Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
rasmuss

Alternativ till OMC adhesive M och OMC gasket sealant

Rekommendera Poster

Hej hej, jag sitter och pillar med en gammal Johnson i källaren och det visar sig att ett byte av vattenpumpen är dags. Jag har läst i verkstadsmanualen och där står det att man ska använda sig av OMC adhesive M och OMC gasket sealant vid montering. Jag har kollat lite och det verkar inte vara produkter man hittar i sverige. 

Har nån här koll på vad man kan ersätt med istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev rasmuss:

Hej hej, jag sitter och pillar med en gammal Johnson i källaren och det visar sig att ett byte av vattenpumpen är dags. Jag har läst i verkstadsmanualen och där står det att man ska använda sig av OMC adhesive M och OMC gasket sealant vid montering. Jag har kollat lite och det verkar inte vara produkter man hittar i sverige. 

Har nån här koll på vad man kan ersätt med istället?

Det skulle vara lättare om du kan beskriva vilken uppgift produkterna ska klara av.

Hur stora ytor. 

Hur stor spalt

Vilka material

Vad ska det klara? Temp, ämnen, tryck, vätskor, gaser mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg upp bild på det hela. Jag har aldrig använt tätmassa vid byte av vattenpump på någon båtmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite bilder och jag ska försöka komma med lite info. Först beskrivningen från manualen.

"Apply OMC Adhesive M to the outer diameter of a new housing grommet, then install the grommet into the housing." 

"Apply a thin bead of OMC Adgesive M into the pump housing seal groove, then install the O-ring."

Housing grommet är på bild 1. Oring på bild 2

Housing grommet och Oringen är båda av gummi, så det är något sorts lättare lim för att fästa gummi i plast. Oringen ska nog bara hållas fast lite, men housing grommet är den som tätar pumphuset mot drivaxeln, den kommer ju utsättas för lite ansträngning av rotationen.

Många forum, säger att denna är samma "3M Scotch-Grip Rubber & Gasket Adhesive #847",  men jag hittar inte den på ställen i Sverige heller.

"Apply OMC Gasket sealing compound to both sides of to both sides of a new plate gasket"

Altså typ något lim man sätter på packningar får att dom ska sitta och täta bra? Plast ena sidan, aluminium andra sidan. Se packning på bild 3. 

3.jpg

2.jpg

1.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev rasmuss:

Här kommer lite bilder och jag ska försöka komma med lite info. Först beskrivningen från manualen.

"Apply OMC Adhesive M to the outer diameter of a new housing grommet, then install the grommet into the housing." 

"Apply a thin bead of OMC Adgesive M into the pump housing seal groove, then install the O-ring."

Housing grommet är på bild 1. Oring på bild 2

Housing grommet och Oringen är båda av gummi, så det är något sorts lättare lim för att fästa gummi i plast. Oringen ska nog bara hållas fast lite, men housing grommet är den som tätar pumphuset mot drivaxeln, den kommer ju utsättas för lite ansträngning av rotationen.

Många forum, säger att denna är samma "3M Scotch-Grip Rubber & Gasket Adhesive #847",  men jag hittar inte den på ställen i Sverige heller.

"Apply OMC Gasket sealing compound to both sides of to both sides of a new plate gasket"

Altså typ något lim man sätter på packningar får att dom ska sitta och täta bra? Plast ena sidan, aluminium andra sidan. Se packning på bild 3. 

3.jpg

2.jpg

1.jpg

På den plana ytan med oring.. där skulle du kunna stryka på lite hylomar och låta torka.

Ger lite extra tätning. Framförallt så kommer även den plana ytans olika material kunna röra sig av ex värmeskillnader. Hylomaren håller i viss mån tätningar på plats under montering och gör främst att det kommer att gå att plocka isär utan att allt "bränner" fast.

Tätninsmässigt behövs det nog ingenting.

Tätningen för axeln, roterande tätning.. fattar jag inte vad, var och varför det ska vara tätningsmedel/ lim.

Du skulle kunna lägga tunnt med hylomar på ytterytan.. för att den ska gå att få loss i framtiden.. å för ev extra tätning..

Tänk på att inte smälla ihop omg om du använder hylomar. Låt den torka så den blir helt klibbfri.

Den kan inte torka för mkt.

Tror nästan vaselin eller nåt syrafritt tjockt monteringsfett gör jobbet åxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just, Hylomar är flytande packning va? Jag har nyligen fått liknande råd från andra. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev rasmuss:

Just, Hylomar är flytande packning va? Jag har nyligen fått liknande råd från andra. Tack!

Aaa. Googla. Används i flygplansmotorer mm. mm.

Det är en produkt som, när den lilla mängd aceton som finns i produkten, förblir helt plastisk. Inte elastisk/fjädrande på något sätt. Den följer alla mikroskopiska rörelser utan att samla på sig en återfjädrande motkraft. Produkten är limmande men förtfarande efter många många år lätt demonterbar.

Används bl.a med topplockspackningar för att yttrycket, som inte riktigt orkar deformera den fasta packningen efter packningsytan, ska hålla mycket bättre.

Helt rätt och bästa alternativ i väldigt många situationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...