Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Bjorns_snipa

Propelleraxeltätning fråga

Rekommendera Poster

Jag har en oljesmord propelleraxeltätning enligt bilden. Ska byta motor så jag tänkte se över den. Den läcker inte men gummidelen mellan stävrör och tätning ser lite dålig ut. Tyvärr är tätningens främre del mitt i ett skott så jag ser inte hur den är fäst på axeln.

Har någon av er arbetat med en sådan tätning och kan ge mig råd?

E0CB77AB-C637-4642-85CB-34B7ED222581.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, så ska korrekt monterade slangklammor sitta.

Tätningen hålls kvar på axeln av slangklammorna, eller snarare hålls kvar på hylsröret.

Axeln löper bara rakt igenom och har bara kontakt med tätningen genom två radialtätningar (packboxar, stefatätningar ).

PSS är väl det bästa du kan köpa i tätningsväg, dock lite dyr.

Har man lite mindre plånbok är Black Jack ett bra val.

Eller stoppa i ett par nya radialtätningar och en ny slang i den du har.

Lite allmänt om tätningar, den typen som du har är enligt mitt förmenande den sämsta typen av äldre tätningar, den kräver en bra inriktning av maskinen och själva bussningen i tätningen får inte vara sliten för då håller den inte tätt, nya radialtätningar håller inte särskilt länge.

Jag tycker att en glandtätning som är väl justerad är bättre.

Väljer du att byta så är det någon av de två ovan som ska komma i fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa snipor är felkonstruerade med alldeles för långa axlar, som gör att man måste använda en tätning som håller i axeln så att den inte slår i hylsröret när motorn skakar. Då funkar inte en PSS-tätning. Glandtätning som "ska" läcka ett antal droppar i minuten, kan jag inte se några fördelar med. I min värld är en tätning något som håller tätt. Om den nuvarande tätningen håller tätt, så är det väl enklast att byta tätningsringarna och slangen, och montera tillbaks den. Annars skulle jag montera en gummitätning typ Black Jack från Radice. Den har anslutning för vattenkylning från motorn, eller bara använda en slang för ventilation, så att hylsröret avluftas automatiskt vid sjösättning. Den har också ett hål för enklare smörjning.

Black Jack.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på om det är en bra idé att korta av stävröret så att tätningen blir mer lättillgänglig. Eftersom den inte läcker alls så borde jag kunna byta slangen och eventuellt tätningsringarna. Eftersom den nya motorn blir elektrisk kommer det inte bli så stora rörelser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en möjlighet, eller längre slang så att tätningen kommer igenom skottet ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-03-03 vid 09:00 skrev Pentax:

Lite allmänt om tätningar, den typen som du har är enligt mitt förmenande den sämsta typen av äldre tätningar, den kräver en bra inriktning av maskinen och själva bussningen i tätningen får inte vara sliten för då håller den inte tätt, nya radialtätningar håller inte särskilt länge.

Den har hållit tätt i 40 år och släpper inte in en droppe. Däremot hade jag för tunn olja ett år och då kom oljan ut vid propellern under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

.

- Min Albin Cumulus från 79 har samma typ av tätning. För tio år sedan bytte jag slang och de tre packboxarna som satt i tätningshållaren av mässing som oljeslangen går till.

Inuti delen av mässing sitter även två glidlagerhalvor av babbits. De stöder 

denna mot axeln, så att inte packboxarna ska utsättas för alltför stora krafter. Det ör dessa lagerhalvor som behöver smörjas, av olja.

- De fjädrar som sitter i packboxarna måste bytas mot rostfria.

Momentum har packboxar och fjädrar.

Be att få fjädrarna levererade i en egen påse, så byter du själv. De är nämligen svåra att skilja från de som sitter monterade original. De rostfria är dessutom svagt magnetiska p g a legering. Går alltså inte att skilja med magnet.

- Lägger om någon timme upp bilder mm.

- Ja... varför tre packboxar, kan man ju undra.

- Fundera på det tills bilderna kommer.

- Ska du ha elmotor, kan du korta slangen. Motorn vibrerar ju inte.

Men du behöver rikta motorn, linjera.

Har nyss skrivit om detta.

- Angående hållbarhet.... ja vad kan anses som dåligt? 50 år?

- Och skit samma om det är luft mellan axel och axeltrumma/rör.

Vad skulle de göra?

Återkommer.

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket på gång nu...

Kolla tråden "Flexkoppling till propelleraxel eller inte"

La in text och bilder där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...