bjeen 0 Postad 13 Februari , 2019 Hejsan! Jag är ny här på forumet. Tänkte bara kolla om någon här inne har erfarenhet av Evinrude 60hk e-tec 2t 2005. Jag har problem med att motorn larmar för (no oil) doc så är tanken full med olja, har provat flera gånger med att vinterkonservera enl anv och då kan motorn funka hela dagen eller så larmar den flera gånger på rad , kan olje kvaliteten skilja så mycket så att larm uppstår? Eller? tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 13 Februari , 2019 Finns det nivågivare i oljetanken kolla upp den. Kör du 1:50 eller 1:100 olja? Är motorn kodad för rätt blandning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 13 Februari , 2019 (redigerade) olje givare är integrerad med oljepumpen och är en simpel vipp brytare med flottör , har provat att fixerat denna i icke larm läge och det funkade inte så det måste ha med olje kvaliteten att göra. har hållit koll på att motorn verkligen förbrukar olja och det gör den . har ingen aning om den är kodad för "rätt" olja då jag köpte motorn begangnad . från en butik. Redigerad 13 Februari , 2019 av bjeen missade lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 13 Februari , 2019 (redigerade) Vad jag förstår så finns det två olika"kvaliteter" XD100 och TCW3 oljor xd100 kan man inte köra på annan olja, tcw3 är för universal olja. och då kommer jag till nästa bekymmer! jag bor i Östersunds trakten och det verkar som om ingen här har det/dom nödvändiga verktygen eller mjukvaran för att utföra denna om kodning. Förslag på företag som kan ? förslag mottages hemskt gärna. Redigerad 13 Februari , 2019 av bjeen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Februari , 2019 (redigerade) Elektroniken kan inte skilja på om du har XD100 eller TCW3-olja i tanken, så vilken olja du har är inte orsak till larmet. Du har någon form av fel som måste åtgärdas. Om motorn är satt till XD100 kan det orsaka motorskador om du använder annan olja, då detta läge helt enkelt minskar mängd olja som injiceras. Att använda en XD100 olja om motorn är programmerad för TCW3 är inga problem, dock onödigt slöseri med dyr olja då den injicerar mer olja än i XD100 läge Har du kollat här? https://www.etecownersgroup.com/ Redigerad 13 Februari , 2019 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 13 Februari , 2019 Ah ha det är så det funkar! undrade vad det var som "kände av" olje kvaliteten. Jo då det var där som jag fick lära mig att det finns 2st olje kvaliteter. Återstår bara att snön ska försvinna och att leta reda på ett företag som kan ordna inställningarna för oljan då.😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Februari , 2019 (redigerade) Vet inte om du missförstod, men Inställningen kommer inte lösa ditt problem. Troligen sensor/kabelbrott/glapp. Men du bör oavsett kolla att motorn är satt till den olja du använder Redigerad 13 Februari , 2019 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 13 Februari , 2019 Nejdå jag missförstod dig inte. Om jag får tag på ett företag som kan kolla olje inst så kan dom förmodligen köra en diagnos på motorn i förebyggande syfte. Hoppas jag!👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 14 Februari , 2019 Jag skulle tro att det är oljegivaren eller oljetrycksgivaren som ger utslag, inte så haj på utombordare, men på inombordare så har du lite olika givare som går på samma varning lampa, så jag hade börjat kolla vad de finns för olika givare och börja tycka ut de som finns och se vilken det är som ger dig fel varningen, efter det så är det oftare lättare att även lista ut vad som är fel, om det bara ä givaren eller om det är oljetrycket eller oljenivån som gör pipet=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 14 Februari , 2019 Det enda som finns är olje nivå och den har jag testat att spärra i öppet läge utan resultat. Oljetrycks givar finns väl inte på 2T insprutare!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 14 Februari , 2019 låter orymligt att de skulle ha det helt klart=) men det går inte att dra ut oljenivåsgivaren då? med förmodligen så är det ju iaf den då som ger fel singnalen och då är frågan går det att byta givaren? 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 14 Februari , 2019 (redigerade) Det kan ju vara kabelfel/glapp från kontakt till EMM. E-tec har en trycksensor på oljesidan, då oljan injiceras på olika ställen i motorn och inte i bränslet. När lågt tryck uppdagas sätts motorn automatisk i ”limp mode” med max 1200 rpm (eller om det är 1500, minns inte) trycksensorn sitter direkt på pumpen. Redigerad 14 Februari , 2019 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 14 Februari , 2019 Nja olje givaren är en flottör som påverkar en öppen mekanisk brytare och denna annordning badar bokstavligt i oljan. En ny oljepump/oljegivare enhet skulle kosta ca 8500:- pump och giv går ej att byta separat, möjligtvis om man är lite "klurig" så kanske man kan få dit en annan oljepump/oljenivå givare. men om elektroniken är så känslig så tvivlar jag att det funkar. varje gång olje varningen dyker upp så går motorn in i ett slags LIMP HOME läge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 14 Februari , 2019 Tack Ziggemannen ! det var den infon jag saknade😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 15 Februari , 2019 läste lite om det där i manualen, men kommer inte ihåg exakt vad det stod, men den kan bete sig liknande om du kört slut på oljan och sedan behövde man typ nollställa systemet igen, men antar att det inte är det som skett? Annars så är de ju nog preics som ziggemannen säger, kabelbrott eller glapp korrosion eller liknande någonstans=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 15 Februari , 2019 Nollställning / rensning av luftbubblor gör man genom att genomföra vinterkonserveringsproceduren (vilket ord...) vilket TS tydligen provat flera gånger. Vad jag förstod så förbrukas olja, vilket tyder på någon form av signalfel. Har man otur att behöva byta oljepump med inbyggd sensor blir det dyrt...... Förhoppningsvis är det bara ärg/glapp i någon kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 15 Februari , 2019 Jag har dessutom haft motorn i 1-2 säsonger utan någe strul sen började det och jäklas, och dessutom så är inte felet konsekvent i bland går det bra och ibland inte ......jäkligt irriterande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 15 Februari , 2019 Låter helt klart som glapp någonstans om det bara är ibland=) bara att börja leta, det är super skoj när det bråkar med en!=) testa att skaffa dubbel montage så har du att göra sen!=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjeen 0 Postad 15 Februari , 2019 Ha Ha Ha....Nej tack jag har min 60hk och 6hk bredvid funkar bra för mig😊😊 förutom olje strulet då! Hade en 60hk yamaha 2T från -79 som dog ute på storsjön ...... det tog 6tim att ta mig hem med den lille motorn , men hem kom jag iaf👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 18 Februari , 2019 Hehe, ja de tar lite tid helt klart=) Själv så råkade jag ut för liknande i somras på väg hem från semestern så gick kompressorremmen av och fick köra utan styrservo med en motor in och sidomotorn=) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser