Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Kvinnornasman

Aluminiumsvetsning

Rekommendera Poster

Hej. 

Är det någon som kan eller känner någon som kan svetsa i aluminium? Skulle behöva hjälp med min aluminiumbåt. 

Bor i Åsa runt Kungsbacka så runt Göteborg/halland.

Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Argona på hisingen svetsar aluminum tror jag.

Min erfarenhet är att den här branschen inte är digitaliserad. Telefonen funkr bättre. Ring runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viken smed som helst kan ofta svetsa aluminium eller så vet de någon som kan!

Många gånger så hittar man bäst genom att åka runt och knacka på. De brukar inte vara så duktiga på att marknadsföra sig. Och de som gör det brukar ta extra bra betalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev bhemac:

Många gånger så hittar man bäst genom att åka runt och knacka på. De brukar inte vara så duktiga på att marknadsföra sig. Och de som gör det brukar ta extra bra betalt.

Exakt min erfarenhet, och hittar du någon nära pensionsåldern som alltså hållit på länge, så släpp honom inte ur sikte!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar!

Tar till mig det ni säger. Jag har ännu inte kontaktat något företag eftersom jag misstänkte att det skulle kosta därefter. Gör några försök med att ringa runt. I värsta fall så får det bli sikaflex och popnit. Blir tätt men inte lika snyggt:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet med mindre jobb: Dyk upp på morgonen, innan de kommit på allt de ska göra, med några hundralappar på fickan, ett ödmjukt och tacksamt sinnelag. Bespara dem till och med telefonpratet.

Sist betalade jag dubbelt mot vad de begärde för att jag skulle våga komma tillbaka utan att skämmas.

Men det var ett pyttejobb som tog 10 min att svetsa och städa upp. Blir kanske lite annorlunda med en hel båt :) men är du flexibel med tiden borde du kunna få ett OK pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns en forummedlem "alubatar" som är proffs på tillverkning av aluminiumbåtar (senast inloggad i somras). Tyvärr - för din del - inte hallandsbo utan snarare verksam i Kalmar, men men.

I ditt läge skulle jag nog googlat "alubatar site:maringuiden" och läst i hans inlägg för att s.a.s. begripa mig på alubåtars tillverkning och reparation bättre?

Vore bra ifall du preciserar vilka svetsjobb som behövs, gärna med foton nedan i denna forumtråd.

Så skulle jag nog själv gjort i ditt läge, alltid bra med alla fakta på bordet - online* - i aktuella forumtrådar kan jag tycka.
Först därefter vågat mig på att pm:a alubatar privat internt inom forumet, och då bara med ett artigt formulerat mejl om råd hänvisande till just denna forumtråd. (Givetvis också i pm:et lämnat en aktiv länk till denna forumtråd topic/91220.)

*) Online är viktigt kan jag tycka, finns väl en trygghet i att svara eller få svar i `offentlighetens ljus´.
[Så här; själv svarar jag sällan på pm med ickeoffentliga bilder/fakta - annat än att eventuelllt uppmana "lägg in detta i forumtråden" så att jag kan svara med ett eget granskningsbart inlägg. Orsaken är nog uppenbar, vill inte `fiffla under bordet´ och eventuellt svara galet utan koll från övriga kloka forummedlemmar. (Bra strategi har jag märkt med åren, vet inte hur många gånger ni kloka på forumet har rättat mina värsta tankekäpphästar.) :)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...