82 113 Postad 5 Mars , 2019 Sneglar lite på något större och kanske även lite mer driftsäkrare båt. Kikat en del på Forbina 9000 men den är så "sensible" så den blir tråkig....såg att det ligger en Forbina 9002 på Blocket och den fångade mitt intresse. Efter lite research verkar Forbina 9002 i princip vara en tidig Forbina 10 000 men en betydligt modernare planlösning med skjutdörrar baktill och midkabin istället för akterruff. Jag har tex fått en fäbless för att backa in i Y-bommar och det känns onekligen betydligt smidigare med drev som det är på denna modellen men den stora skillnaden ligger egentligen i layouten. Är det någon som har någon erfarenhet av just 9002 eller åtminstone har sett en i verkligheten? Äntrar man fortfarande FB via stege på sidan av båten? Hur mycket mindre blir pentryt när man måste ge plats för att komma åt midkabinen? Sedan kommer ju även standardfrågan, hur tänka kring motor och drev som är från -93? Får för mig att de gamla vp290 dreven är slagtåliga grejer? Hade ju original vp280 i gamla Flippern från -78 tex... Drevet är egentligen min största akilleshäll, jag vill verkligen ha rak axel för att ha ett så problemfritt ägande som möjligt men jag gillar inte alls layouten på 9000 och jag vill inte ha dubbelmontage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpan77 2 Postad 6 Mars , 2019 Man kan nog säga att det är en "tidig" 10000, en del likheter tycker jag iaf. Har själv en 9002. Man kan både gå på utsidan och på en stege från akterdäck upp på flybridge. Jag har ett rakt pentry istället för ett i vinkel som det är på 9000, skulle gissa på att det är samma yta tot iaf. Jag tycker drev är betydligt bättre än axel med tanke på att du kan dreva upp när det börjar bli grunt och lättare att manövrera vid tilläggning, men ja det är lite mera pyssel med drev än med axel när det kommer till service mm. Kolla på Forbinaklubbens hemsida så finns det lite info om 9002:an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 6 Mars , 2019 Har du originalmotorn? Kan man räkna med att det här är en planande båt med semesterpackning eller snarare halvplanande? Någon idé om förbrukning? Slutligen, något speciellt som du känner till som svagheter på modellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpan77 2 Postad 6 Mars , 2019 Vad jag vet så är det originalmotorn, KAD42 p-a sitter i. Jag ligger i 20-22knop med semesterpackning och fulla tankar. Förbrukning är ju alltid en rolig fråga, jag brukar tanka när det nästan är tomt... Skulle gissa på strax över 2 l/nm, men det finns ingen vetenskap bakom den siffran. Vindkänslig i sidan vid låg fart, det är tur det finns bogpropeller iaf. Den är tyngre än vad som anges i faktabladen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 6 Mars , 2019 Det är nog minst den motorn man vill ha på den. Den som finns på blocket har en AQAD41b. Läste i något test av 9001 att kad42 var standard i dessa...kanske har motorn i den på blocket blivit bytt en gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpan77 2 Postad 6 Mars , 2019 (redigerade) Vilket test läste du då? Eller är det artikeln du menar på forbinaklubbens hemsida ? Redigerad 6 Mars , 2019 av Limpan77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 7 Mars , 2019 Precis, artikeln om 9001an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 16 Mars , 2019 Kikade lite på en 9002a idag. Blev positivt överraskad måste jag säga. Det är ju ingen forbina 10 000 vad gäller finish men en 9002 kostar typ 40% mindre också. Det jag funderar över är hur man bedömma motorn. Det aktuella objektet marchar semesterpackad i ca 15knop och når ~20 max. Allt enligt säljaren. Inte provkört själv så lite oklart vid vilka varvtal. Turbo nyligen bytt och spridare kontrollerade. Känns lite lågt. Är inte så nojjig med om man ligger i 15 eller 18 knop men det kan ju vara en indikation på att något inte står rätt till, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpan77 2 Postad 18 Mars , 2019 Håller med om att det verkar lågt. Men tanka den full med soppa och vatten. Bjud sedan med några välväxta kompisar och ta en tur tycker jag. Vid 15knop så ligger min djupt i vattnet iaf, vill hålla mig runt 20knop för att den ska gå ”lätt” igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 18 Mars , 2019 Att den presterar march runt 15 knop någorlunda semesterpackad har säljaren redan sagt, den går ju knappast fortare. Båten ligger heller inte i vattnet ännu så en provkörning ordnas inte så lätt just nu. Säljaren vill ha handpenning för att sjösätta nu men det känns inte aktuellt för min del. Frågan är väl mer vad felet kan vara...har man tur har ingen tänkt på att ställa upp pumpen för att kompensera för dagens diesel. Finns ju många vittnesmål om hur det gett 3-4 knop extra. Risken är ju annars att motorn är rejält sliten och då är det ju ett köp man ska låta bli helt enkelt...hur ska man bedömma dessa ad41or egentligen? Måste ju finnas en massa kunskap om dessa här på forumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 18 Mars , 2019 Fick för övrigt svar om att march vid 15 knop var runt 3000 varv "eller något lägre" och max 3600... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 18 Mars , 2019 Har man bytt turbo och nyligen kollat spridare tyder det på att man inte varit nöjd med motorn. Och är det troligen inte nu heller. 15 knop marsch är lågt för att få ett ekonomiskt gångläge tror jsg. Jag hade nog funderat en extra gång på just denna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 Mars , 2019 (redigerade) 200 hästar ur en 41 är ju 30 mindre än ur en 42 så där har du en del fartförlust. Sedan ska en 41 varva 3800-3900 på fullt, får du bara ut 3600 är något på tok (möjligen så enkelt som för stora proppar, är de bytta i närtid?). Många menar att det är superdåligt om motorn inte orkar varva ur. Jag menar att det inte är ett stort problem om man ändå aldrig ligger på fullt. På denna kombo med tung båt och relativt liten motor ökar dock risken för att du överbelastar drivlinan. Redigerad 18 Mars , 2019 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 19 Mars , 2019 För stora proppar satt det på min nuvarande vilket ger precis lite låg WOT men där fanns det en naturlig förklaring där man bytt till en motor med lite mindre vrid. Här ska allt vara original. Det är ju inga mängder med RPM som saknas så i bästa fall är det något simpelt som tex att pumpen inte är uppställd men om det är som IngemarE är inne på så borde det varit det första man tittat på. Tack för input hursomhelst, man blir så lätt lite väl "på" när man hittar något man tycker om och helhetsintrycket av skicket på båten är gott och säljaren verkar noggrann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 21 Mars , 2019 AD41P-A har sitt maxvarv vid 3700-3900 och gav 2000 c:a 195-197 hk, men 200 hk var en mer gångbar siffra i reklamen. Detta var vevaxeleffekt och på Europadiesel av årsmodell c:a 2000. Med den svenska dieseln sa reklamen att effekten kunde sjunka c:a 5%, dvs. uteffekten skulle kunna vara vara 185 hk (195 hk x0,95). Många av AD41P-A motorerna gav dock inte ens 180 hk på den svenska dieseln. Tänk då på att vi pratar om svensk miljödiesel anno 2000. Hur energiinnehållet ser ut idag, 2019, jämfört med dessa 20 år gamla uppgifter får någon annan fundera på. Jag tror inte att energiinnehållet har blivit högre med åren. Men rätta mig gärna. Den aktuella båten är dock bestyckad med AQAD41B -93 och jag vill minnas att den presterade några hk mindre. Att Forbina 9002 skulle väga 3700 kg? Ja, okej då, utan vatten i tanken och med diesel så att provrundan kunde grejas och endast en underviktig styrman ombord. Fyll tankarna så väger den säkert minst 4200 kg. Semesterpackning och 5 sommarglada sjörövare ombord, hugaligen, vågen har passerat 5000 kg. Löa 10 m, depl. 5000 kg, <180 hk. Jaa Du, förvänta Dig inte så värst mycket mer än de 20 knop som säljaren uppger. Inte ens med en AQAD41B i superskick. Bytt turbo och kollat spridare för att inte ha varit nöjd med motorn? Kanske det, men mer troligt för att ägaren inte varit nöjd med prestandan. En prestanda som kan vara helt logisk. För övrigt är 41:orna ansedda att vara skottsäkra. De har tjänstgjort i mängder av kommersiella båtar, monterades även i grävmaskiner, traktorer, lastmaskiner, generatorer m.m. Turbon ska ladda 150 kPa vid 25°C vilket de flesta inte gör, just på grund av det moderna bränslets energiinnehåll. För att korrigera detta kan bränslepumpen ställas på litegrann och efter en sådan justering anser en del att båten blev en helt annan. Just my two cents, and I'm used to being accused of having completely wrong... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 21 Mars , 2019 Tack för ett utförligt svar. Någon föreslog att man kan varva motorm utan växel i och bör då nå 4100rpm. Är det ett sätt att testa att problemet inte kommer ifrån dålig kompression med efterföljande dyr rennovering? Hör ofta att dessa motorer är "skottsäkra". Slås samtidigt av att väldigt många är utbytta i tex forbina 9000 men kanske handlar det i flera fall om prestanda snarare än att gamla motorn fallerat!? Så en sista fråga, om nu motorn inte når sitt maxvarv pga kombination av hög vikt och lägre energi i dieseln. Är detta då skadligt för motorn? Det pratas om det tidigare i tråden men om pumpen behöver ställas upp för att kompensera för det lägre energiinnehållet blir det väl i princip som att man aldrig fullgasar? Borde inte detta i förlängningen också innebära att man kan acceptera ett marchvarv väldigt nära maximum? Dvs march på den här båten vid kanske 3400-3500? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 21 Mars , 2019 I mitt resonemang utgår jag från att tillförsel av luft och bränsle till motorn är "enligt boken". Rusvarv, dvs. full gas utan belastning, skall för AQAD41B ligga på 4100-4200 rpm. För att mäta kompression är det nog bättre att ta ett vanligt kompressionsprov. Många 41:or utbytta? Så kan hända. Den första 41:an såg dagens ljus för 33 år sedan, 1986, och de flesta har troligen hunnit en försvarlig mängd tusen timmar. En antal ägare av 41B-motorer har bytt turbo och spridare för att likna 41P-A, kanske så också den aktuella Forbinan. En sådan operation sades ge ungefär 10 hk. Dessutom florerar det också mer eller mindre mirakulösa uppgraderingsturbon på marknaden. Om det varit värt kostnaden? Kanske det, någon mår säkert bra av den operationen, troligen oftast turbohandlaren... Att konstant belasta motorn till max förkortar livslängden även vid exemplariskt underhåll, därom råder nog ingen tvekan. Då kan det vara bättre att optimera bränsle/luft-förutsättningarna och därigenom ge motorn en mindre jobbig resa. Toppvarv bör för AQAD41B ligga på 3700-3900 rpm och marschvarvet 200-300 rpm lägre, dvs. 3400-3600 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 22 Mars , 2019 Okidoki. Vad bör man försöka kontrollera vid en eventuell provkörning av ett sådant här objekt isåfall? Kompressionstest är en rätt omständlig manöver på en diesel har jag förstått... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 23 Mars , 2019 Att tänka på när man "ställer på" motorn på pumpen är att det enbart är maximal mängd bränsle som justeras. Med andra ord får du högre effekt på WOT men mellanregistret, eller där du ligger och marscher om du så vill, påverkas inte. För att öka mängden där behöver pumpen byggas om (nåja, justeras upp) vilket exempelvis El&Diesel kan göra i samband med en renovering. Sedan är det inte bara effektuttaget som ger slitage. Att ställa ner bränslet och på så sätt plocka ut en viss effekt vid ett högre varvtal än annars ger upphov till högre kolvhastigheter med allt vad det innebär samt högre slitage på bland annat ventilmekanism. På plussidan är lägre cylindertryck och lägre termisk belastning. Om det totalt sett innebär är något positivt eller negativt för motorns livslängd är inte så lätt att veta. Ett bra utgångsläge är dock tillverkarnas rekommendationer och i ditt fall har ju Penta sagt att du bör kunna nå 3800-3900 varv. Empiri kan ju dock visa på annat än vad en tillverkare rekommenderat, särskilt när det handlar om en motormodell med så många år på nacken som 40/41. Maxvarv minus 200 för marsch ger ju ett rekommenderat kontinuerligt varvtal på typ 3600 och den allmänna uppfattningen tycks vara att runt 3200-3300 är ett bra varvtal att inte ligga över (nu talar jag om yrkesmässig drift, vid litet timuttag per år spelar det sannolikt mindre roll) om man vill ha sin staketmotor vid god vigör i över 5000 timmar (finns ju de som gått 10000 plus). Somliga mer restriktiva menar till och med 3000 varv som någon "hit men inte längre"-gräns men det verkar lite fånigt. Summan av kardemumman är att en 41:a i ditt fall är i minsta laget och att det inte finns några mirakelkurer för att råda bot på det annat än att se till att hålla båten så lätt som möjligt. Visst kan du bränna några tiotusenlappar på pump, spridare och turbo men det blir ändå bara nyansskillnader. Att stoppa i en KAD42 eller 43 ger ju bättre knuff i början men dreven gillar inte kompressor, allra helst inte i en tung båt, och det är nog ändå först uppe på KAD44 och 260 hästar som det börjar hända grejer rent fartmässigt. Tyvärr är ju KAD44 (och framför allt KAD300) lite av glasmotorer och egentligen för hårt trimmade för sitt eget bästa – hur du än vänder dig har du rumpan bak. Tillbaka till 41. Det är sannolikt den bästa småbåtsdiesel Penta någonsin byggt. Kan du acceptera lite lägre hastighet är den vida överlägsen det mesta i samma kategori och kommer att de dig många timmar förutsatt att den är fräsch. Att titta på: Sedvanliga läckage, dessa motorer kan oljesvettas lite men får inte drälla. Kolla noga runt topp, limpa och turbo efter kylvattenläckage. Överväg att lossa avgaskröken för att titta in i turbons avgashus. Sotigt är normalt, gravrost tyder på att sjövatten gått in bakvägen = inte bra. Svartrök vid uppstart kan tyda på dåliga spridare, strax över en tusenlapp per styck nya. Lyssna efter missljud från knutar och stödlager. Ganska billigt att byta men blir snabbt skitdyrt om det pajar under gång. Dessa drev är ganska sladdriga i styrningen men det finns gränser. Har du erfarenhet av 280 så är de rätt lika. Växlarna ska klonka till ordentligt. Mjukt slirande växlingar pekar mot att du snart behöver en ny kona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 23 Mars , 2019 Tack för informativt svar. Det där med pumpen och att man ökar mängden bränsle på fullgas var det jag syftade på tidigare. Även om det kanske saknar praktiskt betydelse så skulle man ju i teorin isåfall kunna konstatera att med ändring på pumpen får man de sista 2-300 varven. Därmed inte fel propp eller annat knas och då skulle man ju princip kunna köra på maxgas som march och skita i att skruva upp pumpen? Som sagt, saknar väl praktiskt betydelse, bara jag som försöker förstå hur grejerna fungerar:) Bra med drevet där, man kanske ska räkna in en rejäl rennovering av ett så gammalt drev. Det verkar ju ändå bli betydligt mycket billigare än att köra tills något går sönder. Ingen som har tips på bra mekaniker för ad41an runt Mariestad för primärt kontroll av motorn vid provkörning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 23 Mars , 2019 Hur många timmar har den aktuella maskinen hunnit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 23 Mars , 2019 380 timmar sedan mätaren behövde bytas runt 2005, dessförinnan lite oklart. Allt enligt säljaren som haft båten senaste 14 åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 24 Mars , 2019 Det innebär alltså att timräknaren är bytt i tid kring ägarbytet. Jag kanske är onödigt konspiratorisk, men vilken historia vill man begrava? Några tankar att ha med sig vid den kanske stundande ögonshoppingen: - Motorrummets skick och motorns kringutrustning brukar säga en del om ägarens intresse för maskinens väl och ve. - Om plomberingen till bränslepumpens justerskruv är obruten är maskinen inte justerad. Att en bränslepump är justerad behöver i sig inte innebära att maskinen haft ett hårt liv. Kräver dock mycket trovärdiga förklaringar. - Kolla så att motorn inte har normal driftstemperatur när Du kliver ombord för att provköra. Dieslar startar väldigt enkelt när de är varma, även slitna motorer gör det. Låg/dålig kompression visar sig enklare med kall motor. - Motorn ska vara torr och ren. - Om motorn, AQAD41B från -93, inte är mer renoverad än "bytt turbo och spridare" någonstans efter 2005 så har motorn inget större värde. Detta alldeles oavsett hur bra den går. Motorn är 26 år, kanske gått mer än 2000 timmar, så Du bör hur som helst räkna med mer eller mindre renovering i kalkylen för de närmsta åren. Är båten allmänt fin och priset motiverat för båt med tveksam motor: köp båten. Försök hitta en bra drivlina under de närmsta åren och lägg motorn i lager för kommande vinterjobb. Båtägare är man året om, med glädje. Lämplig motor ur VP, till så pass stor och tung båt, är allt över AD41P-A och under KAD44. Tänk på att 290-drevet inte håller för vad som helst. KAD44 och KAD300 har i mitt tycke lite väl tuff specifikation, finns dock många 44/300 som går jättebra. Räcker inte KAD43:ans prestanda tycker jag att det borde vara bättre att kika på en D4 eller D6. Och Du, Olleman82, lycka till! Hoppas Ni hittar Er BÅT och att Ni får mycket nöje med den. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 24 Mars , 2019 10 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Kolla så att motorn inte har normal driftstemperatur när Du kliver ombord för att provköra Bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 24 Mars , 2019 Tack för kloka råd och jag kan hålla med om att det är lite underligt med byte av timmätare och att heller inte ha en aning om vad den tidigare stod på innan man bytte. Men det klart, det kan likagärna vara någon som "bara inte tänkte på det" som att man faktiskt försöker dölja något. Rimligt är nog att utgå ifrån skicket som visas vid provkörning men ändå räkna med ett par 1000 timmars driftstid för en kommande rennovering precis som ni är inne på. Nu, på tredje båtköpet, så är det underligt hur fokus har skiftat ifrån att hitta den bästa planlösningen eller fräschaste båten. Båtshopping för mig innebär numera att försöka riskminimera! Inte den roligaste typen av shopping kanske men det verkar vara det som gäller för att åtminstone minska risken för att köpa ett rennoveringselände (som man inte räknat med). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 24 Mars , 2019 Försök provköra Forbinan i lite trist sjö, så du ser om du är nöjd när det är lite stökigare ute. Plattvatten är lugnt för alla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser