Stephan_D 73 Postad 24 Februari , 2019 Ja, det undrar jag, min nya(begagnade) franska snabbseglare har en mystisk kon i plast på propelleraxeln. Någon som vet vilken funktion den har? Man skulle ju kunna tro att den minskar motståndet i vattnet, men gör den verkligen någon skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 24 Februari , 2019 Jag vet inte. Är konen lös och kan glida på axeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 24 Februari , 2019 Vet inte men gissar. Anod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 24 Februari , 2019 (redigerade) 9 minuter sedan skrev ChristerN: Vet inte men gissar. Anod. I plast? Men jag kanske också får gissa? Om den kan glida på axeln och ligga mot axellagringen, skulle den möjligen kunna minska strömningsmotståndet en pytteaning. Redigerad 24 Februari , 2019 av Wingan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 24 Februari , 2019 14 minuter sedan skrev Wingan: I plast? Men jag kanske också får gissa? Om den kan glida på axeln och ligga mot axellagringen, skulle den möjligen kunna minska strömningsmotståndet en pytteaning. Läser slarvigt . Sorry 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 24 Februari , 2019 Fler "killgissningar": En säkerhetsstopp för att propelleraxeln inte ska åka ur hylsan om den släpper från fästet på motorn. Som turbulensminskare torde den inte göra så stor nytta. Området bakom kölen och runt propelleraxel/stödbock är redan så turbulent att konen inte lär göra någon effekt i det avseendet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 24 Februari , 2019 Den sitter just nu löst på axeln, så att den går att skjuta fram och tillbaka, men den har en låsskruv så den ska fixeras på axeln. Att den sitter där som en säkerhetsåtgärd för att axeln inte ska kunna glida ur kan ju vara en bra gissning, men en liten låsskruv i en plasthylsa känns ju inte som någon hundraprocentig garanti mot ett dylikt haveri, rodret förhindrar dessutom att axeln försvinner helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 24 Februari , 2019 (redigerade) Skymtar en stoppskruv? på ovansidan. Oooops. Det stod visst redan. Redigerad 24 Februari , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 24 Februari , 2019 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Wingan: I plast? Men jag kanske också får gissa? Om den kan glida på axeln och ligga mot axellagringen, skulle den möjligen kunna minska strömningsmotståndet en pytteaning. Men en stark tro, kan göra mycket😀 Redigerad 24 Februari , 2019 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 25 Februari , 2019 långsökt men kan det vara nån form av vibrationsdämpare med justering fram och tilbaka på axeln? fast en säkerhetstopp är ingen dum idé om materialet varit annat det här är roligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 25 Februari , 2019 En gissning till! Om konen siter dikt mot lagringen kanske den skyddar lagringen om man råkar samla på sig en ankarlina eller något liknande i propellern. En annan gissning är att den finns där för att det ser bra ut. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 25 Februari , 2019 (redigerade) Rekommenderar varmt att se till att den icke kan glida. Glider den mot gummilagret så att spalten blir för liten/ingen är risken för att lagrets vattenkylning hämmas med övertemperering och lagerhaveri som följd. Man brukar rekommendera att sätta en ring med Sikaflex vid kanten av tex en anod för att förhindra att så sker... Redigerad 25 Februari , 2019 av LonelyBird Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Februari , 2019 4 timmar sedan skrev Mackey: En gissning till! Om konen siter dikt mot lagringen kanske den skyddar lagringen om man råkar samla på sig en ankarlina eller något liknande i propellern. En annan gissning är att den finns där för att det ser bra ut. Mackey Den förklaringen hade även jag gissat på. Å andra sidan skall den ju då ligga tätt an mot det vattensmorda lagret för att verkligen hindra den klenaste fiskelina att komma in och förstöra lagret, men å ena sidan skall ju som redan sagts, det vara ett mellanrum så att vatten kan cirkulera i lagret. Men vad säger tillverkar, återförsäljare, eller står det någonting i bruksanvisningen? Då det skall sparas in på alla saker, kan man ju tänka sig att tillverkarna inte monterar någonting onödigt på båten, så antingen kan konen vara eftermonterad av förre ägaren, eller då ditsatt av tillverkaren med ett dunkelt syfte..? Aquadynamisk noskon av anodiserat kompositmaterial kanske? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Februari , 2019 (redigerade) Bra inlägg ovan kan jag tycka! Själv tror jag dock inte på de framkastade förklaringarna enligt... Nej, en offeranod är knappast gjord av plast. Nej, en linskärare brukar ha vass egg och därtill sitta strax framför propellern (läs här: alltså inte strax framför första stödlagerfenan utan strax framför den potentiellt lininsnurrande propellern.) Nej, knappast för att det är snyggt. ; ) Nå, TS Stephan_D, har i en äldre forumtråd från i höstas angett nyinköpets fabrikat som citat: "Jeanneau Sun Fast 32i". Efter diverse googlande på det temat så har jag fastnat för ett foto enligt nedan. Min fundering får bli att båtmodellen är extremt anpassad för snabbhet/racing? (Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)Bildkälla Redigerad 25 Februari , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 25 Februari , 2019 (redigerade) Segelbåt ju! Alltså har med strömlinjeformning att göra när man går för segel och med hopfälld foldingpropeller. Finlir för skälen... Spånar bara lite fritt. Kollar på ett annat forum. Redigerad 25 Februari , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 25 Februari , 2019 Lonelybird - Tack för Sikflex-tipset, kanske håller zinkanoden på plats också 🙂 Georg_Ohm - Att den är eftermonterad tror jag inte, då skulle både axel och roder tas loss först. Thomas-1 - "(Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)" Vad menar du med den meningen, vilka säkerhetskrav är det som inte skulle uppfyllas? Jag anser mig vara en väldigt "normal" fritidsseglare, detta är dessutom min fjärde Jeanneau på 25 år, så märket har åtminstone vunnit mitt förtroende. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 25 Februari , 2019 3 timmar sedan skrev Thomas-1: Min fundering får bli att båtmodellen är extremt anpassad för snabbhet/racing? (Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??) Vilka säkerhetskrav är det man tullar på menar du? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Februari , 2019 Ett radikalt förslag: maila varvet och fråga! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 25 Februari , 2019 Självklart en offeranod gjord i en sämre sorts plast än den du har i plastskrovet. 2 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 25 Februari , 2019 2 timmar sedan skrev Stephan_D: Lonelybird - Tack för Sikflex-tipset, kanske håller zinkanoden på plats också 🙂 Jepp, just zinkanoden är ju kritisk. Den kan bli rätt lös under säsongen. Har själv sett havererade lager pga att zinkanoden hindrat kylningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Februari , 2019 (redigerade) 18 timmar sedan skrev Stephan_D: Thomas-1 - "(Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)" Vad menar du med den meningen, vilka säkerhetskrav är det som inte skulle uppfyllas? Jag anser mig vara en väldigt "normal" fritidsseglare, detta är dessutom min fjärde Jeanneau på 25 år, så märket har åtminstone vunnit mitt förtroende. Uttryckte mig tyvärr slarvigt. Hade främst det helt oskyddade rodret i åtanke. Går ju rasande fort också med racing-inspirerade strykjärn, bli större kraftpåkänning vid eventuellt krock med diverse lömska undervattensobjekt. Haha, min nedanstående båtmodell är tvärtom, har rodret mycket skyddat... (...och seglar så förtvivlat sakta att man oftast hinner kolla sjökort/omgivning flera gånger om vid minsta osäkerhet. :)) Jag är fortfarande skeptisk till att den aktuella plastmojängen skulle ha monterats original för att minska vattenmotståndet*? Lutar istället åt att den är eftermonterad av nån tidigare fartglad ägare, mer glad än kunnig?? (Men osvuret är bäst, kolla som sagt gärna med varvet!) Troligen smått "off topic" här - men angående offeranoder på rostfria propelleraxlar. Kryssarklubben har en intressant PDF HÄR. Döm själv. (Går i korthet ut på att förkopprad propeller, elektriskt isolerad från propelleraxeln, är en bättre korrosionsminskande metod med tanke på snäckpåväxt jämfört med zinkanoder.) *) Skitsvårt detta med hydrodynamik men jag noterar ändå att vattenmotståndet ökar med kvadraten på farten genom vattnet enligt ekvationernas underbara värld. (När exempelvis jag kajkar fram i 4 knop så fräser du nog förbi i 8, dubbelt så snabbt? Lika med "faktor 2 i kvadrat", alltså har du enligt formeln hela 4 ggr så högt vattenmotstånd - detta alltså bara av fartskillnad - allt annat lika.) Dock inga svindlande farter för segelbåtar, är trots faktorn 4ggr högre vattenmotstånd fortfarande skeptisk till att din plastmojäng skulle vara original-monterad? Men förvisso, killgissar bara! Wikipedia artikel 1 resp 2 angående vattenmotstånd/drag. Redigerad 26 Februari , 2019 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 27 Februari , 2019 2019-02-25 vid 20:34 skrev LonelyBird: Jepp, just zinkanoden är ju kritisk. Den kan bli rätt lös under säsongen. Har själv sett havererade lager pga att zinkanoden hindrat kylningen... Och jag har upptäckt att havstulpanerna koloniserade sig mycket bättre och mer effektivt på propellern när det tillkom en offeranod på axeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 27 Februari , 2019 Då jag seglar i Stockholms skärgård har jag aldrig haft problem med snäckor på propellern, brukar slipa den litet lätt varje vår för att frigöra litet kopparjoner, vet inte om det har betydelse, men det är ju snäckfritt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser