Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 2 timmar sedan skrev 535GT: Ja att du inte har surrat fast din båt på trailern och ger dig ut i trafiken, säger egentligen det mesta. Att du inte får ligga gratis, med din båt i deras marina, är väl inte så konstigt. Trailern fungerar ju, så att du måste ställa in den och ändra på fästen till rullar och stöd, för att den ska passa just din båt, är rätt så självklart. Ja med vissa skrov och baserat på vinkeln på rampen, behöver du ibland ner långt med trailern i vattnet. Deras hantering av din båt i marinan, med truck och så, låter faktiskt helt påhittat. Finns inte på världskartan att de skulle behandla din båt på det sätt du beskriver. Nu ska vi se här var det du som körde trucken?? Var det du som lovade mig en trailer som skulle passa?? Var det du som var muppen som gick ut rakt framför bilen?? Vad har du för bevis för att jag inte surrade ordentligt?? Du försöker bara reta mig för att få igång en spännande diskussion, GÅ OCH LEK PÅ FLASHBACK ISTÄLLET!!! där vill dom ha såna som du.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 28 Februari , 2019 Pilletant. Det är din återgivning av händelser, förlopp och information, som vi baserar våra svar på. Blir du så barnsligt obstinat över det, börjar jag mer och mer förstå Huges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 3 timmar sedan skrev bhemac: Utan att ha satt mig in i detalj så tycker jag det är rimligt att om säljaren säger att man ska fixa en trailer som passar så ska den göra det. Klarar han inte det så kanske han bör byta jobb? Jag tror att han ville tjäna pengar på en som inte kan trailrar, men å andra sidan verkade ju inte han kunna det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Februari , 2019 4 minuter sedan skrev Pilletant447: Tro mig jag kontrollerade tre gånger att han förstod mig. Nu handlar ju den här tråden om det som hänt mellan dej och xxxxxx. Sen har ju vi haft en del "dialog" i den här råden. Jag vet inte hur mycket underbegåvad jag är i att tolka rätt och förstå andra men jag är långt ifrån säker på att jag förstår vad du menar/ har menat med det du svarat till mej och viceversa. Nu har vi ju inte haft någon dialog där vi förklarat samma sak till varandra flera gånger så man kan kanske inte dra några direkta slutsatser av det heller. Vad är det egentligen du vill/ har velat att Huges ska göra/ borde ha gjort? Som jag förstått det har dom sagt till dej att dom kan ta hem en trailer som (enligt deras sätt att se det) passar till din båt? DU tycker inte den gör det? Dom tycker den gör det? Själva tvisten/ tvisterna? Pengar? Göra rätt i förhållande till avtal? DU har förklarat detta "tydligt" flera gånger men du kan åxå ha menat att du förklarat detta tydligt till Huges, för flera år sedan i samband med att ni har/ har haft en tvist om detta, så du kanske inte menar att du har förklarat det tydligt här. Så antingen beror de på det eller att jag e trög att jag inte fattar. PS: jag har ingen automatisk tro på vare sig Huges, någon annan firma eller någon annan hantverkare, tvärtom min erfarenhet säger att man fan måste göra allt själv... tyvärr. Därför har det bara blivit så att jag aldrig lämnat bort något, på gott och på ont. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 3 minuter sedan skrev 535GT: Pilletant. Det är din återgivning av händelser, förlopp och information, som vi baserar våra svar på. Blir du så barnsligt obstinat över det, börjar jag mer och mer förstå Huges. Kan du visa lite empati istället och läsa igenom min info ordentligt innan du kommer med personangrepp så kanske jag inte ska vara så barnslig. T.ex. "Deras hantering av din båt i marinan, med truck och så, låter faktiskt helt påhittat. Finns inte på världskartan att de skulle behandla din båt på det sätt du beskriver" har du bevis för att dom inte gjorde så?? . "Att du inte får ligga gratis, med din båt i deras marina, är väl inte så konstigt. Trailern fungerar ju, så att du måste ställa in den och ändra på fästen till rullar och stöd, för att den ska passa just din båt, är rätt så självklart." Vem påstod att jag fick ha den gratis där?? det kostade mig 31000:- Bara det tyder ju på att du inte läste ordentligt. Så varför vill du bara retas??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Februari , 2019 19 minuter sedan skrev Pilletant447: Så varför kan du inte låta bli att svara på sådana här trådar??? var du där eller??? Om du nu tycker det är en utmärkt konstruktion så kan du väl komma och kolla på det hela istället för att leka expert. OCH JA JAG SURRADE ORDENTLIGT MED LASTBILS SPÄNDBAND det verkar som om du vill vara en bättre människa än alla andra?? Hade lasten varit ordentligt surrad hade den omöjligt kunnat kasa fram! Jag kunde förstå din attityd redan i första inlägget, därav min tvekan till att svara, men att kasta skit på ett företag för att du inte surrat din last då går du över gränsen! Jag betvivlar inte att du använt spännband avsedda för att förankra last på lastbilar, men är dom olämpligt anbringade hjälper det inte hur grova grejer man använder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 11 minuter sedan skrev Caribic410: Nu handlar ju den här tråden om det som hänt mellan dej och xxxxxx. Sen har ju vi haft en del "dialog" i den här råden. Jag vet inte hur mycket underbegåvad jag är i att tolka rätt och förstå andra men jag är långt ifrån säker på att jag förstår vad du menar/ har menat med det du svarat till mej och viceversa. Nu har vi ju inte haft någon dialog där vi förklarat samma sak till varandra flera gånger så man kan kanske inte dra några direkta slutsatser av det heller. Vad är det egentligen du vill/ har velat att Huges ska göra/ borde ha gjort? Som jag förstått det har dom sagt till dej att dom kan ta hem en trailer som (enligt deras sätt att se det) passar till din båt? DU tycker inte den gör det? Dom tycker den gör det? Själva tvisten/ tvisterna? Pengar? Göra rätt i förhållande till avtal? DU har förklarat detta "tydligt" flera gånger men du kan åxå ha menat att du förklarat detta tydligt till Huges, för flera år sedan i samband med att ni har/ har haft en tvist om detta, så du kanske inte menar att du har förklarat det tydligt här. Så antingen beror de på det eller att jag e trög att jag inte fattar. PS: jag har ingen automatisk tro på vare sig Huges, någon annan firma eller någon annan hantverkare, tvärtom min erfarenhet säger att man fan måste göra allt själv... tyvärr. Därför har det bara blivit så att jag aldrig lämnat bort något, på gott och på ont. DS Jag är nog inte den bästa skribenten men jag försökte återge vad som faktiskt hände för snart 4 års sedan vilket inte var lätt. Men det kanske löser sig nu eftersom jag eventuellt har hittat en trailer som kan passa. Och med det hela ville jag säga: att se upp och kontrollera noga vilken marina du ska köpa trailer av går inte att lita på någon förrens motsatsen är bevisad. Lite krast kanske men ändå. VARNING FÖR NYA HUGES. NÄR DET GÄLLER JAG VET PRECIS VILKEN TRAILER DU SKA HA KÖP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 6 minuter sedan skrev Pentax: Hade lasten varit ordentligt surrad hade den omöjligt kunnat kasa fram! Jag kunde förstå din attityd redan i första inlägget, därav min tvekan till att svara, men att kasta skit på ett företag för att du inte surrat din last då går du över gränsen! Jag betvivlar inte att du använt spännband avsedda för att förankra last på lastbilar, men är dom olämpligt anbringade hjälper det inte hur grova grejer man använder. Kolla riktigt noga på bild 1 (så ser du att den inte har full V botten ända bak och att man inte kan flytta dessa hjul längre fram eller ned utan åhh orka varför kommenterar jag ens dig) Innan du svarar så ser du att den lätt kan kasa fram ändå trots att jag surrade ordentligt. Har jobbat som långtradarchaufför och vet hur man surrar, "även en båt" eftersom jag vet vad som kan inträffa om jag inte gör det. Eftersom jag av erfarenhet vet din attityd på mina övriga trådar så ville jag helst inte kommentera men du bad om det faktiskt. Sedan har ju du din rätt i världen att uppfatta saker hur du vill, vare sig för mej eller i sak har det någon större betydelse eftersom DU INTE VAR DÄR!!!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 28 Februari , 2019 Jaså nu kostade det 31000 att ligga i på deras båtplats? Fick du personlig massör och kock med i den hyran? Allvarligt talat mannen. Du spände inte fast din båt, för den åkte framåt på trailern, när du bromsade. Du skrev det och jag behöver inte varit där för att veta att du inte spände fast din båt ordentligt. Med ordentligt, avses att båten inte kan åka vare sig framåt eller bakåt eller åt något håll på trailern. Du har en helt annan uppfattning än andra, om vad ordentligt surrad innebär. Därför är dina övriga spörsmål i tråden, väldigt svårt att ta på allvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Februari , 2019 8 minuter sedan skrev Pilletant447: Jag är nog inte den bästa skribenten men jag försökte återge vad som faktiskt hände för snart 4 års sedan vilket inte var lätt. Men det kanske löser sig nu eftersom jag eventuellt har hittat en trailer som kan passa. Och med det hela ville jag säga: att se upp och kontrollera noga vilken marina du ska köpa trailer av går inte att lita på någon förrens motsatsen är bevisad. Lite krast kanske men ändå. VARNING FÖR NYA HUGES. NÄR DET GÄLLER JAG VET PRECIS VILKEN TRAILER DU SKA HA KÖP. Att du vill varna för att man inte automatiskt ska lita på och ta för givet att t.ex. en marina gör exakt så som man upplever att man har överenskommit, framförallt om dom redan har fått betalt, har jag förstått och hållit med om på flera olika sätt. Sen är det det en massa andra saker som jag inte förstår och som kanske inte är förklarade heller men det är en annan kakbit kanske? Om jag personligen blir mer eller mindre skeptisk just mot Huges p.g.a. den här tråden vet jag inte. Ibland lägger man ner tid och ställer frågor för att förstå saker, ibland inte. Många gånger lär man sej mer eller mindre av det, ibland inte. Vet inte riktigt vilken kategori den här dialogen hamnar under men... det är ju alltid upp till en själv om man bestämmer sig för att få ut något av ett "möte" eller inte.. så jag suger på karamellen. eller försöker suga musten ur den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 1 timme sedan skrev Caribic410: Att du vill varna för att man inte automatiskt ska lita på och ta för givet att t.ex. en marina gör exakt så som man upplever att man har överenskommit, framförallt om dom redan har fått betalt, har jag förstått och hållit med om på flera olika sätt. Sen är det det en massa andra saker som jag inte förstår och som kanske inte är förklarade heller men det är en annan kakbit kanske? Om jag personligen blir mer eller mindre skeptisk just mot Huges p.g.a. den här tråden vet jag inte. Ibland lägger man ner tid och ställer frågor för att förstå saker, ibland inte. Många gånger lär man sej mer eller mindre av det, ibland inte. Vet inte riktigt vilken kategori den här dialogen hamnar under men... det är ju alltid upp till en själv om man bestämmer sig för att få ut något av ett "möte" eller inte.. så jag suger på karamellen. eller försöker suga musten ur den. "Sen är det det en massa andra saker som jag inte förstår och som kanske inte är förklarade heller men det är en annan kakbit kanske?" OK VAD VILL DU VETA??☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 28 Februari , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev 535GT: Jaså nu kostade det 31000 att ligga i på deras båtplats? Fick du personlig massör och kock med i den hyran? Allvarligt talat mannen. Du spände inte fast din båt, för den åkte framåt på trailern, när du bromsade. Du skrev det och jag behöver inte varit där för att veta att du inte spände fast din båt ordentligt. Med ordentligt, avses att båten inte kan åka vare sig framåt eller bakåt eller åt något håll på trailern. Du har en helt annan uppfattning än andra, om vad ordentligt surrad innebär. Därför är dina övriga spörsmål i tråden, väldigt svårt att ta på allvar. 1.Du får ju inte ligga där med din båt om du inte köper deras trailer för 31000:-. alltså inte gratis. 2. Allvarligt talat så verkar du inte ha sett på bild 1 att båten visst kan glida trots hårt spänt band eftersom som du kan se att båten inte har full v botten vilket gör att om ena kanten glider ned så ligger ju inte båten på hjulen trots spänt band och då äh jag orkar inte förklara för en som inte är mottaglig för argument eller som har bestämt sig för att på så vis är det punkt osv för jag orkar inte argumentera med dig mer och kom inte med saker du inte har bevis för. Redigerad 1 Mars , 2019 av Pilletant447 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 804 Postad 28 Februari , 2019 Hur mycket väger båten? Du skrev att du använde 2 lastbilsspännband, dom vi använder klarar 4 ton rakt över, men man förlorar kapacitet på banden när man går över 90 grader. Min tolkning är följande: Vid din tvärnit så började båten att rulla framåt på kärrans rullar och slog i tornet på kärran. Oavsett om du höll 20km/h eller 70km/h så kommer rörelseenergin. Hoppade den av kölrullarna också? Var den emot tornet innan färden? Gick banden av? Låg båten rätt på kärran innan? Jag har jobbat med transporter i över 15 år och håller fortfarande på. Att säkra rullande last (båten rullar på kärran) bör nog ha fler band än 2st enligt mig. Du måste förstå att detta är ett forum som vi delar med oss av erfarenhet. Vissa tycker faktiskt olika. Själv håller jag med många om att det är märkligt allting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev patrikflink: Hur mycket väger båten? Du skrev att du använde 2 lastbilsspännband, dom vi använder klarar 4 ton rakt över, men man förlorar kapacitet på banden när man går över 90 grader. Min tolkning är följande: Vid din tvärnit så började båten att rulla framåt på kärrans rullar och slog i tornet på kärran. Oavsett om du höll 20km/h eller 70km/h så kommer rörelseenergin. Hoppade den av kölrullarna också? Var den emot tornet innan färden? Gick banden av? Låg båten rätt på kärran innan? Jag har jobbat med transporter i över 15 år och håller fortfarande på. Att säkra rullande last (båten rullar på kärran) bör nog ha fler band än 2st enligt mig. Du måste förstå att detta är ett forum som vi delar med oss av erfarenhet. Vissa tycker faktiskt olika. Själv håller jag med många om att det är märkligt allting. Din tolkning är korrekt. Runt 300 - 400 kg kanske utan motor. Den hoppade av akterrullarna med ena kanten, den med full V botten. Den var inte emot tornet innan färden, Banden gick inte av. Den var inte ens på de främre körrullarna eller de i mitten eftersom rullarna allra längst bak är upphöjda och inte går att sänka som bild 1 visar om du har sett den?? Båten låg rätt på kärran innan iom att det är sido rullar. Man tar ju banden rakt över båten för att hålla den nere och spänner i trailern en i aktern och en i mitten eller alternativt en mellan mitten och fören. Kanske jag skulle ha haft ett band till då vad vet jag???. Det blir inte så märkligt om du får se ekipaget i verkligheten tro mig!!! Då lär du nog tycka annorlunda garanterar jag. Men jag står fast vid att det var så här det gick till. punkt. Även om vissa tycker olika här inne så behöver man ju inte kasta skit på mig bara för att jag beskriver sanningen eftersom jag var där och inte ni andra. Men ljuger det gör jag inte har lite svårt att förklara mer än det var bara. Redigerad 1 Mars , 2019 av Pilletant447 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 1 Mars , 2019 15 timmar sedan skrev Kane: Ingen dåligt vikt på den trailern...... Gjutjärn kanske.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 Mars , 2019 Hej Låt mig bringa lite klarhet i lastsäkringen och vad som gäller där. Lastsäkring är ett mycket stort ämne så någon total återgivning såhär är inte möjligt. Reglerna har ändrats, tidigare skulle hela lastvikten säkras framåt, hälften åt sidorna och bakåt. Numera 0.8*lastvikten framåt. Beroende på när transporten ägde rum kan det vara olika regelverk som gällde men för händelsen som diskuteras här har det ingen som helst betydelse. När man beräknar lastsäkring måsten man också ta hänsyn till friktionen. Den kan vi i längdled bortse från då den låg på rullar. Om den legat dikt mot vinschtornet (förstängning) och surrad nedåt så den inte kunde resa sig hade troligen det för kraften framåt. Då kvarstår att surra för glidrisken bakåt och år sidan. I detta fall spelar det ingen roll om det är lastbilsband (4-tons?), 5-tons eller t2-tonsband. Det viktiga är hur banden satts dit och hur de är spända. Föraren har det fulla ansvaret, det går inte att skylla på någon annan. en v-bottnad spetsig båt är inga som helst problem att surra mot en sådan vagn om man använder rätt metod. Inga problem att surra fast båten även utan vinschtornet om man använder metoderna för lastsäkring (ex. grimma). Så punkten lastsäkring är ansvaret helt på föraren av bilen. Enkelt förklarat, full broms så ska lasten inte flytta sig. Gör den det har man använt fel metod för lastsäkring. Lastsäkra en båt kräver ett gäng spännband beroende på båt och vagns utförande. Men med kunskap om lastsäkring ganska lätt att göra rätt. Vare sig med eller utan vinschtorn. Nu vill jag noga klargöra att jag med detta inte har några värderingar i övrig hantering mellan ts och firman i fråga. Jag tycker allt verkar himla märkligt. Jag har själv en vagn med den typen av lastutjämnande rullar och tycker den vagnen är helt suverän för min del men inte säkert det är så för någon annan beroende på båt. Jag haren v-bottnad båt med relativt spetsig för. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Mars , 2019 9 timmar sedan skrev Pilletant447: "Sen är det det en massa andra saker som jag inte förstår och som kanske inte är förklarade heller men det är en annan kakbit kanske?" OK VAD VILL DU VETA??☺️ Vet inte men kanske sånt jag frågat om. Orkar inte gå tillbaka å läsa igenom hela tråden. Det jag tror jag förstått om jag minns rätt. Du har köpt trailer av huges? Du tycker inte den uppfyller dina önskemål/ beställning enligt överenskommelse, som du 100% säket hade diskuterat noggrant minst 3-4ggr med Huges? Huges har en annan uppfattning? Du har anlitat en smed? Huges vill att du ska googla på smed? Huges har använt en truck, annan typ av truck än dom borde ha gjort enligt dig? Dethär bla. Har jag ingen susning om. Reklamation? Du har/har inte reklamerat köpet av trailern omgående/inte alls när du såg/tyckte att den inte alls stämde överns med den trailer som du förklarat att ni haft extremt tydligt haft dialog om innan köpet? Du hade betalat innan du fick se trailern? Ni är i en tvist? Om vad? Du har visat/ bevisat att du fått helt fel vara.? Huges är överens/ inte överens.. med dej på den punkten? ...typ ungefär. Jag tycker det är bra om missförhållanden och ovanligt oseriösa handlare hängs ut. I dom situationerna är det bra med fakta kring. Hur man kommit överens. Vad som är fel Hur man reklamerat Hur man blivit bemött Alternativa lösningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 1 Mars , 2019 Jag gillar inte heller den här typen av trådar. Någon är förbannad på Företag A och vill ”hänga ut dem” för att hen inte fick vad hen förväntat sig. Det - om något - känns väldigt Flashback. Att agera både domare och part i mål är sällan seriöst, vilket är min bild av vad du försöker göra här. Därav de många negativa kommentarerna. Det finns faktiskt system kring hur sådant med konsumenträtt skall hanteras i samhället. - Har du reklamerat trailern? - Vad var svaret från företaget? - Har du anmält företaget till ARN? - Vad var utslaget i ARN? - Har de följt utslaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson: Gjutjärn kanske.... 2 timmar sedan skrev M__G: Hej Låt mig bringa lite klarhet i lastsäkringen och vad som gäller där. Lastsäkring är ett mycket stort ämne så någon total återgivning såhär är inte möjligt. Reglerna har ändrats, tidigare skulle hela lastvikten säkras framåt, hälften åt sidorna och bakåt. Numera 0.8*lastvikten framåt. Beroende på när transporten ägde rum kan det vara olika regelverk som gällde men för händelsen som diskuteras här har det ingen som helst betydelse. När man beräknar lastsäkring måsten man också ta hänsyn till friktionen. Den kan vi i längdled bortse från då den låg på rullar. Om den legat dikt mot vinschtornet (förstängning) och surrad nedåt så den inte kunde resa sig hade troligen det för kraften framåt. Då kvarstår att surra för glidrisken bakåt och år sidan. I detta fall spelar det ingen roll om det är lastbilsband (4-tons?), 5-tons eller t2-tonsband. Det viktiga är hur banden satts dit och hur de är spända. Föraren har det fulla ansvaret, det går inte att skylla på någon annan. en v-bottnad spetsig båt är inga som helst problem att surra mot en sådan vagn om man använder rätt metod. Inga problem att surra fast båten även utan vinschtornet om man använder metoderna för lastsäkring (ex. grimma). Så punkten lastsäkring är ansvaret helt på föraren av bilen. Enkelt förklarat, full broms så ska lasten inte flytta sig. Gör den det har man använt fel metod för lastsäkring. Lastsäkra en båt kräver ett gäng spännband beroende på båt och vagns utförande. Men med kunskap om lastsäkring ganska lätt att göra rätt. Vare sig med eller utan vinschtorn. Nu vill jag noga klargöra att jag med detta inte har några värderingar i övrig hantering mellan ts och firman i fråga. Jag tycker allt verkar himla märkligt. Jag har själv en vagn med den typen av lastutjämnande rullar och tycker den vagnen är helt suverän för min del men inte säkert det är så för någon annan beroende på båt. Jag haren v-bottnad båt med relativt spetsig för. Hade min båt varit V bottnad fullt ut baktill hade det inte varit något problem men nu såg jag ju till att firman fick se hela båten inkl undertill för att det hela skulle bli rätt och jag försäkrade mig hela 3 gånger att han förstod hur båten var konstruerad innan han beställde man lovar väl inget om man inte är säker eller hur?? Dessutom litade jag ju på att han kunde sin sak eftersom han dels är åf och jag inte kunde trailrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Mars , 2019 39 minuter sedan skrev Pilletant447: Hade min båt varit V bottnad fullt ut baktill hade det inte varit något problem men nu såg jag ju till att firman fick se hela båten inkl undertill för att det hela skulle bli rätt och jag försäkrade mig hela 3 gånger att han förstod hur båten var konstruerad innan han beställde man lovar väl inget om man inte är säker eller hur?? Dessutom litade jag ju på att han kunde sin sak eftersom han dels är åf och jag inte kunde trailrar. Jag kan förstå att, du är besviken, OM säljaren 100% säkert bekräftat att han vet extkt vad du behöver och att han kommer ta fram en vara som kommer att fungera exakt så som du jättetydligt förklarat. Och du i det läget har fått en vara som inte alls stämmer överens med det du blivit lovad. Du säger att du är 100% säker på att du varit extremt tydlig minst 3ggr.? Du säger att du är 100% säker på att säljaren förstått exakt det du vill ha? Du säger att du trots detta fick helt "fel vara"? Jag har fortfarande inte förstått särskilt mycket av det du tydligen tydligt förklarat här, även fast jag frågat flera ggr. Vilket jag kan "ta som" hur självklart tydlig har du egentligen varit då? (såklart det är en annan sak att återge något i efterhand och såklart du kan ha varit mycket tydligare när du dessutom skulle lägga en del pengar, men ändå) Ex. Hade du betalat i förväg? om inte, varför betalade du fast du fick helt fel vara? Vilka är felen/ skillnaderna på den vara du beställt jämfört med det du fått? Vad är egentligen "tvisten"? Vad säger leverantören? Du har anlitat smed? Huges har bett dej googla på smed (före eller efter att du anlitat?) Hur har du reklamerat? Vad är svaren? mm. av dom "vanliga typiska" konsument-reglerande åtgärderna man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 2 timmar sedan skrev Caribic410: Vet inte men kanske sånt jag frågat om. Orkar inte gå tillbaka å läsa igenom hela tråden. Det jag tror jag förstått om jag minns rätt. Du har köpt trailer av huges? Du tycker inte den uppfyller dina önskemål/ beställning enligt överenskommelse, som du 100% säket hade diskuterat noggrant minst 3-4ggr med Huges? Huges har en annan uppfattning? Du har anlitat en smed? Huges vill att du ska googla på smed? Huges har använt en truck, annan typ av truck än dom borde ha gjort enligt dig? Dethär bla. Har jag ingen susning om. Reklamation? Du har/har inte reklamerat köpet av trailern omgående/inte alls när du såg/tyckte att den inte alls stämde överns med den trailer som du förklarat att ni haft extremt tydligt haft dialog om innan köpet? Du hade betalat innan du fick se trailern? Ni är i en tvist? Om vad? Du har visat/ bevisat att du fått helt fel vara.? Huges är överens/ inte överens.. med dej på den punkten? ...typ ungefär. Jag tycker det är bra om missförhållanden och ovanligt oseriösa handlare hängs ut. I dom situationerna är det bra med fakta kring. Hur man kommit överens. Vad som är fel Hur man reklamerat Hur man blivit bemött Alternativa lösningar Jag har ej anlitat en smed eftersom jag inte känner någon och vad kan han göra mer än att bygga en annan bygel, mjukmaterialet får jag fixa själv, jaha hur då?? Sedan blir ju det en extra kostnad som förmodligen blir helt i onödan. Det har inte med trucken att göra det var hur han behandlade min båt med den nämligen att skaka loss den (ganska kraftigt men inte så den åkte av trailern på marken) från trailern fram och tillbaka drog han trailern upp och ned med kroken han hade satt fast i trailern, så att den skulle lossna från i vattnet. Istället för att använda den kranbil han hade till förfogande tycker jag för att lägga båten rätt på trailern eftersom den hade fastnat. Hade inte räknat med den behandlingen av min båt kan inte förklara mer än så när det gäller det. Han ville inte ta tillbaka den (när vi kom tillbaka med den efter ett par dagar efter det första nedläggningsförsöket) eftersom det inte var något fabrikationsfel (jag var ju tvungen att ha en trailer annars hade jag ju tvingats att flytta min båt från deras plats eftersom jag fick erbjudandet att ha den där om jag beställde en trailer av dem) utan det var min båt som var fel tyckte han och att jag fick lära mig hur trailern fungerar ok tänkte jag då det kan ju funka om jag pular med trailern eftersom jag var i desperat behov av en just då (vad hade jag fått om jag prövat att byta den på blocket och krångla med det) ( har pulat med upp och nedsänkning av torn/rullar ej paret bak eftersom de ej går att sänka och ej går att höja rullarna under framför rullarna allra längst baktillräckligt högt för att vara jäms med rullarna under allra längst bak mm mm i snart 4 år utan resultat och det kanske inte är så konstigt, jag är inte dum heller, eftersom trailern inte passar båten). Hade inte kraft nog att stå emot och bråka då och sedan så gick några år. Jag får väl skylla mig själv som inte hade kraft att bråka enligt er här inne??? Men jag bad ju honom att titta på båten innan han beställde för att det skulle bli rätt och han lovade och sa att han visste efter han hade sett båten noga precis vilken trailer som passade min båt. Han lurade mig helt enkelt när han sa att han visste "precis" vilken trailer som passade min båt. Jag betalade efter jag fick se trailern med båten på. Felet upptäcktes när jag skulle lägga ned den första gången i vattnet 4 mil därifrån jag tyckte det såg ok ut när vi körde därifrån eftersom jag trodde att det bakre hjulparet under skulle få ned det sista med båten i vattnet. Vilket står att läsa om i den nya trådtexten. Ni har säkert själva varit med om detta många gånger och bråkat inte smärtfritt till leda tills ni har fått rätt men jag litade på vad han sa om att jag fick lära mig denna trailer och sedan gick ju reklamationstiden ut men det fanns ju inget att reklamera eftersom det inte var något fabrikationsfel bara det att den inte passade min båt så HUR SKULLE JAG GJORT ENLIGT ER DÅ??? Eftersom jag inte hade kraft nog att bråka med en aggressiv och motvillig försäljare och densamme ägare då vid den tidpunkten utan bara acceptera läget och pula med trailern tills den passade men det gjorde den ju inte efter snart 4 år. Vill du ha mer info så får du faktiskt läsa den nya tråden ordentligt. Ville bara tala om hur jag upplevde det hela och att ingen annan ska behöva gå igenom det som jag har gjort genom denna tråd. För det går väl inte att komma nu och bråka och föröka häva köpet med honom när jag har kraft nog att göra det eller hur?? Jag tycker en del av er är ganska syniska och elaka mot mig här inne. Inte caribic 410 dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 6 minuter sedan skrev Caribic410: Jag kan förstå att, du är besviken, OM säljaren 100% säkert bekräftat att han vet extkt vad du behöver och att han kommer ta fram en vara som kommer att fungera exakt så som du jättetydligt förklarat. Och du i det läget har fått en vara som inte alls stämmer överens med det du blivit lovad. Du säger att du är 100% säker på att du varit extremt tydlig minst 3ggr.? Du säger att du är 100% säker på att säljaren förstått exakt det du vill ha? Du säger att du trots detta fick helt "fel vara"? Jag har fortfarande inte förstått särskilt mycket av det du tydligen tydligt förklarat här, även fast jag frågat flera ggr. Vilket jag kan "ta som" hur självklart tydlig har du egentligen varit då? (såklart det är en annan sak att återge något i efterhand och såklart du kan ha varit mycket tydligare när du dessutom skulle lägga en del pengar, men ändå) Ex. Hade du betalat i förväg? om inte, varför betalade du fast du fick helt fel vara? Vilka är felen/ skillnaderna på den vara du beställt jämfört med det du fått? Vad är egentligen "tvisten"? Vad säger leverantören? Du har anlitat smed? Huges har bett dej googla på smed (före eller efter att du anlitat?) Hur har du reklamerat? Vad är svaren? mm. av dom "vanliga typiska" konsument-reglerande åtgärderna man gör? Jag har svarat dig för 4 minuter sedan det är inte så lätt att återge precis alla detaljer utan det jag har beskrivit är hur det gick till vad jag kommer ihåg. Tanken var bara att dela med mig av mina upplevelser så att inte andra går på samma sak men istället så står alla på firmans sida utan att ha bevis för motsatsen samt att få en massa glopord och skit från vissa här inne. Inte du alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Mars , 2019 5 minuter sedan skrev Pilletant447: Jag har ej anlitat en smed eftersom jag inte känner någon och vad kan han göra mer än att bygga en annan bygel, mjukmaterialet får jag fixa själv, jaha hur då?? Sedan blir ju det en extra kostnad som förmodligen blir helt i onödan. Det har inte med trucken att göra det var hur han behandlade min båt med den nämligen att skaka loss den (ganska kraftigt men inte så den åkte av trailern på marken) från trailern fram och tillbaka drog han trailern upp och ned med kroken han hade satt fast i trailern, så att den skulle lossna från i vattnet. Istället för att använda den kranbil han hade till förfogande tycker jag för att lägga båten rätt på trailern eftersom den hade fastnat. Hade inte räknat med den behandlingen av min båt kan inte förklara mer än så när det gäller det. Han ville inte ta tillbaka den (när vi kom tillbaka med den efter ett par dagar efter det första nedläggningsförsöket) eftersom det inte var något fabrikationsfel (jag var ju tvungen att ha en trailer annars hade jag ju tvingats att flytta min båt från deras plats eftersom jag fick erbjudandet att ha den där om jag beställde en trailer av dem) utan det var min båt som var fel tyckte han och att jag fick lära mig hur trailern fungerar ok tänkte jag då det kan ju funka om jag pular med trailern eftersom jag var i desperat behov av en just då (vad hade jag fått om jag prövat att byta den på blocket och krångla med det) ( har pulat med upp och nedsänkning av torn/rullar ej paret bak eftersom de ej går att sänka och ej går att höja rullarna under framför rullarna allra längst baktillräckligt högt för att vara jäms med rullarna under allra längst bak mm mm i snart 4 år utan resultat och det kanske inte är så konstigt, jag är inte dum heller, eftersom trailern inte passar båten). Hade inte kraft nog att stå emot och bråka då och sedan så gick några år. Jag får väl skylla mig själv som inte hade kraft att bråka enligt er här inne??? Men jag bad ju honom att titta på båten innan han beställde för att det skulle bli rätt och han lovade och sa att han visste efter han hade sett båten noga precis vilken trailer som passade min båt. Han lurade mig helt enkelt när han sa att han visste "precis" vilken trailer som passade min båt. Jag betalade efter jag fick se trailern med båten på. Felet upptäcktes när jag skulle lägga ned den första gången i vattnet 4 mil därifrån jag tyckte det såg ok ut när vi körde därifrån eftersom jag trodde att det bakre hjulparet under skulle få ned det sista med båten i vattnet. Vilket står att läsa om i den nya trådtexten. Ni har säkert själva varit med om detta många gånger och bråkat inte smärtfritt till leda tills ni har fått rätt men jag litade på vad han sa om att jag fick lära mig denna trailer och sedan gick ju reklamationstiden ut men det fanns ju inget att reklamera eftersom det inte var något fabrikationsfel bara det att den inte passade min båt så HUR SKULLE JAG GJORT ENLIGT ER DÅ??? Eftersom jag inte hade kraft nog att bråka med en aggressiv och motvillig försäljare och densamme ägare då vid den tidpunkten utan bara acceptera läget och pula med trailern tills den passade men det gjorde den ju inte efter snart 4 år. Vill du ha mer info så får du faktiskt läsa den nya tråden ordentligt. Ville bara tala om hur jag upplevde det hela och att ingen annan ska behöva gå igenom det som jag har gjort genom denna tråd. För det går väl inte att komma nu och bråka och föröka häva köpet med honom när jag har kraft nog att göra det eller hur?? Jag tycker en del av er är ganska syniska och elaka mot mig här inne. Inte caribic 410 dock. OK. om vi bortser från truckar, smede, båt, båtplats mm. så kan, vad jag förstår, vi bena ner det till trailern i sig, eller hur? han fick se båten före. Visste exakt vilken trailer du skulle ha. DU såg den med båten på och det såg OK ut? Du betalade? Du märkte att det var helt galet först när du skulle sjösätta/ ta upp från sjön, långt från firman? Du sa inget till firman förrän flera år senare? Meddelade du inte till dom direkt, helst skriftligt, att trailern inte fungerade enligt ök? Fick dom möjlighet att rätta till "felet"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 Just nu skrev Pilletant447: Jag har svarat dig för 4 minuter sedan det är inte så lätt att återge precis alla detaljer utan det jag har beskrivit är hur det gick till vad jag kommer ihåg. Tanken var bara att dela med mig av mina upplevelser så att inte andra går på samma sak men istället så står alla på firmans sida utan att ha bevis för motsatsen samt att få en massa glopord och skit från vissa här inne. Inte du alltså. Just det han krävde betalt innan beställning för att säkerställa att jag ville ha en trailer av dem ( det skedde efter att båtsäljaren hade åkt hem med trailern), hade ju inget val eftersom den lånade trailern tillhörde en annan än den som sålde båten till mig och han måste ju hem och lämna tillbaks denna, han bodde 50 mil därifrån. Och eftersom huges sa att det gick bra att vi gjorde upp båtaffären på deras mark eftersom dem hade fått se båten på den lånade trailern noggrant innan vi la i den på Huges båtplats. Vad hade jag för val här varför skulle jag inte liat på försäljaren i detta läget jag var i?? Eftersom den lånade trailern var borta och Huges visste precis vilken trailer jag skulle ha. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det sistnämda?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 6 minuter sedan skrev Caribic410: OK. om vi bortser från truckar, smede, båt, båtplats mm. så kan, vad jag förstår, vi bena ner det till trailern i sig, eller hur? han fick se båten före. Visste exakt vilken trailer du skulle ha. DU såg den med båten på och det såg OK ut? Du betalade? Du märkte att det var helt galet först när du skulle sjösätta/ ta upp från sjön, långt från firman? Du sa inget till firman förrän flera år senare? Meddelade du inte till dom direkt, helst skriftligt, att trailern inte fungerade enligt ök? Fick dom möjlighet att rätta till "felet"? nej jag åkte tillbaks till firman ett par dagar senare eftersom båten hade fastnat efter första i läggningsförsöket (åkte inte tillbaks direkt eftersom det var stängt och hade andra akuta ärenden så det fick bli efter ett par dagar) och inte passade (han ville inte ens hjälpa mig justera på plats när jag kom tillbaks utan ville skaka loss den istället för att lyfta med kran och justera) men det hade ju varit lönlöst eftersom det inte har hjälp att jag har gjort det i fyra år, han kanske visste det förmodligen och ville komma undan ansvar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 1 Mars , 2019 1 timme sedan skrev Pilletant447: Hade min båt varit V bottnad fullt ut baktill hade det inte varit något problem men nu såg jag ju till att firman fick se hela båten inkl undertill för att det hela skulle bli rätt och jag försäkrade mig hela 3 gånger att han förstod hur båten var konstruerad innan han beställde man lovar väl inget om man inte är säker eller hur?? Dessutom litade jag ju på att han kunde sin sak eftersom han dels är åf och jag inte kunde trailrar. Jag kollar på bilden i början av tråden där bakre vaggan syns liksom den plattade delen av aktern. Ur lastsäkringshänseende har det ingen betydelse om man lastsäkrar rätt. Man kan lastsäkra båten på vagnen exakt likadan som om den vore v-formad hela vägen. Rör sig båten har man lastsäkrat fel. vare sig det handlar om längdled eller tvärled. Därmed inte sagt att det vållar något problem vid sjösättning eller upptagning även om jag inte kan se det problemet. Inte så att skrovet har steg? Något sådant som gör båt och vagn okompatibla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 1 Mars , 2019 11 minuter sedan skrev Caribic410: OK. om vi bortser från truckar, smede, båt, båtplats mm. så kan, vad jag förstår, vi bena ner det till trailern i sig, eller hur? han fick se båten före. Visste exakt vilken trailer du skulle ha. DU såg den med båten på och det såg OK ut? Du betalade? Du märkte att det var helt galet först när du skulle sjösätta/ ta upp från sjön, långt från firman? Du sa inget till firman förrän flera år senare? Meddelade du inte till dom direkt, helst skriftligt, att trailern inte fungerade enligt ök? Fick dom möjlighet att rätta till "felet"? Dem fick möjlighet att rätta till felet men eftersom det inte var något fabrikationsfel utan enligt dem fel på min båt och att jag själv får justera , det hade inte han tid med han kunde bara hjälpa mig att lägga i båten i hamnen för att jag sedan skulle dra upp den så den inte fastnade igen inte justera men den fastnade igen när jag skulle försöka lägga i den för andra gången 4 mil därifrån. Jag fick lägga i den i vattnet enligt dem och justera när båten var av i vattnet själv ingen hjälp från dem mer än att dem kunde rätta till båten på trailern en gång till för att jag skulle kunna lägga i den inte justera. Känns som att jag måste upprepa mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 Mars , 2019 De bästa tipsen för vad som kan göras har TS redan fått. Det finns två alternativ. 1. Lev med den trailer du har. Efter fyra år finns inte mycket att göra åt en gjord affär. 2. Sälj trailern du har och köp en ny. Sjösätt båten och lägg trailern på blocket eller försök göra en bytesaffär med någon som säljer trailers. Kostar naturligtvis en del att byta, men det är en god marknad för båttrailers på tex Blocket när det våras. Om du går på alternativ 1 så är mitt råd att kontakta tillverkaren och fråga om råd. Finns det kanske delar som kan bytas så att trailern passar din båt bättre? Skicka ett mail med bilder på trailern och båten så man kan se vad problemet är. Kör inte hela din rättshaveristhistoria i mailet utan håll det vänligt och kort och förklara ditt problem. Att skicka ett mail med en vänlig fråga kostar inget annat än ett par minuter av din tid. Låter det för jobbigt? Då är det läge för alternativ 2. Om båten kan röra sig på trailern är den fel surrad. Det vettiga sättet är att spänna främre spännbandet i vinkel bakåt och de(t) aktre i vinkel framåt. Då hindras båten från att röra sig framåt eller bakåt. Därutöver är det inte fel med ett eller flera band som är spända lodrätt så inte båten kan lyfta ur sin position. Bilden nedan är från finska polisens hemsidor där man visar hur det skall se ut. MAn ansvarar ju själv för vad man kör omkring med i trafiken, det går inte att skylla på en marina... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Mars , 2019 3 minuter sedan skrev Pilletant447: Just det han krävde betalt innan beställning för att säkerställa att jag ville ha en trailer av dem ( det skedde efter att båtsäljaren hade åkt hem med trailern), hade ju inget val eftersom den lånade trailern tillhörde en annan än den som sålde båten till mig och han måste ju hem och lämna tillbaks denna, han bodde 50 mil därifrån. Och eftersom huges sa att det gick bra att vi gjorde upp båtaffären på deras mark eftersom dem hade fått se båten på den lånade trailern noggrant innan vi la i den på Huges båtplats. Vad hade jag för val här varför skulle jag inte liat på försäljaren i detta läget jag var i?? Eftersom den lånade trailern var borta och Huges visste precis vilken trailer jag skulle ha. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det sistnämda?? ok klarnar. Hur och när reklamerade du? Ansåg dom åxå att det var fel? (även en fel inställning borde dom ju i så fall kunna bidra med att justera eftersom dom visste exakt) Fick dom möjlighet att rätta till felet? Gjorde dom det? Gick du vidare, eller tog du upp ärendet alls först 3 år efter köpet? Handlare/ hantverkare Det beskriver väl ungefär den bild jag åxå enligt min erfarenhet har av div handlare, hantverkare mm. Har ifs inte "blivit drabbad" mer än en gång, vid mitt första bilköp 300kr (och det var redan då, trots att jag var grundlurad, en väldigt komisk affär som egentligen inte hade någon betydelse vare sig ekonomiskt eller annars. Jag lärde mej massor, både svetsning, och hur totalrenovera en bil. (har ifs inte haft den ådran, lusten eller behovet efter det) Bl.a. lärde jag mej att inte lita på någon. "Belöning kommer efter möda endast i alfabetet". om jag köper något betalar jag när jag kollat, testat och fått klart för mej att allt är som det ska. Om säljaren inte vill gå me på detta, är det förmodligen bättre att avstå. Jag har åxå lärt mej att det egentligen inte finns någonting (som MAN ;alla) inte kan göra själv och gör MAN det själv blir det med största sannolikhet bättre än om man låte någon annan göra det ;själv; ) Därför gör jag allt själv, även saker som jag inte i början har en susning om, viket är det mesta. (nu kan det ligga nära till hands att tro att man förlorar massa tid på det, att det blir dyrare än om man skulle jobba under tiden och låta någon annan göra det men... min erfarenhet är precis tvärtom. Om MAN lejer bort något tar det längre tid, bara att få till att någon gör det, det blir sämre slutresultat, det blir definitivt dyrare, hur man än räknar. Så lej endast såna saker du absolut inte vill göra själv. Tunga jobb där slutresultatet egentligen inte har jättestor betydelse, som grävning, flytta tunga saker, måla osynliga ställen, kapa saker i rätt längd om måttet inte är noga. mm. Lita inte på info du får från säljande part, dubbelkolla allt. Betala aldrig innan du testat, sett i verkligheten. Kan ju såklart vara svårt ibland. Sen är det ju alltid en fråga om hur mycket effort det är vart att lägga på kollande, dubbelkollande mm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Mars , 2019 (redigerade) 21 minuter sedan skrev Pilletant447: nej jag åkte tillbaks till firman ett par dagar senare eftersom båten hade fastnat efter första i läggningsförsöket (åkte inte tillbaks direkt eftersom det var stängt och hade andra akuta ärenden så det fick bli efter ett par dagar) och inte passade (han ville inte ens hjälpa mig justera på plats när jag kom tillbaks utan ville skaka loss den istället för att lyfta med kran och justera) men det hade ju varit lönlöst eftersom det inte har hjälp att jag har gjort det i fyra år, han kanske visste det förmodligen och ville komma undan ansvar?? OK, så du konstaterade felet och lät det bero i flera år, efter att du upplever att du egentligen visat felet men bara fått "hjälp" loss från trailern? DU har inte reklamerat, "på riktigt"? DU har inte gått vidare till ex ARN? Du har inte skickat några mejl till säljaren så du har något "svart på vitt"? Då har du ju, som många tycker, väldigt svårt att visa/bevisa vad som hänt i sak. Däremot funkar din tråd såklart som påminnelse om att "gardera sig" Redigerad 1 Mars , 2019 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser