fjord_olympic 3 Postad 17 Februari , 2019 Hej någon som har bilder eller beskrivning på hur man monterar hydraulstyrning med hydraulcylinder och rattpump på ett 280 drev, det enda jag läst är att man får lösa montaget med egna monteringsfästen och klura ut det hela själv? jag skulle bli mycket tacksam om ni kan ge mej tips eller egna bilder på era montage. bilden visar styrningen nu i min Orrskär 850 med volvo penta kabelstyrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Februari , 2019 Tyvärr så är det som du skriver, finns inget färdigt, vad jag vet. Jag löste det så här. https://gelis8.se/Vintern 2007-2008.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 17 Februari , 2019 Om man monterar en balanserad cylinder vid sidan av skölden har man problemet med att kolvstången på andra sidan cylindern måste ha någonstans att ta vägen. Man vill ju inte gärna göra hål i kassetten så nära vattenlinjen, om det skulle bli hål i gummiduken. Styrkabeln till Rotopilotstyrningen som du har nu. är så flexibel att man brukar kunna göra hålet högre upp. Jag skulle försöka montera cylindern på samma sätt som styrningen är monterad idag. Då får man plats med allt inne i motorlådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Februari , 2019 Helt riktigt, borde gå att smida till något på bef. fäste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 17 Februari , 2019 En variant är att montera en cylinder till utombordare. Jag monterade en sådan här i min båt, visserligen var det roder, men det var trångt. Hjärtsocken sitter i ett hörn under kojen i akterruffen. Man får tillverka två fästen till kolvstångsändarna, som man fäster i motorlådan ovanför skölden, och sätta ihop armen på cylindern med styrarmen på skölden. På min båt går det väldigt lätt att styra. Man styr med pekfingret, även i full fart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord_olympic 3 Postad 17 Februari , 2019 Tack för snabba svar😉 jo det känns som att man skulle ge sej på ditt förslag Rollen att försöka få fast cylindern på befintliga rotopilot styrningen, och göra hål i motorkassetten är ju inte på fråga. en annan dum fråga vad är skillnaden på balanserad och vanlig cylinder?. tack också Gelis för dina bilder det är så mycket enklare att förstå när man ser hur andra löst sina problem. Det måste iaf bli hydraul styrning till sommaren för jag hade träningsvärk efter dom längre båt turerna med den trögstyrda original prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 18 Februari , 2019 På en balanserad cylinder går kolvstången rakt igenom cylindern. Det gör att den tar mer plats i båten. En balanserad cylinder har samma volym på båda sidor om kolven. Det gör att det blir lika många rattvarv åt båda hållen. En obalanserad cylinder har kolvstång bara på ena sidan. Då blir det fler rattvarv när kolven går ut. När kolven går in tar kolvstången plats i cylindern, och det blir mindre plats för oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord_olympic 3 Postad 27 Februari , 2019 Det blev en Mavimare GE75 balanserad hydraulstyrning från flotec marine från deras utförsäljning (hoppas inte snålheten bedrar visheten) men det ska passa 280 drevet på något sätt iaf. återkommer senare med bilder på montaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord_olympic 3 Postad 2 April , 2019 återrapportering i projektet, efter en och en halv dag så sitter styrningen på plats och till mitt förtret så blev det ett hål i motorkasetten men det beslutet kom sej av att det är 4 hål redan original 2 st på styrbord och två på babord sida och de hålet jag gjorde nu ligger högre upp än originalhålen så det känns lite tryggare iaf. jag behöll rotopilot delarna som sitter på drevskölden där jag fäste hydraulkolven i och bakkant på koven bultades fast i motorkasetten och installationen känns ganska robust faktiskt. meeeen en hel del luftande av hydraulkolven 😅 tur att sonen va med och hjälpte till. Nu ska bara roderläges givaren monteras och de är inte det lättaste på en båt med drev. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NauticUa 0 Postad 22 Maj , 2021 En Fråga, ska precis göra en likadan installation. samma motor och drev. gjorde du installationen i vattnet? hur fäste du fästet för kolven? Är det bara skruv rakt in i akterspegeln eller genomgående bult? mvh micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser